شیر باغ وحش ارم حمله سمت میله‌های قفسه

مدیر باغ وحش ارم گفت: شیر نر باغ وحش ارم در اتفاقی نادر و قابل توجه به منظور حفاظت از جفت خود به سمت میله‌های قفسه حمله کرد و این شدت حمله در حدی بود که توانست شیشه‌های ایمن قفس را خرد کند.

تصویر شیر باغ وحش ارم حمله سمت میله‌های قفسه

به گزارش سایت خبری پرسون، قاسم محمدی افزود: به دلیل رعایت پروتکل‌های ایمنی و محافظتی قبلی خوشبختانه این اتفاق هیچ آسیب و جراحتی برای حیوان و بازدیدکنندگان نداشت. «آرش» ژحین جفت گیری با شیر ماده و به صورت غریزه طبیعی در جهت حفاظت از جفت چنین کاری انجام داد.

او با اشاره به این‌که در این اتفاق شاهد قدرت فوق العاده شیر نر باغ وحش ارم بودیم، گفت: این پدیده‌ای جالب و دیدنی است که نشان دهنده سلامت و قدرت حیوان است و توجیهات علمی قابل توجهی دارد.

مدیر باغ وحش ارم با بیان این‌که رفتار پرخاشگرانه در طول جفت‌گیری در شیرهای آفریقایی را می‌توان به چندین عامل مرتبط با غرایز طبیعی، عوامل محیطی و پویایی اجتماعی نسبت داد، خاطرنشان کرد: توجیه علمی برای این رفتار و برخی از بینش‌ها در مورد نیروی بالقوه موجود در این حیوان برای شکستن شیشه به این صورت است که اولا شیرهای آفریقایی به‌طور غریزی حیواناتی قلمرو طلب و دارای سلسله مراتب هستند. جفت‌گیری یک فرآیند رقابتی است و پرخاشگری می‌تواند بخشی طبیعی از ایجاد تسلط و تضمین موفقیت باروری باشد بنابراین نرها ممکن است برای حق جفت‌گیری بجنگند و این رفتار می‌تواند حتی در محیط‌های اسارت مانند در باغ وحش نیز آشکار شود.

او با اشاره به این موضوع که این اتفاق یکی از نوادر در محیط اسارت است، گفت: استرس ناشی از ازدحام بازدیدکنندگان و سر و صدای محیط در اسارت همچنین محدودیت فضا در مقایسه با محیط زندگی طبیعی می‌تواند به تشدید پرخاشگری منجر شود به‌ویژه در طول جفت‌گیری زمانی که هورمون‌ها مانند تستوسترون بالا می‌روند. ثانیا شیرهای اسیر ممکن است ساختار اجتماعی مشابهی با شیرهای وحشی نداشته باشند که این وضعیت منجر به تفسیر نادرست نشانه‌های اجتماعی می‌شود. به عنوان مثال اگر یک شیر نر، شیر دیگری را به عنوان یک رقیب درک کند، ممکن است در طول تلاش برای جفت‌گیری پرخاشگری بیش از حدی از خود نشان دهد.

محمدی افزود: ثالثا مراسم جفت‌گیری شیر شامل پرخاشگری به عنوان بخشی از حالتی مشابه با خواستگاری است. نرها ممکن است ماده‌ها را به آرامی جهت تشویق به جفت گیری گاز بگیرند که در صورت مقاومت ماده می‌تواند تشدید شود و منجر به رفتارهای پرخاشگرانه شود.

او با بیان اینکه به دلیل رعایت پروتکل‌های ایمنی و محافظتی قبلی خوشبختانه این اتفاق هیچ آسیب و جراحتی برای حیوان و بازدیدکنندگان نداشت، اظهارکرد: شیشه جایگاه نگهداری شیرها در باغ وحش ارم از نوع ایمن (شیشه سکوریت) است و می‌تواند نیروی قابل توجهی را تحمل کند. با این حال، معمولاً شیرهای نر بالغ می‌توانند بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ پوند (تقریباً ۱۳۶ تا ۲۲۷ کیلوگرم) وزن داشته باشند. اگر شیری با سرعت حدود ۱۰ مایل در ساعت (تقریباً ۴.۵ متر بر ثانیه) به سمت شیشه بپرد، انرژی جنبشی (KE) تقریبا ۹۰۰ ژول خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی مجموعه ی ارم سبز، محمدی در پایان گفت: نیرویی که در اثر ضربه وارد می‌شود، می‌تواند بر اساس سرعت توقف شیر به طور قابل توجهی متفاوت باشد. اگر ضربه در فاصله بسیار کوتاهی اتفاق بیفتد مانند چند سانتی متر هنگام برخورد با شیشه، نیروی واقعی می‌تواند چندین برابر بیشتر از وزن شیر باشد و به راحتی از استحکام شیشه فراتر برود و به طور بالقوه منجر به شکستن آن شود.

منبع: ایسنا

765071

سازمان آگهی های پرسون