موسیقی و تجسمی

برای باخبر شدن از آخرین اخبار موسیقی و هنرهای تجسمی ایران و جهان، سرویس فرهنگ و هنر پرسون را دنبال کنید.

نشست خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران صبح ۲۱ مهرماه با حضور محمدرضا علیزاده(مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان)، محمدعلی مرآتی(دبیر جشنواره) و علی نیکنام انزابی(مدیر عامل انجمن موسیقی ایران)، برگزار شد.
ایرج یکه زارع (کاریکاتوریست پیشکسوت) روز گذشته سه‌شنبه بیستم مهرماه به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا درگذشت. سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی فقدان او را تسلیت گفت
علی اصغر مبرا از نوازندگان و آهنگسازان پیشکسوت کشورمان روز هجدهم مهرماه در سن هشتاد و یک سالگی بر اثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت.
یک نقاشی رنگ و رو رفته از فردریک شوپن که در بازار دست‌دوم‌فروشی‌ها معامله شده بود، قدمتی ۱۷۰ ساله دارد و به دوران زندگی موسیقیدان نامدار لهستانی بازمی‌گردد.
آهنگساز و سرپرست گروه «کوارتت کاسته»، برای ساخت موسیقی متن فیلم «جنبل» جایزه‌ بهترین موسیقی فیلم را از جشنواره‌ فیلم زنان در رم ایتالیا دریافت کرد.

درست است که در ده سال پایانی عمر به سبب هم سو نشدن با گفتمان‌های انحصار طلبانه و اقتدارگرایانه در رسانه رسمی بایکوت شد اما از محبوبیت و منزلت او هیچ کم نشد که به عکس یک وجه تمایز دیگر بر کارنامه درخشان محمد‌رضا شجریان افزود. و یگانه حسرت و افسوس، همان است که کرونا نگذاشت ایرانیان، یک وداع پرشکوه تاریخی را به رخ جهانیان بکشند..
همایون شجریان در نخستین سالگرد درگذشت پدرش محمدرضا شجریان تصنیف «شباهنگ» را به علافمندان موسیقی و این استاد فقید آواز ایرانی تقدیم کرد.