موسیقی و تجسمی

برای باخبر شدن از آخرین اخبار موسیقی و هنرهای تجسمی ایران و جهان، سرویس فرهنگ و هنر پرسون را دنبال کنید.

گفتگوی پرسون با شوالیه موسیقی ایران به بهانه زآدروز حکیم طوس:

شعر فردوسی هنرستان بشر است/ من برآمده از یک فرهنگ حماسی ام

من برآمده از یک فرهنگ حماسی هستم. در فرهنگ سرزمین کرد، حماسه و عرفان و رزم و بزم در کنار هم‌اند. آنچه حس غرور را در میان ما ایرانیان تقویت می‌کند، به‌راحتی در میان این قوم خالص آریایی قابل‌رؤیت است. درویش‌حسن خراباتی از دوستان پدر و مادرم که با خانواده ما رفت‌وآمد داشت در این زمینه تأثیر زیادی بر من گذاشت. روحیه‌ای سرشار از سلحشوری و عرفان و غنا در فرهنگ ادبیات و موسیقی از ویژگی‌های ایشان بود.
دفتر سیزدهمین حراج تهران در حالی بسته شد که حواشی زیادی دامنش را گرفت. فروش ۱۲ میلیاردی اثر آیدین آغداشلو و افزایش ۱۰ برابری قیمت این اثر، باعث شد تا گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده‌ای از سوی متولیان امر در فضای مجازی مطرح شود و حواشی زیادی گریبان این حراجی و البته خود هنرمند را بگیرد.
حدود دو هفته از اعلام وزیر ارشاد مبنی بر بازگشت موسیقی به سالن ها می گذرد و اهالی رسانه و موسیقی نحوه اجرایی شدن این وعده و امکان عملی شدن آن را انتظار می کشند. در همین ارتباط دو نفر از تهیه کنندگان موسیقی در گفت وگوهایی مجزا با ایسنا، مواضع خود را درباره برگزاری کنسرت های حضوری با وجود شیوع کرونا در کشور، ظرفیت سالن ها و همچنین قیمت بلیت ها عنوان کردند.

پروژه مرمت موزه هنرهای معاصر تهران که از اردیبهشت ماه سال ۹۷ آغاز شد، حالا بعد از گذشت بیش از دو سال به پایان رسیده و قرار بود تا پایان دی‌ماه نیز افتتاح شود. این درحالی است که به گفته مدیرکل اداره هنرهای تجسمی به دلیل همپوشانی برخی از برنامه‌ها زمان افتتاح موزه تعویق افتاده و قرار است تا هفته آینده نشست خبری بازگشایی موزه برگزار شود.
اجراهای صحنه‌ای موسیقی با حضور علاقه‌مندان این هنر و با رعایت سقف مصوب ستاد ملی کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، از سر گرفته می‌شود.
سالار عقیلی، خواننده سریال «معمای شاه» قرار است در بهمن ۹۹ در مقاطع کاردانی و کارشناسی یکی از مراکز فرهنگ و هنر تحت نظر دانشگاه علمی – کاربردی به تدریس در رشته آواز ایرانی بپردازد.
یکی از خوانندگان جوان موسیقی کشورمان با اشاره به اجرای قطعه «ما ملت امام حسینیم» در سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی از خاطره انگشتری که این شهید بزرگوار به وی هدیه داد، سخن گفت.
در آستانه اولین سالگرد شهادت سردار دل ها و تکریم جایگاه شهید سرلشگرحاج قاسم سلیمانی، موسسه فرهنگی هنری وصف صبا اقدام به تولید آثاری در سه بخش مستند، فتوکلیپ، نماهنگ و مدیحه سرایی کرده است.