محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

یوزپلنگ آسیایی گونه‌ای درمعرض انقراض است که در حال حاضر قلمرو آن محدود به بخش‌هایی از ایران شده و جمعیت آن نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارد.
دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار با تاکید بر اینکه ۲۳ استان کشور دارای کانون گرد و غبار هستند، گفت: ۶ استان کشور به ترتیب "خراسان جنوبی"، "کرمان"، "سیستان و بلوچستان"، "خراسان رضوی"، "خوزستان" و "هرمزگان" ۸۵ درصد غبارخیزی کشور را دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه‌های عملیاتی این سازمان در سال ۱۴۰۲ را به مدیران ستادی و استانی ابلاغ کرد که احیای ۱۰ گونه درخطر انقراض حیات وحش و راه‌اندازی سامانه پایش و کنترل آلودگی‌های خلیج فارس از جمله آن‌هاست.

یک دانشیار اکولوژی گیاهی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت جا به جا کردن درختان کهنسال و شناسنامه‌دار اظهار کرد: برای جا به جا کردن درختان و حفاظت از آن‌ها حضور و همراهی شرکت‌های خصوصی نیاز است.

بنا بر پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، صبح روز چهارشنبه (۱۳ اردیبهشت ماه) باتوجه به وزش باد مؤثر تا نسبتاً شدید طی ساعات گذشته کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده قابل‌ قبول قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان، ذخیره آبخوان‌های استان را حدود ۴۳۸ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این مهم نسبت به آمار بلندمدت حدود ۳۵ درصد کاهش داشته است.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هم اکنون میانگین کیفیت هوای پایتخت با شاخص ۵۷ در شرایط قابل قبول قرار دارد، همچنین کیفیت هوای ۲۴ ایستگاه در شرایط زرد و چهار ایستگاه در وضعیت سبز گزارش شده است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ضمن تشریح آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌های کشور از اعمال محدودیت تردد در محورهای چالوس و هراز خبر داد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بارداری یوز ماده مرکز تکثیر یوز آسیایی در پارک ملی توران منفی اعلام شد.

زیست‌شناسان دانشگاه ایالتی میشیگان در حال انجام مطالعاتی روی سنجاقک‌ها هستند تا بفهمند که در طول چرخه زندگی آن‌ها از شفیره تا تبدیل شدن به حشره بالدار و در ارتباط با آنچه در حکم غذا مصرف می‌کنند به‌ ویژه با گرم‌تر و طولانی‌تر شدن تابستان‌ها چه اتفاقی رخ می‌دهد.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران در نقاط مختلف کشور، کاهش نسبی دما در نوار شمالی و خیزش گردوخاک طی دو روز آینده در خوزستان خبر داد.

بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی طی هفت روز گذشته منتهی به  ۱۰ اردیبهشت در کشور  به‌طور میانگین حدود ۴.۴ میلیمتر بارندگی ثبت شد.

سازمان هواشناسی آخرین پیش‌بینی‌ها را از وضعیت جوی کشور مبنی بر بارش پراکنده باران، رعد و برق، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در نقاط مختلف کشور اعلام کرد.
قورباغه‌ها و وزغ‌ها دوزیستان کوچکی هستند که باعث کنترل جمعیت حشرات و موجودات می‌شوند و هرچند که نسبت به سال‌های گذشته جمعیت آن‌ها کاهش یافته است اما تقریبا ۸۹ درصد تنوع‌ زیستی کل دوزیستان دنیا را آن‌ها دربرمی‌گیرند.

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، هم‌اکنون (۹ اردیبهشت‌ماه) میانگین کیفیت هوای پایتخت در شرایط «قابل قبول» قرار دارد اما با آغاز تردد خودروها کاهش کیفیت هوا در مناطق پرتردد مورد انتظار است.