اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

یک کارشناس اقتصادی گفت: عاملی که می‌تواند تاثیری مثبتی بر کاهش تورم داشته باشد، برجام و از بین رفتن محدودیت‌های فروش نفت است که برخلاف اینکه گفته می‌شود، افزایش قیمت نفت جهانی تاثیر مثبتی بر اقتصاد ایران داشته است اما تاکنون، نتیجه‌ای از آن مشاهده نشده است.
نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب کاهش صف‌های طولانی برای دریافت این نرخ ارز،‌ از بین رفتن رانت،‌ ایجاد تعادل در قیمت‌ها و کاهش عرضه کالا با قیمت افزایشی از سوی فروشندگان خارجی می‌شود.
سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی طی یادداشتی ضمن تشریح اعمال اصلاحات ساختاری اقتصاد طی هفت ماهه گذشته ، تأکید کرد، در سال 1401 جدی تر در مسیر بازگشت آرامش به اقتصاد کشور گام بر داشته خواهد شد.
در سال‌های اخیر نیز در دولت روحانی تنها برای مدتی کوتاه تورم تک رقمی شد اما پس از آن بار دیگر به روند صعودی خود ادامه داد.
فقط یک «ویرگول اشتباه» در بودجه، امروز تبدیل به شکایت بازنشستگان کارگری شده؛ اشتباهی که افزایش ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگان را به عقب انداخته است. این در شرایطی است که بازنشستگان کشوری و لشکری از ابتدای سال افزایش حقوق را برای جبران تورم و گرانی‌ها دریافت می‌کنند، اما بازنشستگان کارگری باید انتظار بکشند تا افزایش حقوق‌شان در هیات دولت به تصویب برسد.
بر اساس مشاهدات میدانی برخی شهروندان و خبرنگاران قیمت گوجه فرنگی کاهش یافته و به زیر 25 هزار تومان رسیده است.
دلیل افزایش قیمت مسکن تهران در ماه آخر سال 1400 تقاضای انباشته‌ای بود که به قصد ارزانی یک سال منتظر مانده بود و با توجه به احتمال تورم ۳۰ درصدی کالاها و خدمات، کسانی که خرید کردند برنده شدند.
یک کارشناس اقتصاد گفت: اقتصاد کشور از کسری‌های تجاری غیرنفتی رنج می‌برد و همواره در سال‌های مختف واردات بیشتر از صادرات بوده و اقتصاد ایران همواره با کسری‌های تجاری غیرنفتی دست و پنجه نرم می‌کرده است.
وزیر امور اقتصاد و دارایی با تأکید بر تداوم نهضت تسهیل صدور مجوزها ابراز امیدواری کرد که از امسال شاهد حرکت واقعی و عملی برای به ثمر نشستن نقش مردم در احیای اقتصاد ایران باشیم.
رئیس دایره اعتبارات بانک‌ها در بانک مرکزی در خصوص تامین اعتبار پرداخت وام ازدواج توسط بانک‌ها گفت: ۱۰۰ درصد منابع لازم در پرداخت تسهیلات ازدواج از طریق منابع قرض الحسنه مشتریان بانک‌ها و ۵۰ درصد نیز از منابع حساب‌های جاری بانک‌ها تامین می‌شود.
از آن‌جا که فقر پدیده‌ای اقتصادی است، به‌طور طبیعی در حوزه اقتصاد آثاری ویران‌گر برجای می‌نهد. این پدیده چنانچه به موقع شناسایی و نابود نشود، چون غده‌ای سرطانی گسترش یافته، جامعه را فرا می‌گیرد و به مرگ اجتماع می‌انجامد.

رقابت قیمتی خوراکی‌های پرمصرف در نیم‌دهه گذشته چگونه بوده است؟ آیا تناسبی میان رشد خوراکی‌ها و افزایش قیمت دلار در این مدت بوده است؟ کدام خوراکی‌ها بیشترین و کمترین افزایش قیمت را در این مدت ثبت کرده است؟
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با استقرار مدیریت‌های جدید در مجموعه ستاد، اداره‌های کل استانی و دستگاه‌های زیر مجموعه وزارتخانه امیدواریم با هماهنگی مجلس برنامه تحول در اقتصاد کشور را شروع کنیم، همچنانکه به عنوان مثال اکنون برنامه تحول مالیاتی روی میز این سازمان است.