اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

برخی کاندیداها ادعا می‌کنند بدون سرمایه‌گذاری لازم و تنها با اتکا به فناوری یا بهره‌وری در ایران می‌توان رشد اقتصادی بالا و پایدار فراهم کرد. ولی علم اقتصاد یکی از دانش‌های معتبر بشری است که به خوبی پاسخ این ادعای غلط را داده است.
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی امشب ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ در میزگرد اقتصادی انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: اقتصاد مسئله مهم امروز کشور و دغدغه جدی مردم است. کارشناسان و مدیران از گرفتاری‌ها باخبرند اما مردم با گوشت و پوست خود این گرفتاری‌ها را لمس می‌کنند.
در راستای اجرای قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از ماه جاری، نخستین جلسه هیات عالی که جایگزین شورای پول و اعتبار شده است، عصر دیروز به ریاست محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی و با حضور اعضای این هیات در ساختمان میرداماد تشکیل شد.
سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: در اولین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که با محوریت موضوعات اقتصادی در شبانگاه دوشنبه مورخ ۲۸ خردادماه برگزار شد، موضوع سرمایه گذاری خارجی به عنوان یکی از محورها مورد توجه قرار گرفت.

با توسعه فاز آزمایشی عملیاتی‌شده «ریال دیجیتال» در جزیره کیش، مشتریان شبکه بانکی از تیرماه 1403 می‌توانند از طریق کیف پول ریال دیجیتال و با شیوه‌های نوین، خریدهای خود را انجام داده یا نسبت به انتقال وجه به کیف پول سایر مشتریان اقدام کنند.
طرح کارت اعتباری دارندگان سهام عدالت با تصمیم شورای عالی بورس و بانک مرکزی، پس از ماه‌ها فراز و نشیب اخیرا در دستور کار قرار گرفته است و مشمولان آن می‌توانند از طریق این کارت تا سقف ۶۰ درصد ارزش دارای سهام عدالت خود تسهیلات دریافت کنند.
ثروت جهانی شامل تمام دارایی‌ها اعم از دارایی‌های پولی و غیرمالی در تمام مناطق جهان است. بر اساس گزارش جهانی ثروت گروه کردیت سوئیس (Credit Suisse)، آسیا با مجموع ثروت حدود ۱۷۷.۸۲ تریلیون دلار تا سال ۲۰۲۲، ثروتمندترین قاره بوده است. در این مطلب به ثروتمندترین کشورهای آسیا نگاه دقیق‌تری می‌اندازیم.
سال گذشته به منظور مقابله با فرار مالیاتی شرکت‌های واردکنند تلفن همراه چندین پرونده مورد پیگیری قرار گرفته است اما طی هفته اخیر و با کشف اسناد جدید این پیگیری‌ها وارد مرحله جدیدی شده که احتمالاً مرتبت با رویه واردات از محل صادرات خود نیز خواهد بود.
بانک مرکزی اعلام کرد: برآیند سیاست‌ها و اقدامات اتخاذ شده توسط مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در بهبود متغیر‌های کلان اقتصادی به ویژه در کنترل نرخ تورم قابل مشاهده است.
به نظر می رسد اگر هر نامزد ریاست جمهوری به سوالات زیر که برگرفته از واقعیت های حال حاضر اقتصاد ایران است پاسخ دهد می توان به چارچوب ذهنی مورد قبول وی در خصوص اقتصاد پی برد و ارزیابی نمود.
یک اقتصاددان گفت: ما سال‌هاست که شعار منتخبین برای ریاست‌جمهوری را در ایران شنیدیم، ولی هیچ‌کدام به سرانجام نرسیده است؛ آن هم به دلیل این‌که بعضی‌ها حرف‌هایی زده‌اند که در حد توانشان نبوده و یا ریشه اصلی مشکلات را به درستی متوجه نشدند.
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با اقدامات سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
هر اسکناس دلار آمریکا در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران به ۴۵ هزار و ۵۰۸ تومان و حواله دلار نیز به ۴۲ هزار و ۴۹۱ تومان رسید.
بررسی ها نشان می دهد که نرخ دلار آزاد از روزهای پایانی اردیبهشت ماه زیر مرز قیمت ۶۰ هزار تومانی معامله می‌شود.
همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش‌های مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.