پاسخ موشکی، معادلات خاورمیانه را به نفع ایران و مقاومت تغییر داد

حمله اخیر موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی معادلات را تغییر داد. تهران از یک طرف توانست توان بازدارندگی‌اش را احیا و تثبیت کرده و همزمان ضعف گنبد آهنین در ردیابی این موشک‌ها را ثابت کرد و همچنین نشان داد که چه حجم از وحشتی در سرزمین‌های اشغالی به وجود آمده است.
تصویر پاسخ موشکی، معادلات خاورمیانه را به نفع ایران و مقاومت تغییر داد

به گزارش سایت خبری پرسون، عبدالرضا فرجی‌راد استاد ژئوپلیتیک در یادداشتی نوشت: اسراییل بعد از ماجرای حملات پیجری و به شهادت رساندن فرماندهان مقاومت و در نهایت ترور شهید سیدحسن نصرالله استراتژی خود را با هماهنگی امریکا تغییر داد. به عبارتی دیگر استراتژی امن کردن مرزها به استراتژی کاهش توان مقاومت تبدیل شد و سپس تضعیف و حتی حمله به ایران در دستور کار قرار گرفت. تل‌آویو این استراتژی را با حمایت امریکایی‌ها دنبال می‌کرد. امریکایی‌ها در جنگ غزه مواضعی تدافعی گرفته بودند و ضمن اینکه از اسراییل حمایت می‌کردند همزمان تاکید داشتند که می‌بایست حجم کشتارها کاهش یابد، چراکه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارند و هیچ موضوعی نباید این فرآیند را دچار مشکل کند، اما همین بازیگر در ارتباط با تحولات خونین لبنان موضع تهاجمی اتخاذ کرد و هم‌صدا با تل‌آویو تلاش داشت تا این رژیم به اهداف خود در منطقه دست یابد.

این موضوع نگرانی‌هایی را در سطح منطقه و ایران به وجود آورد. با این همه حمله اخیر موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی معادلات را تغییر داد. تهران از یک طرف توانست توان بازدارندگی‌اش را احیا و تثبیت کرده و همزمان ضعف گنبد آهنین در ردیابی این موشک‌ها را ثابت کرد و همچنین نشان داد که چه حجم از وحشتی در سرزمین‌های اشغالی به وجود آمده است. شواهد نشان می‌دهد امریکایی‌ها خواهان ورود به رویارویی نیستند به این دلیل که ایران قبل از این واشنگتن را تهدید کرده بود که اگر با اسراییل هم‌صدا شود، دیگر فقط هدف حملات، مواضع اسراییل نخواهد بود. از همین رو وقتی عملیات موشکی ایران به پایان رسید، مقامات کاخ سفید اصرار دارند عملیات را کم‌رنگ جلوه دهند. هر چند که تمام مردم جهان ویدیو و تصاویر خسارت‌های حمله موشکی را نظاره کردند.

بنابراین در این رابطه بازدارندگی ایران احیا شد؛ هر چند می‌توان گفت با توجه به لفاظی‌های رژیم اسراییل این وضعیت شاید موقت باشد. با این حال به نظر می‌رسد اسراییل بیشتر بر لبنان و یمن متمرکز شود تا نشان دهد که حمله ایران خسارتی به بار نیاورده است، اما ترس تل‌آویو محرز است و اکنون رهبران این بازیگر در حال رایزنی‌هایی با مقامات امریکایی هستند. در این زمینه تلاش امریکایی‌ها این است که پاسخ احتمالی اسراییل محدود باشد به گونه‌ای که به ایجاد جنگ فراگیر منطقه‌ای منجر نشود، چراکه امریکایی‌ها با عملیات وعده صادق2 متوجه شدند که ایرانی‌ها مصمم‌تر از گذشته هستند و اگر اسراییل حمله‌ای انجام دهد مجددا پاسخ خواهند داد و این کنش و واکنش‌ها می‌تواند به جنگ منطقه‌ای گسترده تبدیل شود.

به باور من در این بازه زمانی تا برگزاری انتخابات امریکا، نتانیاهو تلاش خواهد کرد تا زمینه را برای رویارویی تهران و واشنگتن فراهم کند. با این همه شواهد نشان می‌دهد واشنگتن صرفا به اهرم‌های حمایتی متوسل شده یعنی ناوها و پایگاه‌های خود را دراختیار این رژیم قرار داده تا بتوانند موشک‌های ایرانی که به سمت اسراییل پرتاب شدند را رهگیری کنند. امریکایی‌ها همچنان به دلیل انتخابات پیش رو و قیمت نفت دنبال گسترش جنگ نیستند. بزرگ‌ترین خطر برای امریکایی‌ها در یک ماهه اخیر بالا رفتن قیمت نفت است که ایرانی‌ها به خوبی متوجه این موضوع هستند و تهدیدات بجایی را در این زمینه متوجه امریکا کردند. براساس اطلاعات ادعایی که می‌رسد برخی کشورهای عربی با اسراییل همکاری می‌کنند،. لذا بازدارندگی موقتی ایجاد شده است که ادامه آن بستگی به اقدامات اسراییل طی روزهای آینده خواهد داشت و همچنین عکس‌العملی که ایران به این اقدامات نشان خواهد داد، اما با حمله موشکی اخیر ایران جبهه مقاومت روحیه گرفته و امیدوار‌تر شده است.

منبع: اعتماد

787153

سازمان آگهی های پرسون