سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

مشاور امنیت ملی آمریکا مطرح کرد که این کشور اکنون پس از اعمال تحریم‌های زیاد علیه ایران و روسیه، در زمینه مسائل مربوط به این کشورها کار زیادی از دستش بر نمی‌آید.
کارشناس مسائل امریکا با اشاره بر مدیریت بسیار ضعیف و پر نقد و چالش ترامپ؛ در برابر بحران کرونا، بیکاری و بحران نژاد پرستی گفت: درحال حاضر این 3 بحران دولت متحده امریکا را در بر گرفته است و سبب شده، تا نگرانی ها در داخل حزب جمهوری خواه افزایش پیدا کند.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: صنعت دفاعی در هر کشوری صنعت پیش راه پیچیده ترین تکنولوژی ها را در درون خود دارد و در لبه تکنولوژی های نو حرکت می کند و در بسیاری از زمینه ها این صنعت می تواند دیگر صنایع را نیز به حرکت درآورده و سبب ارتقا آنها شود.

سفیر ایران در پاریس با بیان اینکه ایالات متحده و برخی شرکای آن تاکنون با توجه به سیاست‌های مخرب یکجانبه‌گرایانه، سعی در تضعیف تمامی معاهدات بین‌المللی، نقش سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی داشته‌اند، تاکید کرد: سازمان ملل هرگز نباید به گروگان هیچ قدرتی درآید و باید هم‌راستای منافع صلح‌آمیز تمامی ملت‌های جهان، آزاد، مستحکم و اثربخش شود.
در پی ادعاهای بی‌اساس مقامات رژیم آمریکا:

سفیر سوییس احضار شد

ایران به ادعاهای بی‌اساس مقامات رژیم آمریکا، در خصوص دخالت سایر کشورها در انتخابات پیش رو در این کشور واکنش نشان داد.
روحانی با بیان این که مردم می دانند ما در مشکلات هستیم یادآور شد: ما دو دست بیشتر نداریم که با یک دست با تحریم و با یک دست با کرونا مبارزه می کنیم؛ بنابراین نباید به جنجال ها و حاشیه ها اعتنا کنیم. مردم هم شرایط را به خوبی می دانند.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: فاجعه‌آمیزترین و البته گویاترین داده مطرح شده در گزارش مجمع جهانی اقتصاد مربوط به رتبه ایران در تنظیم‌گری مالی و کنترل رفتارهای پرفساد و نابرابرساز بانک‌ها و بویژه بانک‌های خصوصی است که رتبه آخر جهان را در میان کل کشورهای مورد بررسی دارد، این مسئله کوچکی نیست و نیازمند گفت‌وگوی ملی است.
سخنگوی دولت گفت: بدون بازگشت آمریکا به برجام و رفع همه تحریم‌ها و جبران خسارت‌هایی که به ملت ایران تحمیل کرده‌اند شانسی برای موقعیت دیپلماسی با آمریکا وجود ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: ترس آمریکا و متحدانش از بازگشت ایران به بازار بسیار گسترده فناوری و صادرات اقلام نظامی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ایران براساس تحولات آمریکا تصمیم می‌گیرد، اظهار داشت: مسلم است ما این تحولات را با دقت رصد می‌کنیم ولی این نشانه تمایل پیروزی یا باخت فلان فرد نیست. مسلم است که حقوق ایران باید تامین شود و اشتباهات‌شان را جبران کنند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه از یک سال قبل بسیاری کشورها به ما مراجعه کردند و ما هم مذاکراتی با دیگران داشتیم، گفت: زمینه فروش و خرید تسلیحات برای جمهوری اسلامی ایران فراهم است و البته فروش گسترده‌تر خواهد بود.
بامداد یکشنبه ۲۷ مهرماه تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت درست پنج سال پس‌از پذیرش برجام و برپایه آنچه ایران و کشورهای بزرگ در قطعنامه ۲۲۳۱ توافق کرده بودند، به پایان رسید.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه اظهار داشت: ایران هم‌چنان در جهت تقویت صلح، ثبات و امنیت جهانی و با بهره‌گیری از سازوکارهای شناخته شده بین‌المللی در راستای صیانت از حقوق مسلم خود، تلاش خواهد کرد.
بیانیه وزارت امور خارجه:

تحریم سلاح ایران تمام شد

وزارت امور خارجه در ساعات پایانی منتهی به پایان تحریم های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران بیانیه صادر کرد.
سازمان آگهی های پرسون