واکنش چین به وضعیت آشفته در خاورمیانه

وزیر امور خارجه چین در نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد مسائل خاورمیانه در نیویورک حضور یافت و سخنرانی کرد.
تصویر واکنش چین به وضعیت آشفته در خاورمیانه

به گزارش سایت خبری پرسون، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در ادامه جلسات فشرده خود در حاشیه نشست سالانه سازمان ملل متحد، در نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل با موضوع خاورمیانه شرکت و مواضع چین درباره تحولات اخیر خاورمیانه را بیان کرد.

وانگ یی تأکید کرد: درگیری میان فلسطین و اسرائیل بیش از 300 روز ادامه یافته است و بحران انسانی به نقطه‌ای بی‌سابقه رسیده است. فجایع جنگی تکان‌دهنده هستند. از لبنان تا سوریه و تا یمن، این درگیری‌ها در حال گسترش هستند و شدت درگیری‌ها روز به روز افزایش می‌یابد، وضعیت در خاورمیانه به‌شدت نگران‌کننده است.

وی در ادامه به پیشنهاد چهارگانه چین درباره ارائه راه‌حلی برای کاهش تنش و برقراری صلح در منطقه اشاره کرد: بی‌ثباتی در خاورمیانه به‌معنای تهدید برای جهان است. در این شرایط، جامعه بین‌المللی نمی‌تواند بی‌تفاوت بماند و شورای امنیت باید اقدام مؤثری انجام دهد، به همین دلیل چین پیشنهاد چهارگانه‌ای را برای حل بحران ارائه می‌دهد؛ اول، پایان فوری جنگ و آتش‌بس کامل، هر روز ادامه جنگ به‌معنای مرگ بیشتر غیرنظامیان و از هم پاشیدن خانواده‌هاست، هرچه درگیری گسترش یابد، بحران و نفرت بیشتر خواهد شد.

وی همچنین با توجه به وضعیت لبنان تصریح کرد: ما باید با فوریت تمام برای برقراری آتش‌بس دائمی و خروج کامل نیروها از غزه تلاش کنیم. طرف‌های درگیر باید به قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند باشند و از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز که باعث تشدید تنش‌ها می‌شود خودداری کنند. کشورهایی که نفوذ بیشتری بر طرف‌های درگیر دارند باید با مسئولیت‌پذیری بیشتر به پایان دادن به جنگ کمک کنند و مانع از گسترش بحران شوند، در این بین حاکمیت و امنیت لبنان نیز باید مورد حمایت قرار گیرد.

دوم، بازسازی غزه تحت رهبری فلسطینیان، غزه که زمانی نقطه تلاقی تمدن‌های مختلف بود، اکنون در ویرانی جنگ غرق شده است. ما باید اصل "رهبری فلسطینیان" را در بازسازی غزه حفظ کنیم. باید به فلسطینیان کمک کنیم تا وحدت ملی خود را تقویت کنند و حاکمیت و توانایی‌های حکومتی خود را در تمام اراضی فلسطینی افزایش دهند. چین خواستار برگزاری کنفرانسی برای بازسازی غزه پس از جنگ است و از مشارکت جامعه بین‌المللی و کشورهای منطقه در این فرآیند حمایت می‌کند.

سوم، تحقق عدالت و احیای راه‌حل دو کشور، هفته گذشته، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را با اکثریت آرا تصویب کرد که خواستار پایان اشغال غیرقانونی سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل است. این قطعنامه اهمیت تاریخی دارد. قطعنامه‌های سازمان ملل نباید به اسناد بی‌اثر تبدیل شوند و آرزوی فلسطینیان برای داشتن کشوری مستقل نباید دوباره ناکام بماند. طرف‌های مربوطه باید فوراً این قطعنامه‌ها را اجرا کنند.

شورای امنیت باید از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت کند و تلاش‌های جدیدی برای اجرای راه‌حل دو کشور انجام دهد. چین از برگزاری کنفرانسی بزرگ و مؤثر برای تعیین جدول زمانی و نقشه راه اجرای این راه‌حل حمایت می‌کند تا فلسطین و اسرائیل به صلح برسند.

چهارم، تقویت حمایت بین‌المللی برای حفظ صلح در خاورمیانه، خاورمیانه که زمانی مهد تمدن بشری بود، نباید به میدان درگیری و تنش تبدیل شود. جامعه بین‌المللی باید با احترام به خواست کشورهای منطقه، از آنها در حل مسائل و چالش‌های خود حمایت کند. باید به ایجاد یک ساختار امنیتی منصفانه و پایدار برای خاورمیانه کمک کرد، همچنین باید از مأموریت‌های حفظ صلح سازمان ملل برای کاهش تنش‌ها و توسعه صلح‌آمیز حمایت شود. کمک‌های بشردوستانه باید افزایش یابد و اطمینان حاصل شود که این کمک‌ها به نیازمندان می‌رسد. چین از نقش‌آفرینی بیشتر سازمان‌های بین‌المللی برای کمک به توسعه پایدار کشورهایی که تحت‌تأثیر درگیری‌ها قرار دارند، حمایت می‌کند.

وانگ یی تأکید کرد: چین همواره شریک استراتژیک کشورهای خاورمیانه بوده است و در جهت برقراری صلح، ثبات و توسعه این منطقه تلاش می‌کند. چین هرگز در امور داخلی کشورهای خاورمیانه دخالت نکرده و برای منافع خود در منطقه، مشکلات موجود را دستاویز قرار نداده است.

وی در آخر تصریح کرد: تمام تلاش‌های چین برای بازگرداندن صلح، حمایت از ثبات و رفاه کشورهای خاورمیانه و کمک به مردم این منطقه برای داشتن زندگی بهتر بوده است. چین آماده همکاری با تمامی کشورهای دوستدار صلح، از جمله کشورهای عربی و اسلامی، برای پایان دادن به درگیری‌ها و پیشبرد راه‌حل دو کشور است.

هفته گذشته در دهمین نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع جنگ غزه، فو تسونگ، نماینده دائمی چین در شورای امنیت، در سخنرانی خود نیز از قطعنامه سازمان ملل درباره توقف فوری تجاوز رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی‌شده حمایت کرده‌بود. این قطعنامه با عنوان "اقدامات غیرقانونی اسرائیل در قدس اشغالی و سایر مناطق سرزمین‌های اشغال‌شده فلسطینی" از اسرائیل می‌خواهد که حداکثر ظرف 12 ماه به اشغال سرزمین‌های فلسطینی پایان دهد.

منبع: تسنیم

786282

سازمان آگهی های پرسون