۲ مسجد تاریخی کرمانشاه در لیست پرونده ثبت جهانی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از ارسال مستندات دو مسجد تاریخی کرمانشاه برای قرار گرفتن در لیست پرونده ثبت جهانی مساجد تاریخی ایران خبر داد.
تصویر ۲ مسجد تاریخی کرمانشاه در لیست پرونده ثبت جهانی

به گزارش سایت خبری پرسون، کیومرث خانی لعل آبادی، با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی به دنبال تدوین پرونده ثبت جهانی مساجد تاریخی ایران است، اظهار کرد: به این منظور، وزارتخانه از استان‌ها خواسته تا لیست مساجد پیشنهادی خود که دارای شاخص‌هایی همچون قدمت بالا، معماری و تزئینات خاص هستند را به همراه مستندات و مدارک معرفی کنند.

وی افزود: هرچند در استان کرمانشاه مساجد تاریخی زیادی وجود دارد، اما در بین آنها دو مسجد «عبدالله بن عمر دالاهو» و مسجد «عمادالدوله کرمانشاه» از همه شاخص‌تر هستند، لذا آنها را به عنوان مساجد پیشنهادی برای ثبت جهانی به وزارتخانه معرفی کرده‌ایم.

معاون میراث فرهنگی استان اضافه کرد: مدارک و مستندات این دو مسجد را به وزارتخانه ارائه داده‌ایم و منتظر خواهیم ماند آنها نظر قطعی خود را در این زمینه اعلام کنند.

وی یادآور شد: تمام استان‌های کشور، لیست مساجد پیشنهادی خود را به وزارتخانه ارسال کرده‌اند و در آنجا یک ارزیابی روی این مساجد صورت می‌گیرد و هرکدام که دارای شاخص‌های مورد نظر باشند انتخاب شده و در گام بعدی پرونده ثبت جهانی آنها تشکیل می‌شود.

خانی لعل آبادی در ادامه در خصوص دو مسجد تاریخی پیشنهادی کرمانشاه گفت: مسجد عمادالدوله بنایی متعلق به دوره قاجاریه می‌باشد که در بازار سنتی ۲۰۰ ساله شهر کرمانشاه واقع شده است.

وی خاطرنشان کرد: وجود یکی از درب‌های حرم حضرت علی(ع) که ساخت آن مربوط به دوره صفویه است و در زمان قاجاریه به کرمانشاه منتقل و در مسجد عمادالدوله نصب شده، یکی از شاخص‌های ممتاز این مسجد به شمار می‌رود.

معاون میراث فرهنگی استان وجود یک برج ساعت و نوع معماری بنا که در اطراف آن حجره‌های حوزه علمیه واقع شده را از دیگر شاخص‌های این مسجد ثبت ملی شده برشمرد.

وی در ادامه به قدمت بسیار بالای مسجد عبدالله بن عمر در روستای شالان ریژآو اشاره کرد و گفت: این مسجد ثبت ملی شده از جمله مساجد صدر اسلام و از قدیمی‌ترین مساجد ایران به شمار می‌رود.

منبع: ایسنا

753362

سازمان آگهی های پرسون