مدیریت بحران

گزارش و اخبار لحظه ای حوزه بحران و راهکارهای مدیریت بحران را در حوزه مدیریت بحران سرویس جامعه پرسون بخوانید.

درخصوص حل مشکل آلودگی هوا علاوه‌بر اینکه تجربه بسیاری از کشورها و شهرهای آلوده جهان در مبارزه علمی و اتخاذ تصمیمات بجا، اثرگذار و پایدار در دسترس و تا حد زیادی قابل تکرار است، یک تجربه مهم و نزدیک در داخل نیز پیش روی ما قرار دارد که به همه ثابت می‌کند مهم‌تر از یک بزرگی یک معضل و مشکل، سطح اراده و جدیّت ما و نحوه تعامل درست و مسئولیت‌پذیرانه و جذب همه پتانسیل‌ها در برخورد با آن است.
محتواهای رسانه‌ای که این روزها به موضوع آلودگی هوا می‌پردازند، تقریبا به گزارش‌های روزانه‌ای بدل شده‌اند که حالا نه آلودگی هوا و بالا و پایین رفتن شاخص‌های آن و زرد و بنفش و قرمز و نارنجی بودن برای گروه‌های انسانی متفاوت و نه بررسی مازوت سوزی و گوگردهای منتشر شده از گازوئیل‌های ماشین‌های سنگین که دیگر به بحث بر سر تعطیل شدن یا تعطیل نشدن مدارس می‌پردازد.
هرچند که در پی روزهای آلوده پاییز و زمستان امسال، بارها از سوی مسئولان مساله مازوت‌سوزی در تهران تکذیب شده است،‌ اما براساس آنچه که مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و رئیس اسبق سازمان حفاظت از محیط‌زیست می‌گویند، گازوئیل مصرفی کیفیت نگران‌کننده‌ای دارد و چندان با مازوت‌سوزی فرقی ندارد.
اقشار مختلف مردم خاش در استان سیستان و بلوچستان در فصل سرما و سرد سال و در شرایط دشوار یخبندان با مشکلات انبوه سوختی و بی نفتی و نبود و کمبود و گرانی گاز و قبوض نجومی برق مواجه شده اند.
«ایران با جمعیتی بالغ بر ۸۴ میلیون نفر به اندازه نصف قاره اروپا با جمعیت ۷۵۰ میلیون نفر، ۵ر۱ برابر آمریکای لاتین با جمعیت ۶۵۰ میلیون نفر، یک چهارم منطقه آسیا_پاسیفیک با جمعیت ۵ر۳ میلیارد نفر و نصف آسیای جنوب غربی با جمعیت ۳۷۰ میلیون نفری گاز مصرف می کند».
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تداوم آلودگی هوای شهرهای صنعتی تا پنج‌شنبه (۲۹ دی) و بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور خبر داد.
گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی سال های اخیر، ایران را در معرض یکی از خشک ترین دوران های تاریخی خود قرار داده است، به گونه ای که برای نخستین بار در ۵۴ سال گذشته سه دوره متوالی خشکسالی را سپری کرده ایم و اینک حجم ذخایر آبی کشور به کمترین حد در نیم قرن اخیر رسیده است.
رئیس مرکز مدیریت اطلاعات و حوادث غیر مترقبه گفت: برودت هوا و استمرارش در کشور تقریباً 27 استان از کشور را تحت تاثیر قرار داده که در ۱۴ سال اخیر بی سابقه بوده است.
بر اساس پیش بینی هواشناسی امشب تهران یخ می‌زند. همچنین شاهد بارش پراکنده در سطح شهر تهران خواهیم بود.
سرمای هوا مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی را به بیش از ۷۰۰میلیون مترمکعب در روز افزایش داده آن هم در شرایطی که پشتیبانی از این حجم مصرف در هرجای دنیا کار سختی است.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به ورود دو سامانه بارشی جدید به کشور تصریح کرد: امسال «زمستان سختی» نداریم بلکه دمای هوا وارد حالت نرمال خود شده است.

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار سطح نارنجی از فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش برف، کولاک و مه، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف کاهش دید از اواخر شنبه تا یکشنبه (۲۴ تا ۲۵ دی) در استان تهران به‌ویژه نیمه‌شمالی و ارتفاعات خبر داد.
عملیات اجرایی پروژه عظیم آبرسانی از خلیج نیلگون فارس به قلب ایران (یزد) با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۲ دی‌ماه کلید خورد.