ورود پنل‌های خورشیدی برای تولید انرژی برق به سیاه چادرهای عشایری

ورود پنل‌های خورشیدی برای تولید انرژی برق به سیاه چادرهای عشایری، کم کم به یک نیاز جدی برای حفظ و احیای زندگی کوچ‌نشینی در شهرضا تبدیل می‌شود.
تصویر ورود پنل‌های خورشیدی برای تولید انرژی برق به سیاه چادرهای عشایری

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ در شرایطی که کارشناسان سیاه‌چادرهای عشایری و زندگی کوچ‌نشینی را یکی از جاذبه‌های گردشگری و از قطب‌های تولید می‌دانند این امر می‌تواند راهکاری گره‌گشا برای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

روند پیری و کاهش جمعیت عشایر ضرورت توجه به نیازهای جدید را افزون کرده است و جوانانی که حاضر نیستند زندگی خود را در تاریکی بگذرانند و به حاشیه شهرها مهاجرت می‌کنند شاید با نصب پنل‌های خورشیدی به میان عشایر برگردند.

سید امیر جعفری، فرماندار شهرضا ظهر امروز در مراسم تحویل نمادین پنل‌های خورشیدی به عشایر این شهرستان که در اداره امور عشایر شهرضا برگزار شد با تأکید بر اینکه مشکلات جامعه عشایری بسیار زیاد است، اظهار داشت: در طول یک سال گذشته کارهای بسیار مهمی در برخی از زیرساخت‌های موردنیاز جامعه عشایری در شهرستان شهرضا انجام شده است.

وی با اشاره به همکاری عشایر شهرضا در پروژه خط انتقال آب به شهرضا گفت: یکی از مشکلات این شهرستان آب شرب است و تعداد حفر چاه‌ها هر سال بیشتر می‌شود.

جعفری گفت: پروژه خط انتقال آب از ماندگان از منابع جنوبی باقوت ادامه پیدا کرد و 60 کیلومتر این پروژه در خاک شهرستان شهرضا است که بخش عمده آن در محدوده مراتع عشایری شهرستان شهرضا بود و عشایر نهایت همکاری را با پیمانکار مربوطه انجام دادند و با سرعت این پروژه در حال اجرا است.

فرماندار شهرضا با بیان اینکه این پروژه با خودش برای عشایر برکت می‌آورد، بیان کرد: شبکه انتقال برق هم برای مخازن فشارشکن آب کشیده می‌شود و مشکل برق عشایر نیز برطرف می‌شود.

وی با بیان بعد از سال‌ها پیگیری دکل مخابرات برای مناطق عشایری نصب می‌شود و مشکل ارتباطی عشایر نیز برطرف می‌شود،

مردم شهرضا و عشایر از آب شرب باکیفیت بهره‌مند می‌شوند

کارهای بزرگ پنل‌های خورشیدی است که یک خدمت خالصانه است.

جعفری با اشاره به اعتبارات تملک دارایی گفت: اعتبارات تملک دارایی عشایر شهرضا بیش از 2 برابر شده است و از 700 میلیون تومان به یک میلیارد و 700 میلیون تومان افزایش‌یافته است.

فرماندار شهرضا با تأکید بر تحقق مصوبات شورای عشایری استان برای این شهرستان خاطرنشان کرد: کار انتقال آب کار بزرگی است و کمتر از یک سال آینده خط انتقال آب در استان تکمیل می‌شود و مردم شهرضا و عشایر از آب شرب باکیفیت بهره‌مند می‌شوند.

تحویل 60 دستگاه پنل خورشیدی به عشایر شهرستان شهرضا و دهاقان

مجید نادری دره‌شوری در ادامه این مراسم اظهار داشت: عشایر توانمندی‌های بالایی در عرصه اقتصاد مقاومتی دارند، تأمین ۲۵ درصد ظرفیت مواد گوشتی و پروتئینی کشور توسط عشایر، نیازمند حمایت است.

وی افزود: تأمین آب شرب و امکانات بهداشتی و خدماتی، بهسازی و ساماندهی ایل‌راه‌ها و نیز تأمین برق مورد نیاز عشایر به عنوان نیازهای زیرساختی در اولویت قرار دارد.

نادری ادامه داد: شهرضا بیش از ۵۰۰ خانوار عشایری با ۳ هزار نفر جمعیت دارد و بیش از ۶۰ هزار دام سبک دارند و از گردنه زرین مرز استان فارس تا سلطان خلیل، زرچشمه، آیین قرین، هوک استقرار دارند.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان شهرضا با اشاره به توزیع 60 دستگاه پنل‌ خورشیدی با اعتبار 9 میلیارد ریال بین عشایر شهرستان شهرضا و دهاقان گفت: با توجه به اینکه متولی اصلی برای تولید و توزیع پنل خورشیدی وزارت نیرو است، بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده با سازمان امور عشایر، پنل‌های خورشیدی تهیه شد و در اختیار عشایر قرار گرفت.

امسال بیش از 800 پنل خورشیدی بین شهرستان‌های عشایرپذیر اصفهان توزیع می‌شود

وی افزود: عشایر واجد شرایط تنها با پرداخت ۱۰ درصد مبلغ کل دستگاه‌ها را دریافت خواهند کرد، همچنین قدرت هر یک از این سامانه‌های خورشیدی ۱۰۰ وات است که به کمک آن حداقل چهار لامپ چادر عشایر روشن خواهد شد.

نادری بیان کرد: این پنل‌های خورشیدی شامل منبع تغذیه و کابل‌هایی است که به‌راحتی قابل‌حمل و استفاده برای عشایر خواهد بود.

مختار اسفندیاری، مدیرکل امور عشایر استان اصفهان در ادامه این مراسم با بیان اینکه پنل‌های خورشیدی یک راهکار مناسب برای تأمین برق عشایری است، گفت: امید است با مشارکت عشایر و پیگیری‌های لازم بتوانیم طی سه الی چهار سال آینده همه چادرهای عشایر مجهز به پنل‌های خورشیدی شوند.

وی با بیان اینکه این اقدام با همکاری وزارت نیرو و سازمان عشایر انجام گرفت، گفت: هر سال بین 50 تا 100 پروژه برای عشایر انجام می‌دهیم.

اسفندیاری با بیان اینکه عشایر باید به فناوری جدید مجهز شوند، ادامه داد: امسال بیش از 800 پنل خورشیدی بین شهرستان‌های عشایرپذیر استان اصفهان توزیع می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان تصریح کرد: پنل‌های خورشیدی در امنیت، آرامش، در ارتباط برقرارکردن و کاهش هزینه‌ه

منبع: فارس

775859

سازمان آگهی های پرسون