اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

کمتر از یک ماه قبل موضوع واگذاری سهام شرکت‌های سایپا و ایران خودرو از سوی وزیر صمت مطرح شد و اندکی پس از آن رئیس سازمان خصوصی سازی سه شرط را برای تحقق این موضوع ضروری دانست.
خانوارهای ایرانی در ماه گذشته به طور متوسط ۳۵.۶ درصد برای تامین کالا و خدمات خود هزینه کرده‌اند.
سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران نیز اخیرا اعلام کرده است که قیمت هر شانه تخم مرغ که در هفته گذشته با ۱۲۰۰ تومان کاهش از ۴۳ هزار تومان به ۴۱۸۰۰ تومان رسیده بود به تازگی نیز با ۲۸۰۰ تومان کاهش دیگر، از ۴۱۸۰۰ تومان به ۳۹ هزار تومان رسیده است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: همسان‌سازی حقوق، خواسته و مطالبه جدی بازنشستگان است و اختصاص ۹هزار میلیارد تومان در این خصوص به معنای اراده دولت برای ادامه اجرای آن است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات روز پنجشنبه با ۱ دلار و ۵۳ سنت افزایش به ۱۰۸ دلار و ۳۳ سنت رسید.

در آخرین هفته فروردین ۱۴۰۱ شاهد نوسان در نرخ سکه و ارز بوده ایم و بازار سرمایه با رشد اندک همراه بود.
فروردین آمد و خبری از افزایش حقوق سربازان نبود؛ حالا گفته می‌شود که قرار است حقوق سربازان در اردیبهشت افزایش یابد؛ اما آیا هیچ راه بهتری وجود ندارد؟

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای تسهیلات قرض‌الحسنه جهیزیه کالای ایرانی را برای اجرا به بانک‌های عامل سپه، ملی، پارسیان، کارآفرین و سینا ابلاغ کرد.

نرخ تورم سالانه فروردین ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٣٩,٢ درصد رسید که نسبت به ماه قبل، ١.٠ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.
به دنبال وعده وزیر اقتصاد مبنی بر اعلام برنامه‌های شفافیت مالی، گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به انضمام صورت‌های مالی سال مالی ۹۸ و ۹۹ بالغ بر ۳۱۲ و ۳۱۳ شرکت دولتی اعم از مادرتخصصی، اصلی و فرعی و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی در سامانه کدال منتشر و در دسترس عموم قرار گرفت.
شکی نیست که گرانی‌ها طی چند سال اخیر مضاعف شده و سفره اغلب مردم را کوچک کرده است و البته در این واقعیت نیز تردیدی نیست که این روزها اکثریت مسئولان اجرایی و تقنینی و قضایی به دنبال کاهش این درد و رنج فراگیرند و اقداماتی را هم انجام داده و می‌دهند که فعلا شرح آنها موضوع این نوشتار نیست.
بازار مسکن همواره به «انحصار نانوشته در پرداخت وام خرید خانه» باخته است؛ در دوره‌هایی این ضرر و زیان خانه‌‌‌اولی‌‌‌ها از محل «قدرت پایین (صفر) وام» بوده و اکنون از ناحیه «قسط سنگین» بروز پیدا کرده است.
سامانه کدال روزی تاریخی را به خود دید. روز سه‌شنبه در راستای تحقق وعده ابتدای هفته وزیر اقتصاد مبنی بر اعلام یک خبر مهم در حوزه شفافیت اقتصادی، برای نخستین‌بار صورت‌ مالی بیش از ۳۰۰ شرکت دولتی با انتشار روی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران، در دسترس عموم مردم قرار گرفت. رخدادی که از شهریور ۱۴۰۰ استارت خورد و در ابتدا شرکت‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد از جمله سازمان خصوصی‌سازی، سازمان حسابرسی و چند بانک و بیمه دولتی، صورت‌های مالی خود را افشا کردند.
بانک مرکزی اعلام کرد: در فروردین ماه سال جاری و طبق روال گذشته، یک میلیارد دلار برای تامین ارز اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی مد نظر وزارت بهداشت، اختصاص یافته است.
عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: انتظار نداشته باشید به عنوان سیاستگذار اقتصادی در مقابل کسانی که می‌گویند ما جزو فعالان و خوشنامان و سرآمدان اقتصاد کشور هستیم، اما از عهده پرداخت معوقات خود حتی به شکل استمهال و یا تقسیط برنمی آییم، بی‌تفاوت عمل کنم.
اقتصاد دانش‌‌‌بنیان، یکی از مباحث نوین و نوظهور مطرح در علوم اقتصادی است. نقش دانش در اقتصاد، به دلیل بهبود و ارتقای بهره‌‌‌وری عوامل تولید، از گذشته مورد توجه بوده و جایگاه آن به‌‌‌عنوان عامل درون‌‌‌زا در رشد اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته است.