کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش تولید برنج، افت قیمت خوبی در بازار خواهیم داشت. 

سید ابراهیم رئیسی در حاشیه بازدید از نمایشگاه مجموعه شرکت‌های دانش بنیان «پیشران» با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را به عنوان سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین معرفی کرده‌اند به ظرفیت‌های علمی کشور اشاره کرد و گفت: در ایران اقدامات فناورانه، نوآورانه و خلاقانه زیادی وجود دارد.

ادامه روند کاهشی قیمت مرغ، معاف شدن عرضه کنندگان گوشت از پرداخت مالیات و آخرین وضعیت صادرات دام زنده از کشور از مهم‌ترین اخبار کشاوزی در هفته جاری بود.
محموله‌های یک فروند کشتی اقیانوس‌پیمای دیگر، حامل ۴۴ هزار و۷۰۰ تن گندم که در روز دوازدهم مرداد وارد آب‌های سرزمینی ایران شده و در بندر شهید بهشتی چابهار پهلو گرفته بود، تخلیه و نسبت به بارگیری آن اقدام شد.

معاونت حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای عرضه انواع گوشت و فرآورده‌های گوشتی دام‌های سبک و سنگین و قطعات بدن آنها ازجمله دنبه را به استناد بند الف قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ از پرداخت مالیات و عوارض معاف کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در برنامه میز اقتصاد عصر پنجشنبه شبکه خبر، با انتقاد از رویکرد واردات محور دولت در سال‌های گذشته، بر لزوم توجه به افزایش تولید برای نیل به خودکفایی و تاایمن امنیت عذایی کشور تاکید کرد.
به دلیل این‌که وارد فصل برداشت برنج شده‌ایم، قیمت‌ها نزولی است و تا رسیدن به قیمت‌های مناسب، این روند ادامه دارد.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ارزش گندم‌های خریداری شده را ۷۴ هزار میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد که از این رفم ۱۷ هزار میلیارد تومان هنوز به کشاورزان پرداخت نشده و به عبارتی ۲۲ درصد مطالبات هنوز تسویه نشده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نوغانداری به عنوان یک میراث کهن فرهنگی و اقتصادی است که به واسطه قرار گرفتن ایران در مسیر جاده ابریشم مورد توجه بوده است و با تامین مواد اولیه صنعت فرش و منسوجات ابریشمی علاوه بر ایجاد زنجیره ارزش افزوده و اشتغال مولد به معیشت روستاییان کمک می‌کند.

مجری طرح وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال‌های معمولی وضعیت کشت و کار برنج در کشور به گونه‌ای است که حدود دو میلیون تن برنج سفید تولید می‌شود که امسال به علت کاهش قیمت کودهای شیمیایی بویژه کودهای فسفاته و پتاسه، مصرف متوازن این کودها در زراعت برنج، استقبال شالیکاران از طرح کشت قراردادی و کشت ارقام پرمحصول شاهد افزایش کشت و برداشت مکانیزه این محصول هستیم.