اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

در پنج ماه دولت سیزدهم منابع درآمدی بودجه نسبت به ۴ ماه ابتدای سال بیش از ۱۷۷ درصد رشد کرده که به طور عمده ناشی از افزایش صادرات نفت و تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی بوده است.
موتور اصلی تخریب تولید و رفاه خانوار در ایران چیست؟‌ اگرچه کارشناسان پاسخ‌های گوناگونی برای این پرسش ارائه کرده و روی میز سیاستگذاری قرار داده‌اند، اما دو اقتصاددان برجسته معتقدند که یک «تحریف بزرگ» موتور اصلی تخریب منابع، فعالیت‌های مولد و رفاه خانوار در اقتصاد ایران است. پروفسور هاشم پسران و دکتر موسی غنی‌نژاد، مهم‌ترین مشکل اقتصاد ایران را تحریف قیمت‌های نسبی می‌دانند.
صاحبان خانه و خودروهای لوکس تا پایان ماه جاری فرصت دارند که مالیات متعلقه را پرداخت کنند و اشخاصی که به محاسبه مالیات اعتراض دارند می‌توانند اعتراض خودشان را ثبت کنند تا فرآیند بررسی روی اعتراض آن‌ها صورت بگیرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در ارتباط مجازی با هفتاد و چهارمین جلسه شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه از افزایش اختیارات بانک ها در استان ها خبر داد و گفت: این مسئله در جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت مطرح و در نهایت به تصویب نیز رسید.
کارشناس بازار کار و کارگری گفت: دولت باید در همان محدوده تعیین شده از سوی کمیسیون تلفیق را مبدا حقوق کارمندان و دستمزد کارگران قرار دهد.
همزمان با دور هشتم مذاکرات هسته‌ای در وین و احتمال توافق هسته ای روز گذشته دوباره قیمت هر دلار آمریکا کاهش یافت و در کانال ۲۵هزار تومان قرار گرفت.
مطابق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس «رشد موجودی سرمایه در سال‌جاری برای سومین سال متوالی منفی خواهد بود.» درحالی‌که میانگین بلندمدت «رشد بهره‌وری» نزدیک به صفر بوده، رشد اقتصادی در ایران متاثر از «رشد سرمایه‌گذاری» است. حال چراغ هشدار این سوخت اقتصاد هم روشن شده است. مطابق این گزارش، در سه سال۹۸ تا ۱۴۰۰ میزان استهلاک از تشکیل سرمایه سبقت گرفته و رشد موجودی سرمایه منفی گزارش شده است.
وزیر اقتصاد اظهار داشت: رونمایی‌های از سامانه‌های خرید اینترنتی جدید برای مردم از فردا خبر داد و می‌توانند به صورت اینترنتی و غیرحضوری و به صورت 24 ساعته نسبت به خرید سفته اقدام کنند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی مکلف شده که مانده تسهیلات و تعهدات کلان و میزان پرداختی اشخاص مرتبط و میزان پرداختی هر یک از بانک ها در دسترس عموم قرار می دهد.
درج قیمت تولیدکننده به‌جای قیمت مصرف‌کننده اقدامی است که وزارت صمت دولت سیزدهم آن را به‌عنوان عاملی برای کنترل قیمت و نه‌تنها این بلکه همچنین به‌عنوان عاملی برای کاهش قیمت عنوان می‌کند. مسئله‌ای که موافقان و مخالفان خود را دارد.
نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: تسهیل دسترسی تولیدکنندگان به منابع بانکی نیز از دیگر مزایای طرح تامین مالی زنجیره‌ای خواهد بود که عملا فاکتورهای صوری را از بین می‌برد و شفافیت را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه نظارت بر مصرف اعتبارات را در بنگاه‌های تولید تقویت و آن را نظام‌مند خواهد کرد.
ظاهرا آن‌قدر مسائل در کشور هست که کمتر کسی به موضوع بودجه می‌پردازد. انصاف این است که بودجه هر کشور را از حیث دقت، شفافیت و اعتبار، می‌توان آیینه تمام‌نمای کشورداری دانست.