راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

مسکن در روزهای پایانی سال، بازار آرام و باثباتی دارد و آمارهای رسمی و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد اگر مؤلفه‌های تأثیر‌گذار بر قیمت مسکن دچار تغییرات ناگهانی نشود، چشم‌انداز بازار مسکن در سال آینده نیز روند کاهشی قیمت‌‌ها را نشان می‌دهد.
سال 1402 آخرین روزهای خود را می‌گذراند. بازار ملک و مسکن از ابتدای تابستان امسال تحت تاثیر تورم و سیاست‌های انقباضی دولت، در رکودی بی‌سابقه فرورفته است که حتی کاهش نسبی قیمت‌ها هم، درمان مفیدی برای آن نبوده است. در این شرایط، برخی کارشناسان معتقدند که بر اساس قانونی نانوشته و سنتی، معاملات مسکن در آستانه نوروز روندی افزایشی دارد. بر این اساس، آیا اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار مسکن است؟ سیاست‌های دولت چه افقی برای بازار مسکن در سال آینده ترسیم کرده است؟
درحالی بیش از ۳ هفته از وعده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری برای برخورد با ایرلاین‌های متخلف می‌گذرد که برخی شرکت‌های هواپیمایی همچنان به گرانفروشی خود ادامه می‌دهند.
راه‌اندازی سامانه خودنویس برای استفاده مردم و مشاوران املاک، جهت تنظیم قراردادهای مسکن موضوع مهمی بود که معاون وزیر راه و شهرسازی، راه‌اندازی آن را تکلیف قانونی و در جهت اجرای برنامه دولت الکترونیکی دانست.
کاهش آب زیرزمینی، نوع خاک، گذر زمان و میزان بارندگی به عنوان مهم‌ترین عوامل فرونشست زمین در تهران، قم، قزوین، یزد، اصفهان، کرمان و مشهد به عنوان مناطق بحرانی شناخته شده‌اند . در این نواحی فرونشست بین 15 تا 20 سانتی‌متر در سال در دشت‌ها رخ می‌دهد.
این کارشناس مسکن، عصر سی ام بهمن ماه، در «کارگاه آموزشی بازار مسکن»، با تشریح چشم انداز بازار ساخت‌وساز و نیاز به مسکن تا پایان ۱۴۱۰، رشد کوتاه مدت مسکن در سال بعد را وابسته به وضعیت انتظارات تورمی با سنجه ارزی، عنوان کرد. به گفته وی اگر چه در بلند‌مدت علت رشد قیمت مسکن «نقدینگی» است، اما در میان مدت «انتظارات تورمی (با سنجه‌ای همچون بازار ارز)»، این بازار را به طور جدی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
بر اساس اعلام مرکز مدیریت راه‌های کشور، در محور هراز مسیر (جنوب به شمال) حدفاصل پلور تا گزنک همچنین آزادراه پردیس – تهران ترافیک سنگین برقرار است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عزم این وزارتخانه برای تامین مسکن نیروهای مسلح گفت: بیش از ۲۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن برای خانواده‌های نیروی مسلح در مراحل مختلف ساخت قرار دارد.
محمد آیینی اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی برای حدود یک میلیون و ۵۰ هزار واحد مسکونی در محدوده بافت‌های فرسوده پروانه صادر شده که از این تعداد ۲۲۶ هزار واحد معادل بیش از ۲۰ درصد از کل طی حدود دو سال و نیم دولت سیزدهم اجرا شده است.