صنایع دستی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران

برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری

نمایشگاه ملی صنایع‌دستی ایران با نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته همزمان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر از تلاش برای ثبت جهانی هنر ملی "مرواربافی ملایر" خبر داد.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از برگزاری شب‌های فرهنگی با محوریت ظرفیت‌های اقتصادی استان و کشور خبر داد.
یک کشف دیگر در تخت جمشید از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی مراتب ثبت ملی هشت میراث ناملموس و یک میراث در خطر را به استاندار بوشهر ابلاغ کرد.
نمایشگاهی از آثار سوزن‌دوزی بلوچ به مدت یک هفته در محل ساختمان شماره ۲ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار می‌شود.

طی دو سال گذشته و به دلیل محدودیت‌های کرونایی در کشور صنایع بسیاری آسیب دیدند اما در این میان هنرمندان صنایع دستی با بیشترین مشکل در حوزه کاری خود مواجه بودند.
به گفته یک پژوهشگر صنایع دستی آمار فعالان حوزه صنایع دستی به عنوان داده اصلی قابل اعتماد نیست درحالی که این آمار باید بتواند یک سرمایه گذار را توجیه کند بنابراین باید بازنگری انجام شود.

نشست چگونگی ارائه و بررسی پرونده «پاسداری از هنر خوشنویسی ایران» برگزار شد . این پرونده قرار است تا چند روز دیگر توسط اعضای کمیته میراث ناملموس یونسکو بررسی و ثبت شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان اشیای قدیمی و صنایع دستی تهران از روند کند حرکت رونق در کسب و کار در صنف صنایع دستی خبر داد و گفت: کسبه امید دارند شرایط اقتصادی به حالت اولیه خود برگردد، چرا که در حال حاضر نزدیک به 60 درصد کسب درآمد در صنف اشیای قدیمی و صنایع دستی به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه کاهش پیدا کرده است.
صنایع دستی، عنوانی که از کارهای زیبا و دستانی هنرمند سرچشمه گرفته است. هنرهایی که نشان از قدمت چندین‌هزار ساله این
مرز و بوم دارد. گلیم و گبه، قالی و قالیچه، فرش، آویزهای زیبا، آبگینه و سفال، ظروف مسی و نقره‌ای که به طرز هنرمندانه‌ای با نقش و نگارهایی زیبا تزئین می‌شوند و کاری خلاقانه و هنری را شکل می‌دهند.
شغل «مسگری» در قزوین رو به فراموشی است و علت اصلی آن تغییر سبک زندگی مردم است. باوجود سابقه زیاد مسگری در قزوین هنرمندان این رشته دیگر به تولید نمی‌پردازند و دیگر صدای چکش مسگرها در «مسگر بازار» به گوش نمی‌رسد. هنرجویان این رشته کاهش‌یافته و این هنر از رونق افتاده است.
مدیرکل دفتر حمایت از تولید معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی از اعطای تسهیلات مسکن به هنرمندان صنایع‌ دستی در سال جاری خبر داد.
زنان و مردان قالی‌باف گاهی با تاسیس یک کارگاه کوچک آموزش قالی‌بافی، سعی در گسترش این هنر و صنعت دارند که ربابه خوشهنجار یکی از این کارآفرینان موفق سمنانی است.