راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

شرکت عمران پرند در اطلاعیه‌ای خطاب به متقاضیان مسکن مهر هشدار داد برای جلوگیری از افزایش نرخ سود بانکی سریعا جهت فروش اقساطی واحدها به کارگزاری مراجعه کنند.
کاهش قیمت‌ها در بازارهای ارز و خودرو در اولین گام باعث افت قیمت‌های پیشنهادی در مناطق شمالی پایتخت شده و انتظار می‌رود این موج به سایر مناطق تهران برسد.
وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲، در تهران ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود. آن‌دسته از مستاجران که موفق می‌شوند وام ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کنند، با احتساب نرخ سود ۲۳ درصد و مدت بازپرداخت پنج ساله، باید ماهی پنج میلیون و ۶۳۸ هزار تومان قسط بپردازند.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: از مهرماه سال گذشته تا پایان اردیبهشت امسال بیش از ۱۸ هزار پروانه در بافت‌های فرسوده صادر شده که از افزایش حدود ۸۰ درصد در مقایسه با سال قبل از آن حکایت دارد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: دیدگاه کلی دولت، معتبر دانستن اسناد رسمی و نامعتبر شدن اسناد غیر رسمی املاک است که این طرح برای جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن لازم است و هم اکنون در هماهنگی با مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را پیگیری می‌کنیم.
معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری درباره مهلت دوهفته‌ای پروازهای چارتری گفت: ما به شرکت‌های هواپیمایی، حذف پروازهای چارتری را ابلاغ کردیم که اگر رعایت نکنند، طبق مقررات با آنها برخورد خواهد شد.
زمین‌هایی که تا کنون به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته ۳۱ هزار هکتار است و ۲۱ هزار هکتار دیگر نیز در مراحل الحاق به سر می‌برد که در صورت تحقق این موضوع ظرفیت این طرح به ۶.۵ برابر اراضی مسکن مهر می‌رسد.

سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن که تا پیش از این ۱۰۰ میلیون تومان بود به ۲۰۰ میلیون تومان در تهران افزایش یافته و این در حالی است که مجلس و دولت در قالب طرحی برای کنترل بازار مسکن و اجاره بها، هفت راهکار برای ساماندهی این بازار ارایه داده‌اند که از جمله آن می‌توان به رفع تعارض منافع مشاوران املاک، افزایش وام ودیعه و افزایش ملک استیجاری اشاره کرد.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی تصویب کردند که افرادی که خانه های خود را به خانوار دارای ۳ فرزند و بیشتر، خانوار تحت پوشش کمیته امداد ، بهزیستی یا ۳ دهک پایین درآمدی بر اساس تاییدیه وزارت تعاون، مشمول ۱۰۰ درصد تخفیف شوند.
در حالی که با افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت هواپیما تصور می‌شد که عرضه آن افزایش یابد، اما در حال حاضر شاهد کمیاب شدن بلیت در برخی از مسیر‌های پرتردد هستیم.
مصرف کالری مستاجرها در کشور تحت تاثیر «سریال تورم بالای اجاره مسکن»، به زیر کف مورد نیاز رسید. نتایج بررسی‌ها درباره ابعاد پنهان فقر و نحوه اثرگذاری تورم بر رفاه خانوارها نشان می‌دهد، اگرچه میانگین کالری دریافتی سرانه خانوارها در فاصله ابتدا تا انتهای دهه۹۰ تحت تاثیر افزایش تند هزینه‌های زندگی، ۱۰درصد کاهش پیدا کرده، اما این کسری کالری (مصرف کم خوراکی‌های مورد نیاز انسان)، برای مستاجرها که مجبور به «تامین هزینه اجاره مسکن» هستند، حادتر گزارش شده؛ به‌طوری‌که، کالری دریافتی آنها به ۱۹۹۰کیلوکالری در روز رسیده که پایین‌تر از «حداقل کالری مورد نیاز روزانه (۲۱۰۰) » است.