بهترین راهکار کنترل مصرف بنزین تعیین نرخ سوم است

عضو هیئت مدیره انجمن سی انجی گفت: بهترین راهکار برای سر و سامان دادن به وضعیت سوخت را تعیین نرخ سوم برای بنزین عنوان کرد و گفت: رقم کنونی سهمیه برای ۷۰ تا ۸۰ درصد جامعه کافی است و اگر بیش از این مصرف کند باید با نرخ آزاد خریداری کند و درواقع با اجرای واقعی‌سازی نرخ سوخت به نحوی مصرف مدیریت می‌شود.
تصویر بهترین راهکار کنترل مصرف بنزین تعیین نرخ سوم است

به گزارش سایت خبری پرسون، رضا نیکزاد،عضو هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی، درباره لزوم تغییر نرخ بنزین و تاثیر آن بر رونق سی‌ان‌جی در کشور اظهار داشت: ما در حال حاضر روزانه حدود ۶ میلیون بنزین وارد می‌کنیم این در حالی است که دقیقا حدود ۴ تا ۵ میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی که معادل همین ۴، ۵ میلیون لیتر بنزین بوده طی این سه-چهار سال اخیر از سبد سوخت خارج شده است یعنی مردم سی‌ان‌جی را رها و سراغ بنزین رفته‌اند به این معنا که اگر به روند مصرف سوخت در دولت دوازدهم برگردیم روزانه چهار- پنج میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود. بخشی از علت شیوه مصرف کنونی به موضوع قیمت بنزین برمی‌گردد بعبارت دیگر با نرخ ۳ هزار تومانی بنزین استفاده از سی‌ان‌جی جذابیت ندارد.

چرا سی‌ان‌جی افول کرد؟

ایلنا به نقل از وی دیگر علت عدم استقبال زیاد از سی‌ان‌جی را کم شدن خودروهای دوگانه‌سوز دانست و افزود: متاسفانه تولید این خودروها کاهش چشمگیری داشته است ضمن اینکه مخزن خودروهای برخی مشتریان نیز ریجکت و درواقع خودروها فرسوده شده‌اند، اواخر دولت قبل مصوباتی مبنی بر اینکه مخزن‌های وانت‌بار، نیسان‌ها و تاکسی‌ها که حدود ۸۰ درصد مشتری سی‌ان‌جی ارا تشکیل می‌دهند، رایگان شود اما تاکنون عملیاتی نشده است، تعمیرات این خودروها ۱۲_ ۱۳ میلیون تومان هزینه دارد که دارنده خودرو توان پرداخت آن را ندارد در نتیجه به سمت سی‌ان‌جی نمی‌رود.

سی‌ان‌جی نیاز به سرمایه‌گذاری جدید ندارد

عضو هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی گفت: ما ظرفیت حدود ۴۵ میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی‌ داریم، بارها اعلام کردیم صنعت سی‌ان‌جی نیاز به سرمایه‌گذاری جدید ندارد صرفاً فقط باید مشتری و خوراک ایجاد شود هر یک متر مکعب معادل یک لیتر بنزین است، طرح‌هایی مثل سی‌ان‌جی‌سوز کردن کردن کامیونت‌ها و ماشین‌های سنگین در اواخر دولت دوازدهم در دستور کار بود اما کلا ۲۰۰ هزار خودرو محقق شد و دلیل توقف این بود که در فرایند نصب از کیت‌های قدیمی استفاده کردند بنابراین به هیچ نتیجه نرسیدند و با وجود اینکه مصوبه هیئت وزیران را داشته و بودجه آن تامین بود کسی از آن استقبال نکرد و صنعت سی‌ان‌جی افول پیدا کرد.

چگونه جلوی واردات را بگیریم؟

وی با بیان اینکه بهترین جایگزین برای حل مشکل ناترازی سی‌ان‌جی است، گفت: اگر طرح تشویقی ارائه و یا شرایطی ایجاد شود که مردم به سمت سوخت سی‌ان‌جی بروند به طوری که ما ۱۰ میلیون متر مکعب گاز از دولت دریافت و معادل آن ۱۰ میلیون سی‌ان‌جی به مردم بدهیم؛ ۱۰ میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود و درواقع جلوی واردات ۱۰ میلیون لیتر بنزین گرفته می‌شود مثلا اکنون کلنگ احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی زده شده اما اقدامی صورت نگرفته قرار است ما از این مسیر ۶ میلیون لیتر بنزین داشته باشیم که با جایگزین کردن سی‌ان‌جی می‌توان این میزان تولید را ذخیره و صادر کرد.

ساخت پالایشگاه در شرایط تحریم!

نیکزاد گفت: ما در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۴ میلیون متر مکعب فروش سی‌ان‌جی داشتیم که اکنون این رقم به ۱۸ تا ۱۹ میلیون متر مکعب رسیده یعنی به راحتی این سرمایه را از بین بردیم و در این شرایط تحریم روی ساخت پالایشگاه سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

نرخ سوم؛ بهترین راهکار کنترل مصرف بنزین

وی بهترین راهکار برای سر و سامان دادن به وضعیت سوخت را تعیین نرخ سوم برای بنزین عنوان کرد و افزود: این اقدام جامعه را نیز دچار التهاب و به اصطلاح مشکلات جو روانی نمی‌کند به این جهت که کسانی که واقعا پرمصرف هستند بنزین با نرخ جدید را خریداری می‌کنند و قیمت برای کسی که سهمیه‌اش کفاف مصرف را دارد با نرخ دولتی پوشش داده می‌شود، گروه دیگر پرمصرف نیز که به لحاظ مالی توان خرید بنزین با نرخ آزاد را ندارند؛ نیز می‌توانند مازاد نیاز را از سوخت سی‌ان‌جی استفاده کنند. ما این پیشنهاد را در شورای سیاست‌گذاری وزارت نفت جدید نیز مطرح کردیم.

جامعه آماده است

عضو هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی بیان داشت: تقریبا از یک تا دو سال پیش مردم انتظار نرخ سوم و کارت آزاد با قیمت به اصطلاح بالا را دارند، بنابراین مشکلی ایجاد نمی‌شود و اگر این طرح اجرایی شود در کنترل مصرف بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

سهمیه برای ۸۰ درصد مردم کافی است

به گفته وی؛ رقم کنونی سهمیه برای ۷۰ تا ۸۰ درصد جامعه کافی است و اگر بیش از این مصرف کند باید با نرخ آزاد خریداری کند و درواقع با اجرای واقعی‌سازی نرخ سوخت به نحوی مصرف مدیریت می‌شود، از تعداد تردد خودروهای تک‌سرنشین کاسته خواهد شد و ترافیک نیز به نحوی کاهش می‌یابد، بعبارت دیگر اگر کالایی گران و درواقع با نرخ واقعی فروخته شود مردم مجبور به قناعت شده و درست مصرف می‌کنند و در صورت نیاز به سمت سی‌ان‌جی می‌روند.

نیکزاد افزود: اکنون اسنپ به راحتی می‌تواند از طرح دوگانه‌سوز کردن خودرو به صورت رایگان استفاده کنند و این قانون هم وجود دارد اما این کار را نمی‌کند زیرا با بنزین ۳ هزار تومانی سوخت خود را تامین می‌کند.

سی‌ان‌جی رایگان شود

وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر ما بحث رایگان کردن سی‌ان‌جی بوده است به این ترتیب که اگر بنا بر این است قیمت بنزین تغییر نکند سوخت سی‌ان‌جی را رایگان توزیع کنند تا مصرف بنزین کم شود، طرح دیگر اینکه یارانه سرپرست‌های خانوار دو برابر شود به شرط اینکه از سی‌ان‌جی استفاده کنند. ما این پیشنهادات را به دولت قبل ارائه دادیم ولی توجهی نشد.

اوضاع نامساعد جایگاه‌ها

عضو هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی با اشاره به اوضاع نامساعد جایگاهداران خاطرنشان کرد: اکنون جایگاهداران همچنان به نرخ پارسال کارمزد دریافت می‌کنند، جایگاه‌دار توانایی مالی انجام ساده‌ترین تعمیرات را ندارد، هزینه اورهال که سه سال پیش ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون بوده به ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون رسیده است. یعنی وضعیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی به شدت بحرانی است و اگر به این موضوع رسیدگی نشود شاید با شروع فصل تحصیلی روی وضعیت مصرف سوخت تاثیر گذاشته و جایگاه‌داران دچار مشکل شدیدی می‌شوند.

منبع: تسنیم

753163

سازمان آگهی های پرسون