پیشتازی هریس بر ترامپ بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی‌

طبق تازه‌ترین نظرسنجی‌های منتشر شده از سوی پایگاه‌های افکارسنجی آمریکایی، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همچنان در برابر رقیب جمهوری‌خواه خود در سطح ملی پیشتاز است.

تصویر پیشتازی هریس بر ترامپ بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی‌

به گزارش سایت خبری پرسون، پایگاه افکارسنجی «مورنینگ کانسالت» با نشر تازه‌ترین نظرسنجی برگزار شده خود، خبرداد که «کامالا هریس»، معاون رئیس جمهور و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، همچنان در سطح ملی پیشتاز است.

در همین راستا، مجله «فوربس»، در گزارش امروز خود با استناد به نظرسنجی مورنینگ کانسالت نوشت: «اکثریت رأی‌دهندگان به بیشتر سخنرانی‌ها و رویدادهای مهم توجه نکرده‌اند و پس از برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در هفته گذشته، پیشتازی کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور نسبت به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین، بدون تغییر باقی مانده است.»

این مجله همچنین گزارش کرد که اکنون، رأی‌دهندگان بیشتری حزب دموکرات را «متحد و یکپارچه» می‌بینند.

براساس نظرسنجی مورنینگ کانسالت که در ۲ شهریور الی ۴ شهریور برگزار شده است، هریس با کسب ۴۸ درصد آرا و اختلافی ۴ درصدی از رئیس جمهور پیشین آمریکا پیشی گرفته است.

همچنین، طبق این نظرسنجی، با وجود جذب ۱۴ درصد بیننده بیشتر در مقایسه با کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه، رای دهندگان به کنوانسیون ملی حزب دموکرات بی‌توجه بوده‌اند. اما، این کنوانسیون نکات مثبتی نیز برای حزب دموکرات به همراه داشته است. اکنون، با رشدی ۱۵ درصدی، افراد بیشتری حزب دموکرات را متحد می‌بینند.

همچنین طبق نظرسنجی برگزار شده توسط «یاهو» و «یوگاو»، اکنون ۷۹ درصد دموکرات‌ها معتقدند هریس بیشترین شانس را برای برنده شدن در انتخابات دارد. این رقم درحالی است که در ماه گذشته و پیش از کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فقط ۴۵ درصد به پیروزی نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری خوشبین بودند.

براساس نظرسنجی برگزار شده توسط موسسه «ریل کلیر پالیتیکس»، هریس با اختلافی ۱.۵ درصدی در سطح ملی نیز پیشتاز است. این درحالی است که در دوران حضور بایدن در رقابت‌ها، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا با اختلافی ۴.۵ درصدی از بایدن پیشی گرفته بود. طبق میانگین وزنی بررسی شده توسط موسسه «فایو تیرتی فایو» (FiveThirtyEight) نیز هریس با ۳.۵ درصد در سطح ملی پیشتاز است.

دموکرات‌ها هفته گذشته در شیکاگو کنوانسیون خود را برگزار کردند.

طبق گزارش فوربز، نامزدی هریس حزب دموکرات را دوباره متحد کرده، میزان جمع‌آوری کمک مالی را افزایش داده و توجه دوباره را به رقابت در میان رای‌دهندگان جلب کرده است و افراد بیشتری نسبت به انتخابات اشتیاق پیدا کرده‌اند.

با این حال، روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان رقابتی است.

سطح حمایت‌ها از هریس در نظرسنجی‌های ماه گذشته، هم در سطح ملی و هم در ایالت‌های نوسانی کلیدی، افزایش یافته است و این از بابت شور و شوق جدیدی است که دموکرات‌ها با معرفی چهره جدید ایجاد کرده‌اند.

زمانی که هریس برای اولین بار به رقابت انتخاباتی ملحق شد، در این نظرسنجی ملی با ۲ امتیاز عقب بود، اما اکنون با نزدیک به ۴ امتیاز پیشتاز است. او در هر یک از هفت ایالتی که به احتمال زیاد نتیجه انتخابات را تعیین می‌کند، پیشرفت کرده است، اما تغییر در سه ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین، دلیل اصلی چشم‌انداز بهتر هریس است.

هریس همچنین شکاف ایالت‌های موسوم به «کمربند آفتاب» (ایالت‌های جنوبی آمریکا که از شرق به غرب آن کشیده شده‌اند) را که برای بایدن دور از دسترس به نظر می‌رسید، کاهش داده است. او در جورجیا حدود ۳ امتیاز و در نوادا یک امتیاز از ترامپ عقب‌تر است، در حالی که این ۲ اساسا در آریزونا مساوی هستند.

به طور کلی، هریس ۳۵ درصد شانس برنده شدن در جورجیا، ۶۰ درصد شانس برنده شدن در نوادا و ۴۹ درصد شانس بردن در آریزونا را دارد. اما همه اینها در معرض تغییر هستند.

علاوه بر این، پیش‌بینی نمی‌شود که خروج «رابرت اف کندی جونیور» برادرزاده رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و نامزد انتخابات نوامبر، تاثیر خاصی روی تحولات داشته باشد. او به نفع دونالد ترامپ کنار کشید اما اخیر با افت میزان حمایت‌هایش مواجه شده بود و نظرسنجی‌های بیشتری لازم است تا مشخص شود در ایالت‌هایی که او در رای‌گیری حضور داشت، مانند میشیگان و نوادا، این خروج چه تاثیری می‌تواند داشته باشد.

انتخابات آمریکا در ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

752762