سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه عراق:

اقدامات مثبت عراق در زمینه اجرای بندهای موافقتنامه امنیتی با ایران

وزیر خارجه گفت: مقامات عالی‌رتبه دولت عراق و فؤاد حسین امروز اقدامات بسیار خوبی در خصوص خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای ایران، انتقال آنها به عمق خاک عراق در اقلیم کردستان عراق، تلاش برای خلع سلاح کردن آنها و اجرای کامل بندهای موافقتنامه امنیتی بین دو کشور انجام داده‌اند.
«‌توافق با ایران برای آزادسازی ده میلیارد دلار از اموال مسدود شده این کشور، حاکی از تسلیم شدن دولت بایدن در برابر واقعیت دستیابی ایران به جایگاه کشوری در آستانه هسته‌ای شدن است».
مقام ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید با رد آزاد بودن هر نوع استفاده‌ای از پول‌های منتقل‌شده ایران به قطر، گفت که روی هر برداشتی از آن حساب‌ها نظارت می‌شوند و فقط برای اهداف بشردوستانه قابل استفاده هستند.
اگر فشــار آمریکا روی آژانس نبود، شاید شــورای حکام قطعنامه ای علیه ایران صادر می کرد که اگر این قطعنامه صادر شود به شورای امنیت خواهد رفت و در اینصورت مکانیسم ماشه فعال خواهد شد. بنابراین اینبار هم قطعنامه ای علیه ایران صادر نخواهد شد و فقط به صورت یک بیانیه اخطاری به ایران اکتفا می کنند تا ببینند در این مدتی که از ریاســت جمهوری بایدن باقی مانده چه خواهد شد. ولی هیچ اتفافی نمی افتد و ظرف یکســال و نیم آینده به نظر نمی رسد که اتفاق مهمی بر سر برجام بیفتد برای اینکه نقطه نظرات ما با آمریکایی ها هنوز دچار یک ناترازی است.
توافق اخیر میان ایران و آمریکا به‌منظور تبادل‌زندانیان و به‌دنبال آن، آزادسازی منابع مسدود شده ایران در برخی کشورها، که گفته می‌شود به‌زودی اجرایی خواهد شد؛ گمانه‌زنی‌های تازه‌ای را درباره چشم‌انداز گفت‌وگوهای برجامی به‌دنبال داشته‌است.
به نظر عدم اعلام مذاکرات با مبنای هسته ای که ظاهرا بر اساس گزارش رویترز چندین بار هم انجام شده به این علت بوده که خللی در آزادی زندانیان و انتقال پول های ایران صورت نگیرد. اصل قضیه بین ایران و آمریکا پرونده هسته ای ایران است.
سید علی سقاییان، سفیر سابق ایران در جمهوری ارمنستان معتقد است ایران طی دو سال گذشته توانسته‌جایگاه خود را در مسأله قفقاز ارتقا دهد. نکته مهم برای کشورهای دیگر هم این است که ایران کشوری است که هم با جمهوری آذربایجان و هم با جمهوری ارمنستان مرز مشترک دارد و بدون در نظر گرفتن نگاه و نظرات ایران امکان حل و فصل مناقشه وجود ندارد.
روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت:

هم ایران برای بریکس مهم است و هم بریکس برای ایران

در حالی که برخی عناصر غربگرا سعی بر بی‌ارزش وانمود کردن عضویت ایران در توافق بریکس دارند، بیژن خواجه‌پور گفت عضویت ایران به دلایل مختلف برای آن توافق و همچنین ایران اهمیت دارد.
رئیس جمهور ایران در تماس تلفنی با نخست وزیر ارمنستان ضمن اعلام مجدد مخالفت جدی با هرگونه تشنج و تغییر در مرزهای تاریخی منطقه، بر آمادگی ایران برای ایفای نقش موثر در جلوگیری از درگیری جدید و هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه تاکید کرد.
طرف عراقی اعلام کرد که از ۱۲میلیارد یورو طلب ایران در بانک تجارت عراق، ۳میلیارد یورو پرداخت شده است و در حوزه تهاتر نیز کارهای خوبی انجام شده است و عراق برای تامین کالاهای اساسی ایران از طریق تهاتر گازی آمادگی دارد.
مقامات آمریکایی در ماه‌های اخیر نسبت به توانایی و تمایل تیم ایرانی در مذاکرات احیای برجام ابراز تردید کرده بودند اما با این وجود خبرهای تازه از احتمال دست یافتن به راه حلی برای احیای برجام خبر می‌دهد؛ خبرهایی که نشان از مذاکراتی با واسطه و بی واسطه در این مدت دارد.