رویکرد خودرو محور و حذف میدان‌های شهر

مدیران شهری چشم‌انداز و دورنمای روشنی از فرم سه‌بعدی شهر و راهکارهای خلق کیفیت در فضاهای موجود، پیش‌بینی راهکارهای ارتقا و بهبود سطح ارتباطات و تعاملات، هویت‌سازی و حفظ ارزش‌های فضاهای شهری و غیره ارائه نمی‌نماید که خود بیان‌گر فقدان برنامه عملی مدون و منسجم در پیگیری اصول و موازین فوق‌الذکر‌است.
تصویر رویکرد خودرو محور و حذف میدان‌های شهر

به گزارش سایت خبری پرسون، سیامک کاکاوند دکترای معماری در یادداشتی نوشت: در حال حاضر دیگر میدان صنعت شهرک غرب و میدان تیموری (در طرشت) وجود ندارند این میدان‌ها به‌ واسطه صرفاً تسهیل تردد خودرو از فضای شهر و نظام نشانه‌ای و هویتی شهر حذف گردیده‌اند. سال‌ها فضاهای شهری در موقعیت‌های ذکرشده با این میدان‌ها نشانه‌گذاری و ادراک می‌گردیدند و این میادین بخش مهمی از هویت شهر در مقیاس‌های مرتبط بودند. علاوه بر مراتب فوق فضاهای سبز، عناصر، آذین‌بندی‌های مناسبتی و بسیاری دیگر از عملکرد در این فضاهای به‌ شدت مستعد و مناسب تعریف و ایجاد می‌گردید. با این توصیفات صرفاً به دلیل تسهیل رفت‌ وآمد در دو میدان ذیل رویکرد یک‌سویه ترافیکی در فقدان نگاه جامع و همه‌جانبه نگر و در بی‌توجهی حیرت‌انگیز غیرموجه به ابعاد کیفی و ارزش‌آفرین، نسبت به حذف دو میدان اقدام و میادین تبدیل به چهارراه و چندراه‌های صرفاً عبوری گردیده‌اند. از دلایل عمده وقوع این ضایعه می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

فقدان نظارت و کنترل مدیرت شهری در حوزه صیانت از فضاهای شهری ارزشمند

سیطره نگاه دوبعدی در نظام برنامه‌ریزی و مدیریت شهر به‌ وضوح احساس می‌گردد. در اسناد و نظام اجرایی، مدیریت و برنامه‌ریزی سه‌بعدی بر فضاهای شهری وجود ندارد و بر همگان واضح و مبرهن است در صورت شکل‌گیری کامل شهر بر اساس ضوابط و مقررات طرح جامع و تفصیلی و مصوبات موردی کمیسیون ماده پنج وضعیت فضاهای شهری و فرم سه‌بعدی شهر کاملاً مخدوش و نابسامان خواهد گردید. شاید بهتر بود با استفاده از مدل‌سازها و اصلاح ضوابط و مقررات ساخت‌وساز، از سرعت و وسعت این اغتشاشات قانونی کاهش یابد. در وضعیت موجود متأسفانه حساسیت و دغدغه کافی در خصوص بازنگری و اصلاح رویکرد تقلیل‌گرای کیفی و مسئله‌دار وجود ندارد.

مدیران شهری چشم‌انداز و دورنمای روشنی از فرم سه‌بعدی شهر و راهکارهای خلق کیفیت در فضاهای موجود، پیش‌بینی راهکارهای ارتقا و بهبود سطح ارتباطات و تعاملات، هویت‌سازی و حفظ ارزش‌های فضاهای شهری و غیره ارائه نمی‌نماید که خود بیان‌گر فقدان برنامه عملی مدون و منسجم در پیگیری اصول و موازین فوق‌الذکر‌است.

سامانه‌ها و مدل‌سازهای سه‌ بعدی شهری می‌تواند بخشی بزرگی از این ابعاد مغفول را فراروی مدیرت شهری و شهروندان قرار دهند. همچنین با ساده‌سازی ادراکات و تصویرسازی‌ها از موضوعات پیچیده کیفی، موجبات مشارکت مؤثر شهروندان و کنترل‌های پشتیبان را در مقولات مرتبط با مدیریت فضاهای شهری و صیانت از کیفیت‌ها و ارزش‌ها را فراهم نمایند.

حمل‌ و نقل شهری

بارگذاری بیش از استانداردهای معمول جمعیت در شهر تهران و افزایش چند برابری استاندارد در بسیاری از موقعیت‌های شهری، موجبات ترافیک سنگین و بحران لاینحل گردیده است. تردد میلیونی خودروها در سطح شهر با تعریض و اصلاح هندسی معابر، احداث بزرگراه‌ها و حذف میادین، قطعاً مدیریت و ساماندهی نخواهد گردید. اصلاح ضوابط و مقررات طرح جامع و تفصیلی و توقف بار گزاری ها غیرمعمول و خارج از استانداردهای جهانی، توسعه حمل‌ و نقل عمومی، مدیریت ترافیک و سفرهای درون و برون‌شهری، بهره‌مندی از خدمات دنیای مجازی و شهر الکترونیک راهکارهای معمول و موردتوافق خبرگان و حرفه مندان است. اقدامات موردی و مناقشه‌انگیز نظیر حذف میادین از بدترین مداخلات برای مقابله با بحران ترافیک در شهر تهران است.

در پایان به نظر می‌رسد مدیریت شهری در حوزه شهرسازی و معماری نیاز به پیگیری رویکرد کیفیت محور، ارزش‌آفرین و صیانت گرا دارد و در بعد اجرا با پیش‌بینی برنامه‌های عملی و پذیرش نظارت عمومی باید در چارچوب مشخص و معین نسبت به شکل‌گیری و ایجاد نظام کالبدی و عملکردی مطلوب و مناسب گام برداشته و از وقوع اقدامات و فعالیت‌های موردی مخرب و مضر ممانعت به عمل آورد. از فضاهای ارزشمند شهری حفاظت و صیانت نماید و با برنامه‌ها و طرح‌ها، پیگیر ارتقاء و بهبود فضاهای شهری و حفظ و بالندگی هویت‌ها و الویت های کالبدی، مفهومی، نشانه‌ای و عملکردی شهر باشد. دراین‌بین استفاده از مدل‌سازها و سامانه‌های سه‌بعدی می‌تواند به درک بهتر موضوعات کمک نماید و زمینه مشارکت و نظارت مؤثر شهروندان را در پیگیری اهداف و سیاست‌های مدیرت شهری فراهم نماید.

منبع: پرسون

764007

سازمان آگهی های پرسون