محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

در پی انتشار تصویری از«پیروز» با گردنبند الیزابت، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست در این باره توضیح داد.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در گفت‌وگو با خبرآنلاین: بحران کمبود آب تقریباً به طرق مختلف سراسر کشور را تحت تأثیر قرار داده و تعداد زیادی از استان‌های کشور زیر تیغ تهدید کم‌آبی هستند. جدیت این معضل به قدری است که در بخش‌هایی از کشور شاهد جابه‌جایی و مهاجرت ساکنان از مناطق خشک و کم‌آب به مناطق پرآب و پربارش بوده‌ایم.
یک نماینده مجلس گفت: بی برنامگی در مصرف منابع و انرژی‌های موجود از آب و برق گرفته تا گاز امروز کشور را با کمبودهایی مواجه کرده است و شاهد مازوت سوزی در برخی از نیروگاه‌ها هستیم و همین مسئله موجب افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه پایتخت شده است
پیش‌تر عمده دلیل آلودگی هوای تهران و کلان‌شهرهای کشور ذرات معلق کوچک‌تر از ۲،۵ میکرون عنوان می‌شد و دلیل آن‌هم آلودگی ناشی از حمل ‌و نقل در کنار پدیده‌های طبیعی مانند وارونگی بود اما امسال و در روزهایی مشخص افزایش غیرمعمول دی‌اکسید گوگرد سربرآورد و حتی کار به اعلام رسمی مسوولان هم کشیده ‌شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از روند رو به رشد بیابانی شدن و وقوع ریزگرد در استان خبر داد و گفت: اعتبارات اختصاص یافته برای مقابله با این پدیده کافی نیست.
محقق پژوهشکده علوم زمین معتقد است در شهر تهران ۶ زمینلرزه تاریخی رخ داده که مسبب ۳ مورد از این زلزله‌ها به گسل‌های شناخته شده نسبت داده شده است ولی هنوز سر منشا ۳ زلزله دیگر تهران مشخص نیست و با مطالعاتی که انجام دادیم، مشخص شد که در مرکز شهر تهران گسل پنهانی وجود دارد که می‌توانسته در گذشته عامل زمینلرزه‌ها باشد و می‌تواند در آینده عامل زلزله‌های دیگر باشد.
اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار زرد رنگ از پایداری جو و عدم وزش باد قابل ملاحظه و افزایش غلظت آلاینده‌ها به ویژه ذرات معلق کمتراز ۲.۵ میکرون از دوشنبه تا چهارشنبه ( ۵ تا ۷ دی) خبر داد.