مدیریت بحران

گزارش و اخبار لحظه ای حوزه بحران و راهکارهای مدیریت بحران را در حوزه مدیریت بحران سرویس جامعه پرسون بخوانید.

آنچه که برای مردم ما از زلزله ترکیه اهمیت دارد، عبرتی است که مسئولان ایران از رفتار حاکمیتی ترکیه با زلزله باید بگیرند. زیرا ایران هم همانند ترکیه روی نواری از ناحیه زلزله خیز جهان با هزاران گسل فعال و نیمه فعال مستقر شده که هر لحظه مستعد بروز یک زمین لرزه سنگین یا سایر سوانح طبیعی است.
می‌توان با زلزله با توسل به تدبیر همزیستی داشت و با آن کنار آمد و با صرف اندکی از هزینه و خسارت احتمالی وقوع زلزله در ایجاد زیرساخت‌های مناسب و انجام اصول مهندسی در ساخت سازه‌ها و افزایش مقاومت و نظارت دقیق و قاطع و بدون مسامحه در این زمینه از خسارات چندین و چند برابری بعدی جلوگیری کرد و جان انسان‌های زیادی را نجات داد.
رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد: اگر ساختمان مقاوم نسازیم مشخص نخواهد شد که چه فاجعه‌ای را شاهد باشیم؛ زیرا زلزله در تهران می‌تواند فاجعه قرن باشد.
دنیا شاهد دو فاجعه بزرگ است. یکی طبیعی و آن دیگری به شدت غیرطبیعی. زلزله مهیب در ترکیه و سوریه همان فاجعه طبیعی است و فاجعه غیر طبیعی و بزرگتر این است که آمریکا به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد به زلزله زدگان سوری کمک کنند چون «سوریه تحریم است»!
فریبرز ناطقی الهی، رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران روز دوشنبه، در مصاحبه با تسنیم گفت که پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌ شناسی ۷ ماه پیش گسل‌‌های زلزله خوی و ترکیه را شناسایی کرده بود که البته ارتباطی بین این دو گسل نمی‌توان یافت اما در همان هنگام پهنه‌های این دو زلزله را مشخص کرده بودیم که متأسفانه به آن بها داده نشد. او در این مصاحبه به نکته مهم دیگری هم اشاره داشت که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود و آن هشدار درباره پیش‌بینی زلزله در تهران و لزوم هوشیاری در برابر آن است. به گفته او آماری وجود دارد که در تهران هر ۱۵۸ سال یک زلزله مخرب و قوی رخ می‌دهد که اگر خدای ناکرده شاهد آن باشیم بدترین زلزله تاریخ جهان را خواهیم دید و متأسفانه مدیریت بحران ما در این زمینه بسیار ضعیف است...
پیرهادی: اگر زلزله ترکیه در تهران اتفاق می‌افتاد، صد‌ها هزار نفر جان می‌باختند، اگر وزارت راه و شهرسازی نسبت به این موضوع فکر نکند، تهران دچار بحران خواهد شد؛ امروز باید نسبت به این موضوع فکر و تصمیم گرفته شود و نباید از هجمه‌های افراد سودجو ترسید.
درک این شرایط سخت برای مردم ما چندان دشوار نیست، زیرا هنوز یک هفته از بروز زمین لرزه دلخراش شهرستان خوی سپری نشده و هموطنان زلزله زده ما نیز همچنان با این مشکلات درگیرند. به همین سبب احساس انسان دوستی و اشتراکات فراوان قومی و فرهنگی میان مردم ما با زلزله زدگان ترکیه و سوریه ایجاب می‌کند، از هیچ کوششی برای کمک به همسایگان خود دریغ نکنیم.
رئیس سازمان اورژانس کشور به وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی در خوی اشاره کرد و گفت: دارو به اندازه کافی در این شهر دپو شده است ولی خطر آنفلوانزا و کرونا جدی است اگر هموطنانمان با علائم سرماخوردگی مواجه شدند، حتماً به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.
نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان خوی با حضور مجید آرون، معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و مرتضی شهسوار رئیس شورای اسلامی شهر خوی و چند تن از مدیران شهری خوی برگزار شد.
پسران بی‌شناسنامه شانس بیشتری برای پیدا کردن کار به عنوان کارگر دارند، اما دختران نه تنها از امکان کمتری برای کارکردن برخوردارند، بلکه بی‌هویتی آنها را در برابر آزارهای جنسی آسیب‌پذیرتر می‌کند.
«ستار قلی‌زاده» یکی از کشته‌شدگان زلزله ۸ بهمن‌ماه شهرستان خوی است. همسر او درحالی که صدایش گرفته و به سختی شنیده می‌شود به من می‌گوید: «شوهرم ۳۷ سال داشت. وقتی زلزله آمد من و دو فرزندم فرار کردیم. ستار داشت پشت سر ما از حیاط خارج می‌شد که یک دفعه فریاد زد کمرم! دیوار حیاط روی بدنش آوار شده بود. سریع او را به بیمارستان «بنی‌هاشم» رساندیم، اما تمام کرده بود. حالا ما هم آواره کوچه و  خیابان شدیم.»
مطابق آخرین یافته‌های آماری در تهران هشتاد دو دهم درصد گازهای آلاینده و شصت‌ و‌ هشت دهم درصد ذرات گرد و غبار از وسایل متحرک آلاینده تولید می‌شود. بنابراین هر گونه تمهیدی که بتواند به کاهش آنی بار آلودگی منجر شود کمک خواهد کرد.
وزارت بهداشت مخالف تغییر شاخص‌ها بود و وزارت آموزش و پرورش با دلایل و مقالات و گزارش‌هایی در مقام مقایسه شاخص‌های ایران با سایر کشورها برآمده و معتقد بود که این شاخص‌ها باید بالا بروند تا بر اساس آن بتوان مدارس را تعطیل کرد.
درخصوص حل مشکل آلودگی هوا علاوه‌بر اینکه تجربه بسیاری از کشورها و شهرهای آلوده جهان در مبارزه علمی و اتخاذ تصمیمات بجا، اثرگذار و پایدار در دسترس و تا حد زیادی قابل تکرار است، یک تجربه مهم و نزدیک در داخل نیز پیش روی ما قرار دارد که به همه ثابت می‌کند مهم‌تر از یک بزرگی یک معضل و مشکل، سطح اراده و جدیّت ما و نحوه تعامل درست و مسئولیت‌پذیرانه و جذب همه پتانسیل‌ها در برخورد با آن است.