محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

بر اساس اطلاعات ثبت شده در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای تهران، هوای پایتخت طی اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ دو روز پاک، ۲۷ روز قابل قبول و دو روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از رگبار و رعد و برق و بارش‌های پراکنده در غالب استان‌ها و وزش باد در نقاط مختلف کشور خبر داد.

تصوری که گاهی در ایران وجود دارد، این است که هیرمند چون به هامون می‌ریزد، سهم هامون است؛ ولی حقیقت این است که این رود حدود ۱۰۰۰ کیلومتر در داخل افغانستان جریان دارد و حیات بخشی از این کشور، مدیون آن است. این رودخانه نه فقط هامون و اطراف آن، بلکه زمین‌های بسیاری در طول مسیر خود از کوه‌های بابا تا سیستان را سیراب می‌کند و آب شرب و کشاورزی بخش مهمی از کشور افغانستان وابسته به هیرمند است.
براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، هم‌اکنون (۲۷ اردیبهشت‌ماه) میانگین کیفیت هوای پایتخت در شرایط «قابل قبول» قرار دارد.
مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از مشاهده یک قلاده پلنگ در مناطق آزاد شهرستان دنا خبر داد.
رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران در نقاط مختلف کشور و کاهش دما در نیمه شمالی ایران خبرداد.

بر اساس داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا، میانگین شاخص آلاینده ازن برای اولین بار در سال جاری در روز شنبه (۲۳ اردیبهشت‌ماه) با عدد ۱۱۲ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.
شاخص آلودگی هوا در حال حاضر بر اساس پالایش صورت گرفته تا این لحظه روی عدد 100 بوده و در بازه قابل قبول و مرز آلودگی قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به اثرات منفی خشکسالی بر شمال استان، گفت: با خشکسالی و کاهش بارش‌ها پوشش مرتعی شمال گلستان بسیار ضعیف شده است.
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، هم‌اکنون (۱۶ اردیبهشت‌ماه) میانگین کیفیت هوای پایتخت در شرایط «قابل قبول» قرار دارد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک همچنین افزایش ۸ تا ۱۲ درجه‌ای دما در شمال شرق و شرق کشور خبر داد.

عضو وابسته فرهنگستان علوم گفت: ایران در شاخص "از دست دادن تالاب‌ها" با نمره ۴۵.۴ در رتبه جهانی ۹۸ قرار گرفته و نسبت به ۱۰ سال گذشته نمره کشور ۱۴.۱ درصد افت داشته است.