استیصال بایدن بر سر دوراهی رژیم صهیونیستی و ایران

تحلیلگران امروز بیش از همه به استیصال دولت بایدن در برابر سیاست‌های یکه تازانه اسرائیل اشاره دارند و بر این باورند که نتانیاهو به واسطه یکه تازی‌های خود، دولت آمریکا را در شرایط دشواری قرار داده و موجب شده تا کاخ سفید ناخواسته وارد رویارویی شود که خواهانش نیست.
تصویر استیصال بایدن بر سر دوراهی رژیم صهیونیستی و ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، وال استریت ژورنال با انتشار یادداشتی مدعی شد: «در شرایطی که اسرائیل مدعی پاسخ احتمالی به حمله موشکی ایران است، دولت بایدن بیشتر به سان تماشاگر است؛ تماشاگری که با بینشی محدود، طرح‌های ادعایی نزدیکترین متحد خاورمیانه‌ای خود را رصد کرده بدون آنکه نفوذ چندانی بر تصمیم‌هایش داشته باشد. به ادعای این نشریه، مقام‌های کاخ سفید مدعی‌اند که با مقام‌های اسرائیلی هماهنگ هستند و همزمان امیدوارند که ماجراجوی احتمالی نتانیاهو محدود باشد.»

پس لرزه‌های یکه تازی نتانیاهو

وال استریت ژورنال در ادامه یادداشت ادعایی‌اش با اشاره به رگبار موشکی ایران علیه اسرائیل، مدعی شد که «تل‌آویو نمی‌خواهد به حمله ایران، پاسخ ادعایی فوری دهد. در این میان گزارش‌های ادعایی حاکی از آن است که مقامات آمریکایی و اسرائیلی درباره اهداف بالقوه از جمله تاسیسات نفتی ایران گفت‌و‌گو کرده‌اند. بایدن روز چهارشنبه ادعا کرد که با هرگونه حمله به تاسیسات هسته‌ای تهران مخالف است، اما روز پنجشنبه در باب حمله ادعایی اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران، پاسخ روشنی نداد؛ گزاره‌ای که موجب شد تا بهای نفت افزایش چشم گیری را تجربه کند.» با این حال این نشریه مدعی است «اسرائیل هنوز تصمیم نهایی در مورد چگونگی واکنش خود نگرفته، این در حالی است که کاخ سفید بارها از تصمیمات اسرائیل چشم پوشی کرده است.»

در شرایطی که ایالات متحده تلاش داشت تا زمینه را برای برقراری آتش بس هموار کند، نتانیاهو از قلب نیویورک فرمان ترور شهید سیدحسن نصرالله را صادر کرد، آن هم بدون اعلام هشدار قبلی به واشنگتن. در شرایط کنونی نیز آنگونه که تحلیلگران مدعی‌اند، در کوتاه مدت، تصمیم‌گیری یکجانبه اسرائیل در مورد پاسخ احتمالی ادعایی به ایران ممکن است زمینه ورود دولت بایدن به جنگی ناخواسته در خاورمیانه را فراهم کند. به ادعای وال استریت ژورنال، در بلندمدت، این گزاره می‌تواند نقطه عطفی برای منتقدانی باشد که ادعا دارند ایالات متحده به اسرائیل آزادی عمل زیادی داده و از اهرم خود برای مهار متحد خود استفاده نمی‌کند. اوایل ماه سپتامبر، آموس هوخشتاین فرستاده کاخ سفید با مقامات اسرائیلی در پناهگاه ارتش اسرائیل در تل آویو دیدار داشت تا از آنها بخواهد عملیات نظامی‌شان علیه حزب‌الله را متوقف کنند. ساعاتی پس از دیدار هوخشتاین با نتانیاهو، صدها پیجر مورد استفاده اعضای حزب‌الله در سراسر لبنان منفجر شد؛ انفجاری که ده‌ها کشته و هزاران مجروح برحای گذاشت. روز بعد، بمب‌هایی در دستگاه‌های واکی تاکی موج دوم انفجارها را رقم زد.

سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بایدن و تیمش اغلب به سان تماشاچیانی هستند که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند متحد سیاسی‌شان را مهار کنند.از زمان شروع جنگ غزه، بایدن بارها پیوند ایالات متحده و اسرائیل را ناگسستنی خوانده است. اما روابط نزدیک به 50 ساله او با نتانیاهو به دلیل تضاد برنامه‌های سیاسی و اهداف جنگی متضادشان به طور پیوسته پرتنش‌تر شده است. بایدن از 21 اوت با نتانیاهو صحبت نکرده است. جان آلترمن، مدیر برنامه‌های خاورمیانه فعال در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، در این باره مدعی شد: «بایدن و نتانیاهو در دو مسیر متفاوت قرار دارند و «بی بی» تصور می‌کند قدرت مانور بیشتری به دست اورده است» به نظر می‌رسد که رهبری اسرائیل با ایالات متحده به‌عنوان متحدی که قابل درک شرایط نیست، برخورد می‌کند. تحلیلگران می‌گویند که تلاش‌های ایالات متحده برای مهار اسرائیل در غزه تنها نتایج محدودی به همراه داشت. در لبنان، نتانیاهو کم‌تر خواسته‌های واشنگتن را لحاظ کرده است. با این همه نمی‌توان این حقیقت ادعایی را نادیده گرفت که آمریکا از انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله و ترور سیدحسن نصرالله ناراضی نبود و همچنین تمایلی ندارد تا در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اسرائیل را از هرگونه ماجراجویی علیه تهران منع کند.

یک سالی است که مقام‌های آمریکایی در منطقه در رفت و آمد هستند تا مانع از وقوع جنگی فراگیر در خاورمیانه شوند. با این همه اسرائیل بارها درخواست آمریکایی‌ها برای صلح را نادیده گرفته، خواه در شرایطی که واشنگتن بر آتش بس در غزه تاکید داشت و خواه زمانی که کاخ سفید خواهان صلح میان اسرائیل و حزب‌الله و توقف حملات به خاک لبنان شد .به ادعای وال استریت ژورنال، محرک تغییر روابط آمریکا و اسرائیل، پس لرزه‌های حمله هفتم اکتبر حماس است و مواضع کابینه تحت رهبری نتانیاهو. آرون دیوید میلر، کارمند پیشن وزارت امور خارجه مدعی است: «امروز ایالات متحده با اسرائیل متفاوتی روبرو است، حمله حماس همه چیز را تغییر داد. ما با اسرائیل جدیدی روبرو هستیم که بدون وقفه اهداف امنیتی خود را با توجه کمتر به حساسیت‌های ایالات متحده دنبال می‌کند.» این تحلیلگر در ادامه ادعا کرد: «هفته‌ها قبل از یکی از مهم‌ترین انتخابات در تاریخ آمریکا، یک مذاکره‌کننده آمریکایی را پیدا نخواهید کرد تا اسرائیلی‌ها را تحت فشار قرار دهد».

منبع: ایسنا

787948

سازمان آگهی های پرسون