سینما و تئاتر

برای باخبر شدن از آخرین اخبار سینمای ایران و جهان، سرویس فرهنگ و هنر پرسون را دنبال کنید.

تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر را که ورق بزنیم، با انبوه حواشی ریز و درشتی مواجه می‌شویم که در هر دوره این مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور را تحت‌تاثیر خود قرار داده، فارغ از انتقاد گسترده فیلمسازان به بی‌توجهی درک کیفیت اثرشان از سوی هیات انتخاب و داوران که دیگر جزو لاینفک این فستیوال سینمایی در هر دوره شده، تنها رویداد سینمایی کشور گوشه و کنار و جوانب دیگری هم دارد که انگار با ذات آن گره خورده است و هیچ سالی از آن جدا نمی‌شود. یک‌سال با تغییر دولت بعضی فیلمسازان به کلیت جشنواره روی خوش نشان نمی‌دهند و حاضر نیستند فیلم‌شان در جشنواره نمایش داده شود، یک‌سال چگونگی برگزاری فرش قرمز مساله می‌شود، سال دیگر تغییر سیاست‌های اجرایی این رویداد صدای فیلمسازان را بلند می‌کند، اصلا یادتان هست همین چند سال پیش دقیقه نود جایزه و سیمرغ برگزیدگان جابه‌جا شد؟ نمونه مهم و اخیر هم پارسال بود که عده کثیری از سینماگران متاثر از ترومای اجتماعی وقایع جامعه، نفس برگزاری جشنواره را زیر سوال بردند و خیلی‌ها در مقام تحریم آن برآمدند و از این منظر چگونگی برگزاری جشنواره برای دبیر وقت (ابراهیم داروغه‌زاده) چالش بزرگی به شمار می‌رفت.
عضو شورای سیاستگذاری کروناروایت با اشاره بر اینکه کودکان در دوران کرونا ارتباطشان با خانواده بیشتر شده، بیان کرد: «این دوران را می‌توانیم یک فرصت تلقی کنیم. خانواده‌ها می‌توانند برای تعامل بیشتر با فرزندانشان باهم فیلم ببینند و درباره آن بحث کنند. فضای مجازی یک نعمت مورد غفلت بوده است که اگر زیرساخت‌هایش تامین شود می‌تواند نوعی فرصت ایجاد کند.
یک کارگردان گفت: طرح مدرسه سینمای جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان، ایدۀ بی‌نظیری بود که می‌توانست الگویی برای بقیه شهرها باشد؛ بچه‌ها می‌توانستند از این مدرسه استفاده کنند و اساتید خوبی هم آمادگی همکاری داشتند اما متأسفانه حمایتی از بالا صورت نگرفت و فقط در حد حرف باقی ماند.
شب گذشته و در اکران فیلم سینمایی «یلدا» در شهر پاریس، تماشاگران از این ساخته مسعود بخشی استقبال کردند.

سیروس الوند معتقد است: عادت سینما رفتن که این روزها خیلی کم شده دوباره میان مردم برمی‌گردد؛ همانطور که برای خیلی‌ها عادت خرید روزنامه و کتاب هیچ‌گاه از بین نرفت.
یک افشاکننده اخبار سینمایی در پستی درباره دنباله فیلم «جوکر» نوشت: در این فیلم شاهد ظهور چندین جوکر خواهیم بود.