ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

عباس زاده در واکنش به درخواست دبیر کل سازمان ملل برای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱:

سازمان ملل باید از آمریکا به خاطر نقض تعهدات برجامی خود توضیح بخواهد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به دعوت دبیر کل سازمان ملل از طرفین برجام برای اجرای تعهدات، گفت: جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات برجامی خود عمل کرد اما طرف‌های مقابل ما به ویژه آمریکا نه تنها به تعهدات خود عمل نکردند بلکه تحریم‌های بیشتری را علیه ما اعمال کردند.
کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

سیاست متفاوت رسانه‌های غربی در پوشش انتخابات ایران و فرانسه

در شرایطی که انتخابات ایران چه از ماه‌ها قبل از برگزاری و چه پس از برگزاری از حیث مشارکت مورد رصد مستقیم رسانه‌های غربی قرار گرفت و آن‌ها مدعی بودند که مشارکت زیر ۳۰ درصدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران انجام می‌گیرد و آن را مصداق ضعف کشور، ملت و نظام ایران می‌دانستند، همین رسانه‌ها پس از برگزاری انتخابات فرانسه این مسئله مهم را که فقط نزدیک به ۳۰ درصد شهروندان فرانسوی در انتخابات شرکت کردند را به محاق بردند، در زمره اخبار درجه دو یا سه پوشش دادند و برخی از آن‌ها اصلاً به آن نپرداختند.
شبکه سی.ان.ان به نقل از ''یک مقام ایرانی'' که نام او را آشکارا نکرده، مدعی شد: تهران قصد دارد تا زمانی که توافقی برای احیای برجام حاصل به دست نیاید، فیلم دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی را در اختیار آژانس قرار ندهد.
روانچی در پاسخ به ادعای نماینده دائم آمریکا؛

ایران هیچ دخالتی در حملات مسلحانه‌ علیه آمریکا در عراق نداشته است

نماینده دائم ایران در پاسخ به نامه اخیر نماینده دائم آمریکا، اتهامات وارده به ایران را رد و با نقض منشور قلمداد کردن حمله اخیر آمریکا به سوریه و عراق، این حملات را شدیداً محکوم کرد.
در آخرین به‌روز رسانی مقررات سفر به ایران، ورود از ۱۲ کشور ممنوع و محدودیت‌ها برای مسافران ورودی از ۲۴ کشور دیگر بیشتر شد. همچنین شرط تست پی‌سی‌آر (PCR) برای مسافران واکسینه‌شده برداشته شد.
یک کارشناس مسائل شبه قاره هند گفت: واقعیت این است که به نظر می‌رسد ایران هنوز برای بررسی و جمع‌آوری کلیه نظرات در خصوص افغانستان به یک مرکزیت و جمع‌بندی نرسیده است و ما شاهد شنیده شدن نظرات مختلف در این رابطه هستیم.

کارشناس ارشد سیاست خارجی وزارت امور خارجه در گفتگو با​ پرسون:

طولانی شدن مذاکرات وین به ضرر آمریکا خواهد بود

کشورهای عضو برجام مثل روسیه و چین در این مذاکرات مواضع خوب و مثبتی دارند. از طرفی مواضع بینابینی که اروپایی‌ها در مذاکرات دارند به نفع آمریکایی‌ها نیست و آمریکا را در موضع ضعف قرار داده است و این جمهوری اسلامی ایران است که موضع برتر را دارد.
یک پژوهشگر مسایل بین‌الملل گفت: تعدیل جایگاه منطقه غرب آسیا در اولویت‌­بندی‌­های سیاست خارجی آمریکا به عنوان موضوعی مورد حمایت دو حزب حاکم آمریکا است که نمود آن در دولت باراک اوباما و دونالد ترامپ دیده می­‌شود و تداوم آن در دوره بایدن نیز حتمی است.