پرونده افزایش نرخ بنزین دوباره در افکار عمومی ایران

سخنان اخیر پزشکیان درباره بنزین بار دیگر پرونده افزایش نرخ بنزین را در افکار عمومی ایران گشود.
تصویر پرونده افزایش نرخ بنزین دوباره در افکار عمومی ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود پزشکیان در حاشیه مراسم معارفه عراقچی به عنوان وزیر خارجه در سخنانی گفته بود: هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین را با دلار آزاد بخریم و با سوبسید به مردم بفروشیم. باید دید این دیدگاه مورد قبول دانشمندان است یا خیر؟ آیا علم اقتصاد و دانشمندان این موضوع را قبول می‌کنند؟ اقتصاددانان باید به این سیاست‌های نادرست اعتراض کنند. زمانی که پول گندم، نهاده و حقوق بازنشسته را نداریم، بنزین را دلاری ۵۰ تومان میخریم و ۱۰ تومان می‌فروشیم. هر انسان دغدغه‌مندی این نوع سیاست را نمی‌پذیرد.

سخنان رییس‌جمهوری با بازخورد منفی در فضای مجازی روبرو شده است. بسیاری از شهروندان به این موضوع واکنش نشان داده و با بازنشر کردن سخنان رییس‌جمهوری در جریان تبلیغات انتخاباتی ، به نوعی سخنان رییس‌جمهوری را دوگانه تشخیص داده‌اند.

برخی فعالان فضای مجازی به پزشکیان هشدار داده‌‍اند در دام افزایش قیمت بنزین نیفتد و از تجربه دولت روحانی درس بگیرد.

پزشکیان در میزگرد سیاسی دوران تبلیغات انتخابات هم، گفته بود: «هر حرکتی که قرار است در جهت اصلاح قیمت بنزین و رفع هر ناترازی انجام شود، در ابتدا باید مردم را توجیه و برای آن آماده کرد و در آنها این پذیرش را به وجود آورد که این مداخله منجر به درمان خواهد شد؛ اینکه بدون مشارکت و نظر مردم یک‌شبه تصمیم گرفته شود و آن فاجعه پیش بیاید، علمی و قابل قبول نیست.»

آن اظهارات انتخاباتی، با اظهارات جدید رئیس‌جمهور مغایرتی ندارد و هر دو در یک راستاست. پزشکیان در دوران انتخابات نیز بر اصلاح روش‌ها، سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها با استفاده از نظرات کارشناسان تأکید کرده بود. این رویه‌ای است که در نهایت باید در حوزه بنزین نیز اتخاذ شود.

برخی نیز این سخنان را مقدمه‌ای بر افزایش نرخ بنزین دانسته‌اند.

در انتخابات ریاست جمهوری بنزین به بحثی بسیار مهم برای افکار عمومی تبدیل شد به طوری که کاندیداها تلاش می‌کردند موضع خود در قبال بنزین را روشن کنند و تاکید داشتند برنامه‌ای برای افزایش نرخ بنزین ندارند.

قیمت بنزین از سوی افکار عمومی با حساسیت مورد رصد قرار می‌گیرد. افزایش نرخ بنزین همواره لنگر تورمی را جابه جا می‌کند. در آبان ماه سال 1398، پس از افزایش قیمت بنزین، اعتراضاتی خیابانی رخ داد و اتفاقا کاندیداهای اصولگرا در انتخابات چهاردهم اعتراض خود را نسبت به این موضوع مطرح می‌کردند و دولت روحانی را متهم به اقدام اشتباه می کردند.

حال در فضایی که ایران چندین سال پیاپی تورم بالاتر از چهل درصد را تجربه کرده و هنوز هم این روند تداوم دارد، کارشناسان هشدار می‌دهند افزایش نرخ بنزین می ‎تواند زمینه را برای رشد دوباره تورم مهیا نماید و فشاری مضاعف را بر خانوار ایرانی وارد کند.

باید دید سخنان رییس جمهوری به تشدید اقدامات غیرقیمتی منجر می‌شود یا اقداماتی برای اصلاح قیمت در دستور کار است.

منبع: دنیای اقتصاد

752811