ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر خارجه به شلیک ۳۰ تیر هشدار به قایق‌های تندروی سپاه پاسداران از سوی ناوهای آمریکایی واکنش نشان داد.

علی خضریان گفت: در صورت عدم رفع کلیه تحریم‌ها که به درستی ⁧‫رهبر انقلاب‬⁩ نیز بر آن تاکید داشتند، ⁧‫دولت‬⁩ عملا با رسمیت بخشی به ⁧‫ساختار تحریم‬⁩، آمریکایی‌ها را محق دانسته تا در موضوعات دیگر مجددا تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کنند و هیچ ضمانتی برای عدم بازگشت تحریم‌های توافق شده با عناوین دیگر نیست.
در حال حاضر طرف غربی پذیرفته که به شرط بازگشت ایران به شرایط برجامی در غنی‌سازی اورانیوم، تحریم‌های عمومی را لغو می‌کند اما قصد دارد تحریم‌های مربوط به اشخاص و نهادها را نگه دارد. مسئله بازگشت ایران به برجام و نحوه اجرایی کردن آن با توجه به قانون اخیر مجلس در خصوص راستی‌آزمایی لغو تحریم‎‌ها برای بازگشت به برجام، نکاتی است که در خصوص آن‌ها در حال گفتگو هستند و گروه‌های فنی و کارشناسی در بخش‌های مختلف رایزنی‌های لازم را انجام می‌دهند تا به یک نقطه توافق برسند.
وزیر امورخارجه آلمان با تاکید بر ضرورت سرعت بخشیدن به مذاکرات وین گفت که عنصر زمان در این رایزنی ها برای احیای توافق هسته‌ای بسیار مهم است.
نماینده جنبش حماس در تهران با بیان اینکه پیشرفت های جبهه مقاومت مرهون زحمات شهید سلیمانی است، گفت: گروه های مقاومت در مقابل جنایت های صهیونیست ها سکوت نمی کند.

روز گذشته و امروز رایزنی‌ها میان هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ به صورت مستمر و فشرده در وین ادامه یافته و دیدارهایی میان سید عباس عراقچی رئیس هیأت ایرانی و سایر روسای هیأت‌ها برگزارشده است .
تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با پرسون:

تنها خروجی نتیجه‌بخش برای ایران، لغو تمامی تحریم‌ها است

تنها چیزی که برای ایران نتیجه‌بخش خواهد بود این است که یک دستور اجرایی رسماً توسط رئیس جمهور آمریکا صادر شود و تمام تحریم‌هایی که بر علیه ایران وضع شده است، لغو شوند. در این صورت است که می‌توانیم آسوده خاطر باشیم اگر این‌گونه نشود و یا طرح دیگری از سوی آمریکا ارائه شود، قطعا آن‌ها برای ایران نقشه دارند.
یادداشت میهمان؛

نقشه خیالی پان ترک‌ها

یادداشت/ اخیرا «پان ترک‌ها» برای قانع کردن مردم دست به تهیه نقشه ای زده اند که بیشتر به درد مجلات طنز و فکاهی می‌خورد.

یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی جدید درباره جزئیات اقدام جنایتکارانه واشنگتن در ترور سردار سلیمانی آورده است که در این عملیات رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق نیز با آمریکا همکاری کرده بودند.
امروز اگر رهبر معظم انقلاب تأکید می‌فرمایند که مذاکرات نباید فرسایشی شود، تیم مذاکره‌کننده و کسانی که تصمیم‌ساز هستند باید به این نکته توجه کنند و اجازه فرسایشی کردن مذاکرات را به دشمن ندهند کما این‌که یکی از اهداف آمریکایی‌ها فرسایشی کردن مذاکرات است.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: دولت مغرب به دلیل ناتوانی در حل مسایل منطقه‌ای خود، ضمن حمایت از رژیم جنایتکار صهیونیستی بار دیگر اتهامات واهی و بی اساس خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرده است.
نماینده روسیه در سازمان های بین المللی باز دیگر با انتقاد از تصمیم رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برای خروج از توافق هسته ای و اعمال فشار حداکثری علیه ایران، آن را "شکستی مفتضحانه" توصیف کرد.
یکی از پاسخ‌هایی که باید در پکیج و بسته جواب ما وجود داشته باشد این است که اهرم فشار به لحاظ راهبردی و برای برداشته شدن کل تحریم‌ها تقویت شود تا طرف‌های آمریکایی و اسرائیلی این پیام را دریافت کنند که اگر نسبت به غنی‌سازی ۵ تا ۲۰ درصدی ایران تعرض کردند پاسخ آن‌ها افزایش قدرت این اهرم با استفاده از ارتقاء غنی‌سازی به خلوص ۶۰ درصد و حتی در صورت نیاز بیش‌تر است. چنین پاسخ‌هایی است که اقدامات طرف آمریکایی و اسرائیلی را هزینه‌مند می‎‌کند.