به گزارش سایت خبری پُرسون، دکتر حسین کرمانپور، شب گذشته، شنبه 30 فروردین ماه 1404 در برنامه «ایران شهر» شبکه آموزش سیما اظهار کرد: غیر از آلودگی هوا که سالانه 50 هزار قربانی دارد، هیچ عاملی به اندازه تصادفات، جان جوانان کشورمان را نمی گیرد، در حالیکه این آمارها، قابل پیشگیری است.
وی افزود: از آبانماه ۱۴۰۳، مطالعات مربوط به پویش «نه به تصادف!» را آغاز کردیم. در روند طراحی و اجرای این پویش، بیش از ۳۰ نسخه مختلف مورد بررسی، پیشنهاد، اصلاح و بازنگری قرار گرفت. بر اساس تصمیم اتخاذشده، مقرر شد وزارت بهداشت پیشنهاد اجرای پویش را ارائه دهد و سایر دستگاهها نیز پای کار بیایند. همچنین در تمامی تولیدات رسانهای، از وزارت بهداشت اسمی نبردیم، چراکه هدف ما این نبود که این فعالیتها به نام وزارت بهداشت ثبت شود، بلکه میخواستیم رویکردی فرابخشی و ملی داشته باشیم.
معاون اجرایی پویش ملی "نه به تصادف!" خاطرنشان کرد: برای موفقیت در اجرای طرح ها و پویش ها باید مردم هم در آن مشارکت کنند و به این نتیجه برسند که این پویش به نفع آنان است. در مورد تصادفات در هر جمعی که بروید، چند نفر حضور دارند که خودشان یا اطرافیان شان آسیب دیده یا متاثر از آن هستند.
دکتر کرمانپور با اشاره به استقبال گسترده از پویش «نه به تصادف!» اظهار کرد: در هر محفل و نشستی که موضوع این پویش مطرح شد، تمامی نهادها و دستگاهها آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردند.
وی افزود: با پیشنهاد وزارت بهداشت و با توجه به آنکه دکتر ظفرقندی این پویش را مصداقی از خیر عمومی قلمداد کردند، اجرای پویش «نه به تصادف!» در دستور کار قرار گرفت.
وی در ادامه تصریح کرد: افراد تأثیرگذار بسیاری در جامعه، نظیر آقایان علی دایی، محسن چاوشی و محمد بحرانی، در اقدامات خیرخواهانهای همچون آزادی زندانیان مشارکت دارند که بیتردید مصداق بارز خیر عمومی است. از همین منظر، ما نیز بر این باوریم که مشارکت در پویش «نه به تصادف!» که با هدف حفظ جان انسانها شکل گرفته، گامی ارزشمند در جهت منافع عمومی محسوب میشود. در واقع، این اقدام میتواند جان بسیاری از افراد، از جمله خود ما یا مخاطبان رسانه ملی را از خطر مرگ نجات دهد؛ تجربه شخصی بنده نیز نشان میدهد که میزان دقت و توجه من در رانندگی، پس از آغاز این پویش، به شکل محسوسی افزایش یافته است.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تصریح کرد: قبل از اجرای پویش "نه به تصادف!" اسامی زیادی برای آن از جمله «زندگی تصادفی نیست!» یا «این سفر آخرت نیست!» مطرح شد، اما عمومیت نداشتند که ساده ترین کار این بود که به مردم بگوییم به تصادف "نه" بگویید!
دکتر کرمانپور با اشاره به اجرای پویش "نه به تصادف!" از اول اسفندماه 1403، گفت: 25 اسفندماه سال 1403، این پویش و طرح سلامت نوروزی ادغام و همه دستگاه ها با هدف کاهش تصادفات و قربانیان این حوادث، به خط شدند.
وی با بیان اینکه رییس جمهور هم متاثر از تصادف است، گفت: زمانی که موضوع اجرای پویش «نه به تصادف!» در هیأت دولت مطرح شد، دکتر پزشکیان با استقبال ویژهای از آن حمایت کردند، چرا که خود، بهدلیل از دست دادن عزیزانشان در سانحه رانندگی، درک عمیق و ملموسی از این موضوع دارند، افزون بر ایشان، تعدادی از دیگر اعضای هیأت دولت نیز تجربههای شخصی از تصادفات داشتهاند و همین امر موجب شد تا اکثریت اعضا با اجرای این پویش بهعنوان یکی از برنامههای دولت، موافقت و همراهی کامل داشته باشند.
معاون اجرایی پویش "نه به تصادف!"، از وزارتخانه های راه و شهرسازی، کشور، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه های اصلی در این پویش، یاد کرد.
قدردانی از همراهی مردم در فاز نخست پویش «نه به تصادف!»
دکتر کرمانپور با ابراز قدردانی از همراهی مردم در فاز نخست پویش «نه به تصادف!» اظهار کرد: استقبال و مشارکت مردم در مرحله ابتدایی این پویش، بسیار امیدبخش و ارزشمند بود.
وی در ادامه افزود: در مراحل بعدی، سه حوزه کلیدی نیز باید بهطور جدی وارد عمل شوند؛ نخست، صنعت، بهویژه صنعت خودروسازی داخلی و حتی خارجی، دوم، بهبود وضعیت زیرساختهای حملونقل شامل ارتقای کیفیت راهها، جادهها و اصلاح نقاط حادثهخیز و سوم، حوزه قانونگذاری که باید با تصویب و اجرای قوانین بازدارنده، نقش مؤثری در کاهش تصادفات ایفا کند.
جاده های نامهربان کشور...
وی یادآور شد: در سطح بینالمللی، این باور رایج است که «جاده باید با راننده مهربان باشد»، اما متأسفانه در کشور ما، در برخی موارد شاهد آن هستیم که جادهها نه تنها مهربان نیستند، بلکه گاه رفتارهایی پرخاشگرانه نیز از آنها مشاهده میشود.
اهمیت قانونگذاری مؤثر در حوزه حمل و نقل
وی در ادامه با اشاره به اهمیت قانونگذاری مؤثر در حوزه حملونقل افزود: یکی از راهکارهای قابل بررسی، استفاده از کارنامه رانندگی افراد بهعنوان یکی از شاخصهای ارزیابی برای واگذاری مسئولیتها در سطوح مختلف دولتی و غیردولتی است؛ چراکه سبک رانندگی، میتواند بازتابی از میزان مسئولیتپذیری و رعایت قانون در افراد باشد.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، نقش مردم در کاهش تصادفات را مهم دانست و گفت: مردم ما با خودروهای غیراستاندارد در جاده های نامناسب با قوانین غیر بازدارنده، رانندگی می کنند و ارتقای فرهنگ رانندگی، در دسترس ترین کار برای فاز اول پویش "نه به تصادف!" بود.
دکتر کرمانپور خاطرنشان کرد: تا قبل از اجرای پویش، سرعت خودم را در جاده ها بر اساس تابلوهای راهنما تنظیم می کردم، اما واقعا با لاستیک فرسوده و در جاده غیراستاندارد قم-کاشان آیا می توان با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت، رانندگی کرد؟ رعایت سرعت مطمئنه، باید یک ارزش محسوب شود نه سرعت زیاد.
سفرها را به رنج تبدیل نکنید
وی خطاب به مردم، تاکید کرد: اگر اتفاق یا تصادفی برای شما رخ دهد، بنده به عنوان پزشک، خوشحال نمی شوم، بلکه برادرانه، عاجزانه و ملتمسانه تمنا می کنم که از خودتان مراقبت کنید، از رعایت قوانین رانندگی، لذت ببرید و سفرها را به رنج تبدیل نکنید.
می توان تعداد قربانیان تصادفات را به صفر رساند...
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پایان با بیان اینکه در مورد بسیاری از بیماری ها از جمله انواع سرطان ها نمی توان مرگ و میر را به صفر رساند، گفت: در مورد تصادفات می توان تعداد قربانیان را به صفر رساند و بسیاری از کشورها این پویش را با هدف به صفر رساندن قربانیان تصادفات اجرایی کرده اند.
منبع: وبدا