سخنی با رئیس جمهور!

یکی از سخنان و شعارهای مهم دکتر پزشکیان، شکل گیری وفاق ملی در چهارچوب قانون است. در این زمینه ایشان از جمله شاخص دولت را، رضایت مردم و انتخاب و انتصاب افراد شایسته دانسته اند.
تصویر سخنی با رئیس جمهور!

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر مجید مرادیان روزنامه نگار و کارشناس روابط عمومی در یادداشتی نوشت:

*رضایت خلق و خالق

* وفاق ملی" از شعار تا عمل

* نظارت و ارزیابی

* حفظ و یا انتصاب مدیران متعهد و متخص توانمند، حذف سریع مدیران ضعیف

* منشور مدیریتی حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر

دکتر پزشکیان، رئیس جمهور در گفتگو با مردم مطالبی را مطرح نموده اند:

* ما باید کاری کنیم وفاق ملی در چارچوب قانون شکل بگیرد....

* ابزار و اندازه گیری درست خواهیم کرد که دقیقا در مسیر برنامه حرکت کنیم.....

* شاخص دولت ما رضایت مردم است....

* نگاه اسلامی در انتصابات یعنی افراد شایسته بر سر کار بیایند.

*افراد شایسته را منصوب می‌کنیم‌.

یکی از سخنان و شعارهای مهم دکتر پزشکیان، شکل گیری وفاق ملی در چهارچوب قانون است. در این زمینه ایشان از جمله شاخص دولت را، رضایت مردم و انتخاب و انتصاب افراد شایسته دانسته اند.

کلید واژه های وفاق ملی، رضایت مردم و ابزارها و شاخص ها و شایسته سالاری و... گرچه در مفهوم کلی زیبا، جذاب و مورد توجه قرار می گیرند. اما در این روند چهار ساله پیش رو، بر اساس مطالبه گری از جانب ذینفعان جامعه و همه مردم عزیز کشورمان، باید منتظر اجرایی شدن این کلید واژه ها در عمل بود و در طی این مدت، نتایج حاصله را مورد ارزیابی قرار داد.

*رضایت خلق و خالق:

جناب آقای دکتر پزشکیان، امروز شما به عنوان رئیس جمهور ملت بزرگ ایران در برابر ملت و خداوند مسئول هستید. با عمل به وعده‌هایتان، امید را در دل مردم زنده کنید و نشان دهید که دولت شما بر پایه شایسته‌سالاری، رضایت مردم و حرکت در مسیر رضای خالق استوار است.

آنچه که در همه تعالیم دینی و اخلاقی و کلام و آثار نیاکان ما بویژه در حوزه عملکردی، به صراحت تبیین شده است، حرکت در جهت رضای خالق هستی است و رضای خالق هستی هم در گرو خدمت به خلق محسوب شده است(بیان پیامبر (ص) که فرمودند: «مَن أصبحَ و لَم یَهتمّ بامور المسلمین فلَیس بمُسلمٍ). بنابر این شایسته و بایسته است که دولتمردان تلاش‌ها و اقداماتی را دنبال نمایند تا در عمل، رضایت خلق و خالق را در پی داشته باشد.

در دین مبین اسلام خدمت به مردم از والاترین مظاهر عبادت شمرده شده است. از مجموعه آموزه‌های دینی برمی‌آید که پس از انجام واجبات، از بالاترین وسیله‌ها برای تقرب به خداوند خدمت به مردم و رفع نیازهای آنان است.

در قرآن مجید سوره رعد آیه ۱۷ خداوند می فرماید؛ “آنچه به سود مردم باشد پایدار و جاوید خواهد بود و آنچه سودمند نباشد مانند کف بر روی آب است که به زودی از میان می رود و اثری از آن باقی نمی ماند“.

امام علی (ع) نیز فرموده است: باید کسی را بیشتر دوست بداری و به او بیشتر بها بدهی که بیش از همه، برای خدمت به مردم تلاش و دوندگی می‌کند. . (الحیاة،‌ جلد 9، ص 582). این سخنان گهربار نیاز به تفسیر و تبیین ندارد!

* "وفاق ملی" از شعار تا عمل

وفاق ملی به معنای جامع و حقیقی آن می تواند بسترهای شراکت آحاد و طیف های مختلف اجتماعی را در عرصه حضور و خدمت فراهم سازد. یکی از ثمرات و نتایج کارکردی این وفاق فراگیر، رضایت مندی، خدمت به مردم و در نتیجه رشد و پیشرفت جامعه است.جامع نگری و فراگیری در همه لایه ها و طیف های اجتماعی،با پرهیز از تنگ‌نظری و انحصارگری، کاری ارزشمند و پایداری است که منجر به جامعه مدنی و در نتیجه رضایت آحاد مردم را به همراه دارد. حرکت جدی در این مسیر نیازمند قانون و برنامه ریزی مدون و پایداری است که دولت مردان باید بطور واقع بینانه و با پرهیز از تفکرات جناحی و گرایش های سیاسی، در این مسیر گام بردارند و اقدامات صورت گرفته و در حال انجام را نیز با شفافیت کامل و جامع، اطلاع رسانی نمایند.

* نظارت و ارزیابی

در قرآن مجید کلمه «نظارت» و مشتقات آن 129 بار تکرار شده که اهمیت موضوع را مى‏رساند. در کلام الهی آمده که انسان مختار آفریده شده است، ولى از راه‏هایی تحت نظارت در نظام آفرینش قرار مى‏گیرد.

موضوع نظارت صحیح و دقیق، و سپس ارزیابی عملکرد مدیران و دستگاه های اجرایی نیازمند قوانین و دستورالعمل‌های پایداریست که باید در جامعه نهادینه شود. هم اکنون دستگاهای نظارتی هم عرض، در کشور وجود دارند اما گاهی از اوقات در ورطه رانت و ارتباط و بده بستان‌ها، غرق شده اند! و انتظارات و نتایج قابل قبولی حاصل نمی کنند.

یکی از مشکلات مهم بویژه در بخش مدیریتی کشور، نظارت و ارزیابی عملکرد مدیران و دستگاه های اجرایی است که در بعضی از موارد با واقعیت و حقیقت، همسانی ندارد و باعث نارضایتی مردم و ذینفعان می گردد. برخی از مدیران هم با بهره گیری از قدرت و جایگاه مدیریتی و تبلیغات رسانه ای از جیب مردم، تنها خود را مطرح می کنند و همه چیز را گل و بلبل جلوه می دهند، حقایق و چالش‌های موجود در زیر مجموعه بویژه در حوزه منابع انسانی را پنهان می کنند( نمونه بارز آن انتصابات ناشایست بخاطر رانت و سفارش در برخی از موارد). بنا بر این شایسته است رئیس جمهور محترم بر اساس شعار مطرح شده، برنامه راهبردی و پایدار خود در این زمینه را جهت اطلاع مردم بطور شفاف اعلام نمایند.

* حفظ و یا انتصاب مدیران متعهد و متخص و حذف سریع مدیران ضعیف و ناکارآمد.

رشد و تعالی جامعه با همه امکانات، استعداد ها و توانمندیها نیازمند هدایت و مدیریت صحیح و کارآمد است. انتصاب یک مدیر غیر متخصص و نالایق باعث خسارات سنگین و گاهی غیر قابل جبران می شود و حتی دستاوردهای گذشته را نیز به ورطه فراموشی می سپارد! در این راه و مسیر مهم بعد از گذشت چندین دهه از انقلاب اسلامی، زمان آزمایش و خطاب گذشته و شایسته و بایسته است که تا دیر نشده، با نگاه به تجربه های گذشته، نیروهای متخصص، متعهد، توانمند و با انگیزه در حوزه های کاری مرتبط( ترجیحا بومی) بکارگیری شوند. خدای ناکرده بهره گیری از مدیران سفارشی، سمی و شعاری که گفتارشان با عملشان مغایر است (متاسفانه اینگونه مدیران با بهره گیری از واژه های ارزشی و.... ماهیت واقعی خود را پنهان می کنند) می تواند مشکلات زیادی برای کشور و نظام و خدمت رسانی به مردم به همراه داشته باشد. برای تحقق اهداف مورد نظر در راستای خدمت رسانی به مردم، حذف فوری مدیران سمی، غیر متخصص و رانتی، هم یک ضرورت است و این مهم قابل اغماض نیست! زیرا روزنه های امید از جامعه گرفته می شود.

* منشور مدیریتی حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر

در پایان پیشنهاد و یاد آوری چند نکته مهم:

- نصب العین قراردادن منشور مدیریتی حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر.

" امام علی(ع)خطاب به مالک اشتر در برابر پیمانی که بسته‌ای خود را سپر ساز و در کار کارگزارانت ‌بنگر".

وقتی امیرالمومنین علی (ع)، مالک اشتر نخعی از یاران خود را به امارت مصر منصوب کرد، به او فرمانی در قالب یک نامه نوشت، این نامه بی تردید از مهمترین اسناد سیاسی و مدیریتی حقوق اسلامی است که در آن ویژگی های حکومت اسلامی، حاکم اسلامی، حقوق شهروندان، رابطه دولت با شهروند و بسیاری از مسایل دیگر از سوی آن حضرت بیان و مورد تأکید قرار گرفته است.

بنابراین شایسته است ضمن مطالعه دقیق این فرازهای ارزشمند در همه سطوح مدیریتی، بخش‌های مهمی از این نامه، بعنوان شیوه نامه مدیریتی چاپ و در محل کار مدیران قرار گیرد و به آن عمل گردد.

- صداقت و شفافیت با مردم در امر خدمت رسانی.

- توجه به نیروها و مدیران کارآمد و توانمند و قدردانی و معرفی آنها به مردم بر اساس عملکرد و ارزیابی صحیح و منطقی.

به امید ایرانی آباد و سرافراز

منبع: پرسون

763923

سازمان آگهی های پرسون