به گزارش سایت خبری پُرسون، سرهنگ وحید رضا بای در اینباره گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل وسعت جغرافیایی و حجم بالای ترددها شرایط ویژهای در زمینه ترافیک دارد. طول راههای برونشهری کشور بیش از ۳۲۷ هزار کیلومتر و طول معابر شهری بیش از ۴۵۷ هزار کیلومتر است. از لحاظ پهناوری، ایران هفدهمین کشور پهناور جهان بوده و در رتبه بیست و یکم دنیا از نظر طول راهها قرار دارد.
وی افزود: جمعیت کشور بیش از ۸۶ میلیون نفر است که بیش از ۴۲ میلیون نفر از این جمعیت دارای گواهینامه هستند، به این معنی که نزدیک به نیمی از جمعیت کشور راننده و دارای گواهینامه هستند. همچنین تعداد وسایل نقلیه کشور، از جمله خودرو و موتورسیکلت، به بیش از ۴۱ و نیم میلیون دستگاه میرسد و ایران از نظر تعداد وسایل نقلیه موتوری در رتبه دوازدهم جهان قرار دارد.
رئیس مرکز تحلیل دادههای پلیس راهور فراجا ادامه داد: تقریباً ۵۰ درصد از خانوادههای ایرانی دارای خودروی شخصی هستند و بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل بار و مسافر در کشور با استفاده از وسایل نقلیه موتوری انجام میشود، که این امر نشاندهنده وابستگی بالای کشور به حمل و نقل وسایل نقلیه موتوری زمینی برای جابجایی کالا و مسافر است.
سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تصادف در کشور رخ میدهد
سرهنگ بای به مقایسه وضعیت تصادفات در سالهای گذشته و امروز پرداخت و اظهار کرد: در سالهای ابتدایی دهه ۸۰ ، تصادفات کشور بسیار زیاد بود و تعداد جانباختگان سالانه به بیش از ۲۷ هزار نفر رسید. اما اکنون با رشد ۵۶۹ درصدی در تعداد وسایل نقلیه و ۱۴۱ درصدی در تعداد دارندگان گواهینامه، وضعیت استفاده از وسایل نقلیه در کشور در مقایسه با سال ۱۳۸۰، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
وی افزود: بر مبنای مصرف سوخت، هر ساله بیش از ۶۰۰ میلیارد کیلومتر پیمایش توسط وسایل نقلیه در کشور انجام میشود. به طور متوسط، هر وسیله نقلیه در کشور حدود ۱۳ هزار کیلومتر در سال پیمایش دارد که این آمار نشاندهنده حجم بالای تردد وسایل نقلیه در کشور ماست.
تصادف؛ سومین عامل مرگ و میر در کشور
سرهنگبای گفت: تصادفات رانندگی بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، هشتمین عامل مرگومیر در جهان محسوب میشود. اما بر اساس اعلام وزارت بهداشت، متأسفانه در کشور ما، تصادفات رانندگی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ سومین عامل مرگومیر بوده است. بیش از ۶۲ درصد از کسانی که در تصادفات جان خود را از دست میدهند، افراد در سن مولد و کار کشور هستند که از این حیث برای جامعه بسیار خسارت بار است.
رئیس مرکز تحلیل دادههای پلیس راهور فراجا درباره تصادفات ادامه داد: سالانه بیش از دو میلیون و چهارصد هزار فقره تصادف در کشور رخ میدهد. از این تعداد، ۸۲ درصد تصادفات خسارتی، ۱۷ درصد تصادفات جرحی و یک درصد تصادفات فوتی هستند. به عبارتی، روزانه بیش از ۶۵۰۰ فقره تصادف در کشور رخ میدهد که منجر به جانباختن روزانه ۵۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۳۰ نفر میشود.
سرهنگ بای اظهار کرد: این آمارها نشاندهنده چالشهای بزرگ پیش روی ما در زمینه ترافیک و ایمنی جادهها است و نیاز به اقدامات هماهنگ و برنامهریزی ویژه از سوی تمامی دستگاههای مسئول دارد تا بتوانیم به بهبود وضعیت ترافیک و کاهش تصادفات کمک کنیم.
وی افزود: متأسفانه بهطور متوسط هر ساله ۲۰ هزار نفر از هموطنانمان را به خاطر تصادفات از دست میدهیم. همچنین در این مدت هر ساله بیش از ۳۰۰ هزار نفر مجروح شدهاند که بخش زیادی از آنها بهویژه دچار ضایعات نخاعی و معلولیتهای شدید میشوند که تا پایان عمر با ناتوانیهای جدی روبهرو خواهند بود.
رئیس مرکز تحلیل دادههای پلیس راهور فراجا ادامه داد: خسارتهای مالی ناشی از تصادفات در سالهای اخیر نیز قابل توجه است. طبق محاسبات انجامشده، تصادفات رانندگی سالیانه معادل بیش از ۱۷ درصد به بودجه سالیانه کشور خسارت وارد میکند. بانک جهانی نیز اعلام کرده است که خسارتهای تصادفات در ایران معادل ۶ تا ۷ درصد تولید ناخالص ملی است.
وی در ادامه به آمار جانباختگان تصادفات در سال ۲۰۱۹ اشاره و اظهار کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ایران در بین ۱۶۰ کشور مورد ارزیابی قرار گرفته، که با ۲۱/۵ نفر کشته تصادف به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ، در رتبه ۱۱۲ قرار داشته است، که رتبهای نگرانکننده است.
رئیس مرکز تحلیل دادههای پلیس راهور فراجا در خصوص نوع تصادفات نیز بیان کرد که ۸۰ درصد تصادفات در داخل شهرها رخ میدهد و ۲۵ درصد جانباختگان مربوط به تصادفات شهری هستند. همچنین بیش از ۷۵ درصد جانباختگان در تصادفات برونشهری جان خود را از دست میدهند.
وی یکی از دلایل این موضوع را تفاوت تجربه رانندگی شهرنشینها و رانندگان جادهای دانست و ادامه داد: رانندگان در طول سال بیشتر در شهر رانندگی میکنند و در ایام خاص مانند نوروز یا تابستان که به جاده میروند، به دلیل عدم آشنایی با شرایط جادهای، آسیبهای بیشتری میبینند و در مجموع شدت تصادفات در جاده ها بالاتر است.
تصادفات فوتی سالیانه حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان خسارت به بار می آورند
آمار تصادفات باید روزانه اعلام شود
سرهنگ بای اظهار کرد: خسارتهای سالیانه ناشی از فقط تصادفات فوتی در هشت سال اخیر، سالیانه حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین آمارهای سالیانه بیمه مرکزی نیز نشان میدهد که پرداخت خسارتهای بیمه در تصادفات، بیشتر از درآمدهای آنها از حق بیمهها است که خود گواهی بر شدت و وسعت خسارتهای مادی تصادفات است.
وی افزود: خسارت مادی ناشی از تصادفات قطعاً قابل توجه است، اما بخش معنوی آن که غیرقابل جبران و تأثیرگذارتر است، باید در اولویت توجه قرار گیرد. اگر آمار تصادفات بهطور منظم و در تمامی ایام سال اعلام شود، میتوانیم توجه بیشتری را به این موضوع جلب کرده و در کاهش آن مؤثر واقع شویم.
رئیس مرکز تحلیل دادههای پلیس راهور فراجا ادامه داد: در ایام کرونا، هنگامی که آمار فوتیها اعلام میشد، همه به دقت به آن توجه میکردند. متأسفانه در زمینه تصادفات، این آمار تنها در بزنگاههای خاص عنوان میشود و در طول سال مروری بر آن نداریم. این موضوع باید در اولویت توجه تمام مقامات و دستگاهها قرار گیرد.
سرهنگ بای اظهار کرد: براساس تحقیقات علمی انجامشده، ۵۲ درصد تصادفات ناشی از خطای انسانی است، بیش از ۲۰ درصد به دلیل وضعیت نامناسب راهها، ۱۲ درصد به علت نقص فنی وسیله نقلیه و مابقی به دلایل مشترک بین این عوامل است. همچنین، در تجزیه و تحلیلهای انجامشده با همکاری سازمان پزشکی قانونی، مشخص شد که ۵۲ درصد از جانباختگان تصادفات، در همان لحظات اولیه حادثه (در صحنه تصادف) جان خود را از دست میدهند.
وی افزود: اگر راهها ایمن و وسیله نقلیه از استانداردهای ایمنی برخوردار باشند، میتوانیم از شدت و میزان خسارات تصادفات بکاهیم. طبق بررسیها، شدت تصادفات در کشور ما به مراتب بیشتر از کشورهای دیگر است. در حالی که در اتحادیه اروپا به ازای هر فقره تصادف، بهطور میانگین ۱.۰۲ نفر فوت یا مجروح میشوند، این عدد در کشور ما ۱.۲۵ نفر فوتی و مجروح به ازای هر فقره تصادف است که تفاوت قابل توجهی دارد.
مهم ترین علت های تشدید خسارات تصادفات جادهای
رئیس مرکز تحلیل دادههای پلیس راهور فراجا ادامه داد: کارشناسان با بررسی علل تصادفات جادهای، این عوامل را به دو بخش اصلی تقسیم کردهاند؛ علل وقوع تصادف و علل تشدید خسارات ناشی از تصادف. هر یک از این بخشها نقش مهمی در کاهش تعداد تصادفات و تلفات جادهای دارند. از سوی دیگر، دادههای آماری نشان میدهد که حدود ۵۲ درصد از جانباختگان تصادفات جادهای، در همان صحنه حادثه جان خود را از دست میدهند.
سرهنگ بای اظهار کرد: کارشناسان این موضوع را ناشی از ایمنی ناکافی جادهها، کیفیت پایین طراحی خودروها و شرایط محیطی نامناسب میدانند. این عوامل باعث میشوند که شدت ضربه اولیه تصادف به قدری بالا باشد که جان سرنشینان را در لحظه حادثه بگیرد. کارشناسان بر این باورند که ایمنسازی جادهها و ارتقای استانداردهای ایمنی خودروها میتواند تأثیر قابلتوجهی بر کاهش شدت خسارات داشته باشد. همچنین، مدیریت بهتر ترافیک و افزایش آگاهی عمومی درباره رعایت اصول ایمنی در رانندگی از دیگر اقداماتی است که میتواند نقش موثری در کاهش تصادفات جادهای ایفا کند.
وی افزود: این تحلیلها نشان میدهد که توجه به هر دو بخش علل وقوع و تشدید خسارات تصادفات میتواند به کاهش تعداد حوادث و قربانیان جادهای منجر شود.
رئیس مرکز تحلیل دادههای پلیس راهور فراجا ادامه داد: بر اساس آمار، ۵۲ درصد از جانباختگان تصادفات در صحنه فوت میکنند، ۶ درصد در طول مسیر و ۴۲ درصد در مراکز درمانی فوت میکنند. بنابراین، اگر راهها و وسیله نقلیه ایمن باشند، میتوانیم جان سرنشینان و آسیبدیدگان را نجات دهیم.
تدوین سند برنامه عملیاتی ایمنی راههای کشور با همکاری هشت دستگاه مؤثر
سرهنگبای گفت: در حال حاضر، سند برنامه عملیاتی ایمنی راههای کشور با همکاری هشت دستگاه مؤثر تدوین شده است. این هشت دستگاه از ۳۳ دستگاه کشور در حوزه تصادفات، نقش مستقیم دارند و برنامههای ویژهای برای کاهش تصادفات در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: در اسناد بالادستی مانند برنامه هفتم توسعه، هدف کاهش ۱۰ درصدی تصادفات پیشبینی شده است. همچنین، قانون رسیدگی به جرایم رانندگی را نیز داریم. لیکن قوانین و مقررات باید بهگونهای اصلاح شود که مجازاتها و محکومیت ها بازدارندهتر شوند تا افراد متخلف از ارتکاب کوچکترین تخلفات نیز خودداری کنند.
رئیس مرکز تحلیل دادههای پلیس راهور فراجا تاکید کرد که امیدوار است با انجام اقدامات مناسب، میزان خسارات و تلفات ناشی از تصادفات کاهش پیدا کند.
منبع: شفقنا