ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی به مناسبت روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی یادآور شد که شعاع عظمت و اقتدار این نیرو ، رویای استکبار جهانی و قدرت های فرا منطقه ای برای تسلط بر مولفه های امنیتی منطقه را باطل کرد .
یک فعال اقتصادی و دو شهروند ایرانی که به اتهامات واهی در خارج از کشور بازداشت شده بودند، با یک جاسوس دو تابعیتی که برای رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کرد، تبادل و آزاد شدند.
جزئیات مأموریت مور گیلبرت تبعه استرلیایی-انگلیسی

"جاسوس" آزاد شده کیست؟

مور گیلبرت با پوشش فرصت مطالعاتی دانشگاه ادیان و مذاهب به منظور دسترسی به اطلاعات نظامی و اقتصادی ایران و جبهه مقاومت به ایران سفر کرد.
دیپلمات سابق و کارشناس برجام در گفتگو با پرسون:

اروپایی‌ها به تعهدات برجام عمل نکردند

ایران به تمامی تکالیف خود عمل کرده است در حالی‌که طرف مقابل کوچک‌ترین گامی برنداشته است و حالا که احساس کرده‌اند دموکرات‌ها در حال بازگشت به صحنه سیاسی هستند، قصد دارند دور جدیدی از فشارها را علیه ایران شکل دهند. این یک بازی سیاسی است و نشان دهنده وقاحت طرف‌های اروپایی است چرا که قادر نبودند کوچک‌ترین گام مؤثری را برای حفظ برجام و انجام تعهدات خود بردارند.
یک پایگاه خبری آمریکایی نوشت:

گمانه زنی ها برای بازگشت دولت بایدن به برجام

یک پایگاه خبری آمریکایی با مطرح کردن نظر برخی کارشناسان و مقامات، احتمال بازگشت زودهنگام دولت بایدن به توافق هسته ای و چالش های آن را بررسی کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر کسی بخواهد در این حضور مستشاری خللی ایجاد کند پاسخ کوبنده ای می‌گیرد، کمااینکه در گذشته هم پاسخ‌های کوبنده ای گرفتند.
سخنگوی دولت، مردم را پیروز نهایی جنگ اقتصادی آمریکا توصیف کرد و در توییتر نوشت: نباید جریان‌هایی با اهداف کوتاه‌مدت سیاسی احساس کنند پیروزی دولت در این عرصه به زیانشان است.
رایزن حقوقی ایران در لاهه در گفتگو با پرسون:

ترک برداشتن سنگ بنای دموکراسی آمریکا

سنگ بنای اصلی دموکراسی آمریکایی که خودشان مدعی هستند دموکراسی الگو و نمونه در دنیا است در این انتخابات ترک برداشت. در سال 2016 که ترامپ انتخاب شد، همین انتخابات، همین مردم و همین الکترال کالج بود و حالا که شرایط را به نفع خود نمی‌بیند بازی را بهم زده است و این نشان می‌دهد که این قانون اساسی و ساختار مبتنی بر قرارداد اجتماعی ترک برداشته است.
سخنگوی وزارت خارجه خبر تماس سید عباس عراقچی با تیم بایدن را ساختگی خواند و تاکید کرد: خبرسازی‌های زرد شیوه مرسوم برخی رسانه‌ها به ویژه در این روز‌ها شده است.
جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی خود وعده بازگشت به برجام و اصلاح سیاستهای ترامپ در مورد این توافق بین‌المللی را داده است. موضوعی که شاید اولین و مهم‌ترین عامل برای مهم شدن انتخابات آمریکا برای ایرانیان شد. اما واقعیت این است که گاهی احیا و بازسازی یک توافق از مسیری که برای حصول به آن توافق شده ممکن است سخت‌تر باشد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

لابی صهیونیستی مانع استرداد خاوری می شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید که اگر پلیس اینترپل نتواند خاوری را به ایران برگرداند توانمندی اش زیر سوال می رود.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که "سرگئی لاوروف" طی روزهای آینده با همتایان ایرانی و عراقی خود که به مسکو سفر می‌کنند، دیدار و درباره مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو خواهد کرد.
فرمانده کل سپاه در آیین الحاق ناو شهید رودکی گفت: اعلام می‌کنیم هم رزم نزدیک دستور کار ما است و هم رزم نزدیک در دور دست و هم نبرد از راه دور که مجموعه کاملی از توانمندی‌های دفاعی ما را شامل می شود.
رییس گروه دوستی پارلمانی ایران- یونان گفت: در شرایطی که شیوع ویروس کرونا جامعه بین‌المللی را تحت‌الشعاع قرار داده است تحریم‌های دارویی و اقتصادی آمریکا سلامت مردم ایران را با خطر مواجه کرده است.
سازمان آگهی های پرسون