بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قوت گرفته و گفته می‌شود، دولت قصد دارد در جهت اصلاح ساختار بودجه به زودی لایحه‌ای با قید دو فوریت برای اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی تقدیم مجلس کند؛ موضوعی که موافقان و مخالفان زیادی داشته و باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که اگر حاشیه سود شرکت‌های بورسی بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حفظ شود، از آنجاکه پیش از این، تاثیر مثبت حذف ارز ترجیحی بر بازار سرمایه مثبت بوده است، واکنش بورس به این اتفاق مثبت خواهد بود.
انتشار گزیده آمارهای اقتصادی تا شهریور سال جاری، اولین گزارش رسمی از عملکرد دولت رییسی است.با مقایسه گزارش‌های بانک مرکزی از بخش‌های اقتصادی کشور در مرداد و شهریور سال جاری می‌توان به این نکته پی برد که در این یک ماه 146 هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده شده؛ روزی 4800 میلیارد تومان، ساعتی 200 میلیارد تومان و هر دقیقه نیز 3.3 میلیارد تومان به آن اضافه می‌شود.
بر این اساس سهامداران شرکت‌های شهد، داروسازی جابرابن حیان و شیر پاستوریزه پگاه خراسان بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به ضرورت خروج عرضه قیر از بورس، گفت: به دلیل قیمت بالای قیر و کاهش تولید آسفالت، خسارت به زیرساخت‌های جاده‌ای تشدید شده است.
قالیباف در تذکر صریح درباره بازار سرمایه عنوان کرد؛

آقای عشقی؛ به موضوع روابط و رانت های اطلاعاتی در بورس ورود کنید!

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما از سازمان بورس و آقای عشقی توقع داریم، به بحث نظارت و کنترل و روابط و رانت های اطلاعاتی که موجب می شود عده ای در بورس بهره مند شوند و عده ای آسیب ببینند ورود کند، این موضوع مستقیم به مدیریت بورس و نظارت و کنترل ذاتی مرتبط است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بازار بورس در کشور ما بازار مستقلی نیست و تحت تأثیر سیاست های اقتصادی دولت در بازار پول و سرمایه است، تا سیاست‌های دولت اصلاح نشود، مشکلات بازار بورس حل نمی‌شود.
رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید به صورت مشخص اعلام کند که چه برنامه‌هایی در حوزه اقتصادی دارد و باید بسته‌های اقتصادی خود را روشن کند.
نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بر اساس اسناد خزانه از مهرماه تاکنون ۸ هزار میلیارد تومان اوراق توسط دولت به فروش رسیده و دولت در مورد انتشار اوراق گزارش دروغ ندهد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سرمایه مردم طی یک سال گذشته در بازار سرمایه دود شد، گفت: تاکنون هیچ اقدام جدی برای جلوگیری از ضرر طبقات پایین و مستضعف و متوسط که به دولت اعتماد کردند صورت نگرفته است.
آزادی خواه با اشاره به گزارش وزیر اقتصاد درباره بازار بورس؛

مقایسه بازار سرمایه با سایر بازارها دردی از مردم دوا نمی کند/ نظام مدیریتی مشکل دارد!

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: مقایسه بازار سرمایه با بازار خودرو، طلا، سکه و مسکن قیاسی مع الفارغ است و اینکه وزیر محترم آن را نسبت به سایر بازارها سودآورتر می خواند صحیح نیست و دردی از مردم دوا نمی کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بیش از یک دهه رشد اقتصادی نزدیک به صفر و تورم بی سابقه مزمن بخش عمده بنگاه‌های اقتصادی را با چالش تأمین مالی مواجه کردکه موجب زیان و خشم بخش مهمی از سهامداران خرد و تازه وارد به این بازار بود
در جلسه مشترک رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس تأکید شد؛

ضرورت ثبات در بازارهای مالی

در جلسه مشترک با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس و اعضای هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، مقرر شد کمیته ای به منظور هماهنگی سیاست گذاری ها و تصمیمات در بازار پول و سرمایه تشکیل شود.
انتشار خبر ازسرگیری حراج اوراق دولتی و لغو ناگهانی آن، سه پرسش کلیدی را به‌وجود آورد: اول اینکه راهکار جایگزین با ضرر کمتر، برای تامین کسری بودجه چیست؟‌ دوم اینکه آیا سیاستگذار به بهانه حمایت از معاملات بازار مالی، انتشار اوراق را متوقف کرده است؟ و سوم اینکه آیا اساسا انتشار اوراق رقیبی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود؟
تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر این‌که شرایط بازار سرمایه بسیار نوسانی است، اظهار کرد: علت اصلی این موضوع ابهام در متغیرهای کلانی است که روی بازار سرمایه تاثیرگذار هستند.
بر این اساس سهامداران شرکت‌های بهنوش ایران، سایپا آذین و سایر اشخاص بورس انرژی بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند.
بازار سرمایه که در روزهای گذشته روند صعودی به خود گرفته بود نتوانست این روند را حفظ کند و شاخص کل بورس امروز بیش از ۹۰۰۰ واحد کاهش یافت.