دولت

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری دولت و کابینه را در سرویس سیاسی پرسون بخوانید.

چند ساعت پس از آنکه لاله افتخاری گفت «روش رئیسی برای اداره کشور سیره ائمه معصومین‌(ع) است»، فرزندش به‌عنوان مدیرعامل مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد انتخاب شد. این اولین انتصاب پرحاشیه در دولت سیزدهم نیست و از زمان شروع ‌به ‌کار دولت جدید، انتصاب‌های فامیلی، گروهی و جناحی بدون درنظرگرفتن تخصص و تجربه لازم با چنان سرعتی انجام می‌شود که گویا شعار شایسته‌سالاری و ممنوعیت فامیل‌بازی اصولگرایان در زمان انتخابات اصلا مطرح نشده است.
معاون اول رئیس‌جمهور بر لزوم آغاز عملیات بازسازی شهرستان‌های زلزله زده اندیکا و کوهرنگ تأکید کرد و گفت: بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از زلزله فرصتی برای محرومیت‌زدایی این دو شهرستان است.
چند سالی بود که مردم کمتر مسئولان سطح اول دولت را در استان‌ها و شهرهای کوچک از نزدیک می‌دیدند اما رویکرد دولت آقای رئیسی در برقراری ارتباط مستقیم با مردم از همان ابتدا امید را در میان مردم زنده کرده و انتظارات را برای شنیدن حرف مردم از سوی مسئولان دولتی افزایش داده است.
فعالان اقتصادی در جدیدترین گزارش پایش محیط کسب‌وکار، پنج مطالبه فوری از دولت را اعلام کردند؛ مسائلی که تاکنون در قالب ابرمزاحمان کسب‌وکار، تاثیرات منفی در اقتصاد ایران به‌جای گذاشته‌ است. مطالبه اول از دولت سیزدهم «رفع محدودیت‌ها و مخاطرات تحریمی» است. فعالان اقتصادی اما چهار مطالبه دیگر نیز دارند که هم‌اکنون مخل فعالیت‌هایشان است و اثرات آن کمتر از تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی نیست و روند فعالیت‌های تولیدی و تجاری را با اختلال روبه‌رو ساخته است.
معاون اول رییس جمهور و اعضای کارگروه تنظیم بازار و پیش از جلسه کارگروه تنظیم بازار با حضور در یکی از میادین میوه و تره بار سطح شهر تهران از نزدیک در جریان روند توزیع و قیمت های مواد لبنی، گوشتی و تخم مرغ و همچنین میوه و صیفی جات برای مصرف کنندگان قرار گرفتند.
بستن بودجه به شکل آمایش سرزمین، بیشتر جنبه شعاری دارد و آمایش بیشتر در موضوع برنامه مطرح می‌شود. در ابتدا باید برنامه هفتم کشور را تنظیم‌کنیم که یکی از شاخصه‌های آن برنامه هم می‌تواند آمایش سرزمیــن باشــد تا به‌عنوان مثال سکونتگاه، قطب کشاورزی، قطب صنعتی، شکل چیدمان و سیاست‌های جمعیتی و ... چگونــه باشد.
عضو هیأت رئیسه مجلس از ارسال لایحه اصلاح ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی در هفته جاری از سوی دولت به مجلس خبر داد و گفت: این لایحه در راستای اصلاح ساختار بودجه است.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس معتقد است خانه اول برخی مدیران و وزرا و مسئولان نه ایران، بلکه کشورهای غربی است؛ انتقادی که سبب نگارش طرح ممنوعیت خروج مسئولان بعد پایان دوره خدمت هم‌ شده است؛ اما ماجرای این طرح با توجه به رنگ‌و‌بوی تسویه‌حساب سیاسی که با دولت روحانی و جریان‌های رقیب اصولگرایی داشت، چندان جدی گرفته نشد.
رئیسی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت عنوان کرد؛

اولویت اصلی دولت، گره‌گشایی و توجه به معیشت مردم است

رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بر ضرورت " ایجاد انسجام بین شبکه تامین و توزیع مواد غذایی و کالاهای اساسی" تاکید کرد وگفت: گره گشایی از مشکلات مردم اولویت ماست.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، با اشاره به طرح ممنوعیت خروج مسئولان از کشور پس از اتمام مسئولیت‌شان گفت: اگر مأمورانی که مکلف به اجرای این حکم هستند از اجرای آن عدول کنند، مجازات حبس در نظر گرفته می شود.
شاید خود فرد منتشر‌کننده مطلب اهانت‌آمیز علیه آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی مرجع تقلید کشورمان هم فکر نمی‌کرد مطلبی که نگاشته است این‌چنین بازتاب داشته و با واکنش‌های مختلف در حمایت از این مرجع عالیقدر همراه خواهد شد. چنانکه حتی بسیاری از اصولگرایان نیز به تقبیح این کار پرداختند و برخی خواستار موضع‌گیری دولت شدند. امری که جای خالی‌اش در این میان بسیار مشهود است.
معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: از آنجا که بازار سرمایه را برای آینده اقتصادی کشور بسیار مهم می‌دانیم، اهمیت فوق العاده‌ای برای آن قائل هستیم و آن را تقویت می‌کنیم، بنابراین سهامداران این بازار صبر و حوصله داشته باشند؛ آینده بورس بسیار خوب خواهد بود.