به دلیل تحریم‌ها، ارزان‌ترین‌ جشنواره مورد تایید اسکار هستیم

نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور مهدی آذرپندار دبیر جشنواره صبح امروز در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
تصویر به دلیل تحریم‌ها، ارزان‌ترین‌ جشنواره مورد تایید اسکار هستیم

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی آذرپندار درباره شعار این دوره از جشنواره گفت: در دوره‌های گذشته، تنوع ژانر‌ها و بومی‌گرایی در ژانر را مد نظر داشتیم. امسال نیز در تداوم آن سیاست، شعار جشنواره را «پذیرای جهان خیال انگیز تو» تعیین کردیم؛ با آسیب شناسی دوره‌های گذشته این شعار را انتخاب کردیم.

دبیر جشنواره افزود: ما هنوز در سینمایی که مبتنی بر تخیل و خیال هست ضعف داریم. تاکید داشتیم بر این بعد از سینما پافشاری کنیم تا سینمای خیال‌انگیزتری در حوزه فیلم کوتاه داشته باشیم و بعدا برکاتی در سینمای بلند داشته باشد.

وی گفت: در برخی ژانر‌ها مانند فانتزی و علمی -تخیلی و برخی فضا‌های خیال انگیز همچنان ذائقه مخاطبین ما به این جنس سینما عادت ندارد و به این علت جشنواره اعتنای خود را بر این موضوع گذاشته است.

آذرپندار درباره تعداد فیلم‌های این بخش نیز گفت: امروز در بخش فیلم داستانی از ۵۵ فیلم پذیرفته شده، ۲۶ فیلم واجد عنصر خیال انگیزی است و این اتفاق مهمی است. خیال انگیزی و تخیل، بعد تکنولوژیکی و فناورانه سینما را دارای اهمیت می‌سازد.

در بخش هوش مصنوعی ۳۴۴ فیلم از کشور‌های دنیا دریافت و در بخش بین الملل آن را تعریف کردیم که ۱۱ فیلم پذیرفته شدنددبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره بخش هوش مصنوعی توضیح داد: به عنوان اولین جشنواره، بخش هوش‌مصنوعی و واقعیت مجازی را به جشنواره اضافه کردیم.

برای اولین بار در جشنواره میتوانید فیلم‌های ساخته شده با هوش مصنوعی و وی آر را با عینک‌های مخصوص ببینید.

وی ادامه داد: خیلی خوشبختیم که در این بین، تعدادی از فیلم‌ها ایرانی هستند. در بخش هوش مصنوعی ۳۴۴ فیلم از کشور‌های دنیا دریافت و در بخش بین الملل آن را تعریف کردیم که ۱۱ فیلم پذیرفته شدند. ۳ فیلم در بخش هوش مصنوعی ایرانی هستند. در بخش وی آر نیز ۸ فیلم پذیرفته شدند که ۱ فیلم ایرانی است.

آذرپندار در پاسخ به این سوال که دبیر جشنواره تا چه میزان در انتخاب و حضور فیلم‌ها در جشنواره دخالت داشته توضیح داد: در این دوره کسی نتوانست ادعای مستندی درباره دخالت دبیر در انتخاب فیلم‌ها داشته باشد. سال گذشته نیز صحبت‌هایی درباره فیلم «مدیر مدرسه» بود، اما مگر مدیر مدرسه چه جایزه‌ای از جشنواره فیلم کوتاه تهران گرفته است؟! این فیلم فقط یک جایزه گرفته است. من فکر می‌کنم اگر کسی با من رفیق بوده است، نباید از فیلمسازی محروم شود و اگر کسی با من دشمنی دارد نباید حیثیت رسانه خود را ببرد.

وی افزود: بهترین گواه این ماجرا این است که به هیات انتخاب زنگ بزنید و روال کار را بپرسید. خواهش می‌کنم درباره میزان دخالت دبیر در این سه سال ورود و پیگیری کنید. سه سال است که وقتی فیلم‌ها را اعلام می‌کنیم، کمترین انتقاد و اعتراض را به ممیزی و انتخاب داریم. اگر اعتراضی باشد حتما صدایش درمی‌آید. همه دوستان حساس هستند و اگر شائبه‌ای باشد حتما آن را رسانه‌ای می‌کنند.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره حضور فیلمسازان مستقل در جشنواره نیز گفت: ۳۰ درصد فیلم‌های پذیرفته شده محصول انجمن هستند. باقی فیلم‌ها ممکن است از جا‌های دیگری هم حمایت شده باشند، اما برای ما در بخش انتخاب تفاوتی نمی‌کند فیلم متعلق به جایی است یا خیر. بسیاری از فیلم‌ها نیز بخشی از هزینه خود را از انجمن دریافت می‌کنند. امروز فیلمسازان تنها ۲۵۰ میلیون تومان از انجمن برای تولید دریافت می‌کنند.

ذرپندار در پاسخ به سوالی درباره تاثیر روی کار آمدن دولت چهاردهم با رویکرد متفاوت در رویه برگزاری جشنواره و انتخاب فیلم‌ها گفت: تاثیر دولت‌ها در جشنواره‌ها، تاثیر ثابتی است. ما آزادی عمل در برگزاری جشنواره داشتیم و بیش از هر چیزی، این جشنواره محصول ما و تیم مان در انجمن و حمایت سازمان سینمایی در هر دولتی است.

وی با اشاره به بخش عکس اضافه کرد: در ادوار گذشته، بخش عکس در جشنواره فیلم کوتاه تهران بسیار جدی بود. این همنشینی بخش فیلم و عکس به بخش عکس لطمه می‌زد. انجمن وظایفی در حوزه عکس داشت که در دهه ۹۰ به آن چندان نمی‌پرداخت. به همین علت ما خواستیم به آن توجه کنیم. امسال برای اولین بار این بخش به شکل جداگانه در قالب یک جشنواره برگزار می‌شود و دبیر جداگانه دارد. این باعث شد در این بخش تعداد عکس‌های دریافتی رشد زیادی داشته باشد. سال گذشته ۸۰۰ عکس به دبیرخانه رسیده بود و امسال تعداد عکس‌های دریافتی ۶۷۲۲ عکس شد و شش برابر دوره قبلی عکس دریافت کردیم. برای مقایسه این وضعیت بهتر است آن را با بخش عکس جشنواره هنر‌های تجسمی مقایسه کنید.آذرپندار با اشاره به یک تغییر مهم در این دوره جشنواره توضیح داد: پنج دوره است که بخش مستند جشنواره به دلیل نمایش اول جشنواره سینماحقیقت از کیفیت افتاده بود و اگر فیلمی به جشنواره فیلم کوتاه تهران می‌آمد دیگر نمی‌توانست به جشنواره سینما حقیقت برود که در تعاملی که با آقای حمیدی مقدم صورت گرفت، این موضوع برطرف شد.‌

وی درباره بخش بین‌الملل نیز گفت: از ۱۵۰ کشور دنیا بالغ بر ۱۳ هزار اثر به ما رسید. نمی‌خواهیم کمیت گرا باشیم اما جشنواره‌های معتبر دنیا را جستجو کنید و ببینید چه تعداد فیلم دریافت می‌کنند. ما در دوره گذشته ۷۲۰۰ فیلم داشتیم و رکورد شکستیم اما امسال دوبرابر آن اثر دریافت کردیم. همکاران ما در بخش بین‌الملل سعی کردند پلتفرم‌های بومی کشورهای مختلف را پیدا کنند مثلا متوجه شدیم چینی‌ها به دلیل ضعف در زبان انگلیسی از پلت‌فرم خود استفاده می‌کنند. این موضوع را پیدا کردیم و امسال سینماگران چین در حدود ۲۰۰۰ فیلم به ما رساندند. در اسپانیا هم وضعیت به همین شکل بود، هند ۱۰۵۸ فیلم، اسپانیا ۱۰۱۴ فیلم و... برای ما فیلم فرستادند.

دبیر جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه بیان کرد: ثبت نام جشنواره فیلم کوتاه تهران در برخی از بخش‌ها هزینه دارد. وقتی ثبت‌نام رایگان نباشد، این به سود پلتفرم‌هاست. مثلاً یکی از پلتفرم‌های معروف جهان در صدر آثار خود، آثار مربوط به جشنواره فیلم کوتاه تهران را داشت اما همچنان به دلیل تحریم‌ها، ارزان‌ترین‌ جشنواره مورد تایید اسکار هستیم. فارغ از اینکه ممکن است برخی فیلم‌ها پدیده شوند تعدادی از فیلم‌های کلرمون، ساندنس و... را به نمایش می‌گذاریم. امسال تعداد فیلم‌های بخش بین‌الملل را افزایش دادیم و در حدود ۱۰۰ فیلم در این بخش داریم که ۸ فیلم متعلق به ایران است.

وی درباره نشست‌های تخصصی "۴۱_۲۰" چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: در این دوره ۲۰ نشست تخصصی برگزار می‌کنیم. چیزی در حدود ۱۶۰ نفر هم از این ظرفیت استفاده و پکیج خریده‌اند. امسال بلیت‌فروشی هم خواهیم داشت. تاکید می‌کنم کارت‌های شما برای ورود به سالن کفایت نمی‌کند و باید از طریق آن بلیت دریافت کنید. باید صندلی رزرو کنید. امسال همه صاحبان آثار، اهالی رسانه، سینماگران و... باید برای تماشای آثار بلیت رزرو کنند. از روز سه‌شنبه هم بلیت‌فروشی عمومی شروع می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم سال پر استقبالی داشته باشیم.

آذرپندار درباره نشست‌های نقد و بررسی آثار نیز گفت: باید بگویم امسال یک سالن ویژه (سالن ۴) به نشست‌های نقد و بررسی آثار اختصاص دارد و همه فیلم‌های بخش ملی با حضور چهار منتقد ثابت نقد و بررسی می شوند. آقای سعید قطبی زاده آثار داستانی، مهرداد فراهانی آثار مستند، بابک نکویی آثار پویانمایی و رامتین شهبازی هم آثار تجربی را نقد می‌کنند. سعید هاشم زاده هم مجری ثابت است.

منبع: صدا و سیما

788782

سازمان آگهی های پرسون