معماری متفاوت در خانه‌های بسیار کوچک ژاپنی+ تصاویر

در این مطلب منتخبی از شگفت‌انگیزترین خانه‌های کوچک ژاپنی را می‌خوانید.
تصویر معماری متفاوت در خانه‌های بسیار کوچک ژاپنی+ تصاویر

به گزارش سایت خبری پرسون، در ژاپن صاحبخانه شدن بسیار سخت و گران است، چون زمین کمیاب است و همین موضوع دلیل محبوبیت خانه‌های کوچک در ژاپن است. این خانه‌های کوچک در زمین‌های بسیار کوچک، توسط معماران جوانی ساخته شده‌اند که با چالش بودجه محدود روبرو بوده‌اند.

هزینه بالای زمین به این معناست که معماران ژاپنی باید نوآوری به خرج دهند و با استفاده از حداقل فضا، طراحی هوشمندانه و قیمت‌های مقرون به صرفه، خانه‌های کوچک ژاپنی غیرعادی بسازند. در این مطلب با منتخبی از شگفت‌انگیزترین خانه‌های کوچک ژاپنی آشنا می‌شوید.

خانه هورینوچی

خانه هورینوچی که سال ۲۰۱۱ توسط آتلیه معماری میزوئیشی تکمیل شد، در تقاطع یک جاده و رودخانه است و یک زاویه قائمه را تشکیل داده است. معماران می‌خواستند حس نزدیکی به رودخانه را منتقل کنند و در عین حال فضای موجود را به حداکثر برسانند. خانه هورینوئیشی به سفارش زوجی با یک فرزند خردسال در توکیو ساخته شد.

در طبقه همکف، اتاق خواب مستر و حمام و همچنین پارکینگ بیرونی، زیر قسمت کشیده طبقه اول قرار دارد. طبقه اول شامل آشپزخانه، اتاق ناهارخوری و سالن می‌شود با یک پنجره بزرگ مشرف به رودخانه.

طبقه دوم زیر سقف، فضایی برای یک انبار کوچک باز کرده که اتاق بازی نیز هست.

مساحت زمین: ۵۲ متر مربع

مساحت نشیمن: ۵۵ متر مربع

خانه نادا

این خانه در هیوگو ساخت گروه معماری فوجیوارامورو است که در یک حومه مسکونی واقع شده است. فضایی که خانه در آن ساخته شده بیش از ۳۷ متر مربع نیست. این خانه مرتفع، متعلق به یک خانواده چهارنفره است.

یک فضای عمیق مرکزی، ساختار خانه را شکل داده و مخلوط مواد (گچ، چوب، شیشه) اجازه داده نور به اندازه کافی وارد خانه شود.

در طبقه همکف یک فضای پارکینگ، یک ورودی به گِنکان (ورودی سنتی ژاپنی) ژاپنی و حتی یک انبار بزرگ زیر طبقه موجود است. در طبقه اول آشپزخانه، اتاق غذاخوری، اتاق نشیمن و همچنین بالکن قرار دارد. اتاق‌ها در طبقه دوم هستند و یک نردبان امکان دسترسی به تراس پشت بام را فراهم کرده است.

مساحت زمین: ۳۷ متر مربع

مساحت ساخت: ۲۲ متر مربع

فضای نشیمن: ۶۳ متر مربع

خانه ۶۳.۰۲ درجه

خانه ۶۳.۰۲ درجه در منطقه مسکونی ناکانو در غرب توکیو واقع شده است. سال ۲۰۰۷ جو ناگاساکا معمار و شرکت اِسکیماتا آرکیتکچر این خانه را تکمیل کردند که به عنوان آپارتمان و یک دفترکار کوچک عمل می‌کند و برای اجاره در دسترس است.

نمای سازه ۶۳.۰۲ درجه شیب دارد و دلیل نامگذاری خانه همین شیب است. این شیب بی‌سابقه به شما امکان می‌دهد دیدی بدون مانع و گسترده داشته باشید. مصالح اصلی این سازه سیمان است.

خانه ۶۳.۰۲ درجه در سه طبقه ساخته شد: در طبقه همکف آپارتمان اصلی (آشپزخانه، اتاق غذاخوری، حمام)، در طبقه دوم اتاق نشیمن و در طبقه سوم دفتر کار است که می‌تواند به یک اتاق خواب تبدیل شود.

مساحت زمین: ۴۹ متر مربع

مساحت ساخت: ۲۴.۵ متر مربع

مساحت نشیمن: ۷۱ متر مربع

خانه فوق‌العاده کوچک

این خانه روی فضای لازم برای پارک خودرو در منطقه‌ای پرجنب‌وجوش از پایتخت ژاپن ساخته شده است. آقای موریا با مادرش در این خانه زندگی می‌کند و مبلغ ناچیزی را برای ساخت و ساز هزینه کرد. بودجه خانه ۵۰۰ دلار بود!

در طبقه همکف، فضای پارک وجود دارد (در ژاپن برای خرید خودرو، داشتن پارکینگ اختصاصی ضروری است). در طبقه اول اتاق نشیمن و آشپزخانه قرار دارد و طبقه دوم برای اتاق خواب در نظر گرفته شده است. برای درک بهتر اندازه این خانه بسیار کوچک، باید به تصاویر آن دقت کنید.

مساحت زمین: اندازه فضای پارکینگ

مساحت نشیمن: ۳۰ متر مربع

خانه آبیکو

خانه آبیکو با فضای آینده‌نگرش، توسط جمعی از معماران آتلیه فیوز طراحی شده است. این خانه در استان چیبا، نزدیک توکیو واقع شده است. مشتری خانه‌ای می‌خواست که یادآور یک گالری هنری باشد که ماده اصلی آن سیمان است. خانه آبیکو خانه یک زوج جوان است.

به منظور پشتیبانی از سازه بتنی، استفاده از میله چوبی ضروری بود. از آنجا که این روش هزینه‌ها را افزایش می‌داد، معماران اطمینان حاصل کردند که پی خانه تا حد امکان کوچک باشد. قسمت فوقانی خانه به منظور ایجاد تعادل در ساختمان به صورت کنسولی (یک طرف وصل به دیوار) ساخته شد. دیوار‌ها و سقف با حجم‌های مختلف طراحی شدند و سطوحی سه‌بعدی با اشکال منحنی ایجاد کردند که همه از بتن هستند. تقسیم فضای داخلی سبب ایجاد انعکاس نور‌های طبیعی شده که دید فضا را تقویت می‌کند.

مساحت زمین: ۱۰۱ متر مربع

مساحت ساخت: ۴۸ متر مربع

فضای نشیمن: ۸۰ متر مربع

خانه لاکی دراپز

این خانه در ستاگایا، توکیو است. آن را آتلیه تکوتو طراحی کرده است. این خانه کشیده‌ی ذوزنقه‌طور که روی بقایای یک زمین ساخته شده، بسیار عجیب است. یک زوج جوان و گربه‌شان در آن زندگی می‌کنند.

یک سازه فولادی و یک نمای بیرونی پلاستیکی از جنس الیاف تقویت‌شده به این ساختمان اجازه داده تا نور در عین حفظ حریم خصوصی ساکنان به داخل راه یابد. بخشی از خانه از فضای زیرزمینی برای صرفه‌جویی در فضا استفاده کرده است. نمای خانه به عرض ۳.۲ متر به طرف مقابل باریک می‌شود. همین امر در مورد ارتفاع سقف که در نمای جنوبی (ورودی خانه) به ۲۹.۳ متر می‌رسد و در سمت نمای شمالی کاهش می‌یابد، صدق می‌کند. زیرزمین به ترتیب از درب ورودی (نمای جنوبی) شروع می‌شود: اتاق نشیمن، آشپزخانه و حمام. در انتهای شمالی یک در عقب وجود دارد که به یک راه پله کوچک سفید باز می‌شود. طبقه همکف برای ورودی حفظ شده که در سطح خیابان است. در نهایت، در طبقه دوم اتاق خواب و همچنین فضای ذخیره‌سازی وجود دارد.

مساحت زمین: ۵۸ متر مربع

مساحت ساخت: ۲۲ متر مربع

مساحت نشیمن: ۶۱ متر مربع

خانه موریاما

خانه موریاما در منطقه‌ای محبوب از توکیو و ساخت آژانس SANAA است. این مفهوم معماری مدرن ۱۰ حجم مستقل با ارتفاع و اندازه‌های مختلف را ارائه کرده است. این خانه مشترک خانه چند نفر است. ویژگی دیگر این اقامتگاه با ساختمان‌های فراوان این است که راه‌هایی که اتاق‌های خانه را بهم متصل می‌کند و فضا‌های سبز کوچک به روی عموم باز است.

بقیه ساختمان‌ها در اندازه‌های مختلف اجاره‌ای هستند.

فضای نشیمن: هر فضای پیش‌ساخته بین ۱۶ تا ۲۰ متر مربع است.

انعکاس خانه معدنی

این خانه که آتلیه تکوتو آن را ساخته، در یک منطقه مسکونی در پایتخت ژاپن است. معماران بنا به درخواست مشتری برای یک گاراژ سرپوشیده و با فضای موجود، از کلمات «معدنی» و «انعکاس» به عنوان مفاهیم راهنما پیروی کردند.

جنبه «معدنی» به انتزاع اشاره دارد: بسته به نور یا زاویه، خانه نیمه‌شفاف یا مات می‌شود. «بازتاب» به درک فضا مربوط می‌شود. با آمیختن سه عامل (نیم‌شفافی، شفافیت، تاری) نتیجه این است که فضای داخلی یک بازتاب بصری را نمایش می‌دهد. آشپزخانه و پیشخوان آن و راه‌پله‌ها، به دلیل ماهیت کاربردی‌شان، با فرم انتزاعی چندوجهی خانه در تضاد هستند.

مانند خانه لاکی دراپز، زیرزمین (زیر سطح خیابان) این خانه نیز به اتاق خواب اختصاص داده شده است. در طبقه همکف (هم‌سطح خیابان) یک پارکینگ جلوی در ورودی و همچنین فضا‌های ذخیره‌سازی مختلف قرار دارد. در طبقه اول اتاق نشیمن (آشپزخانه، اتاق غذاخوری، اتاق نشیمن) و حمام و در طبقه دوم انباری است.

مساحت زمین: ۴۴ متر مربع

مساحت ساخت: ۳۱ متر مربع

مساحت نشیمن: ۸۶ متر مربع

خانه قاب آسمان

یکی دیگر از ساخته‌های آتلیه تکوتو، این خانه در منطقه آ-اویاما توکیو است. این ملک خصوصی حول مفهوم «قاب‌بندی آسمان» ساخته شده است. آتلیه تکوتو علاوه بر در نظر گرفتن خواسته‌های ویژه مشتری، بر مفهوم رابطه بین طبیعت و مردم ساکن مناطق شهری تمرکز کرده است.

آسمان تنها عنصر طبیعی در دسترس ساکنان شهر است و پنجره نورگیر مرکزی به عنوان رابط بین طبیعت و ساکنان عمل می‌کند. حجم خانه با توجه به محدودیت ارتفاع و اندازه پنجره با توجه به حداکثر اندازه ممکن برای ساخت انتخاب شده است.

با توجه به درخواست مشتری، یک زیرزمین با گاراژ فضای سطح بیشتری را فراهم کرده است. در طبقه همکف، یک اتاق خواب مستر و حمام وجود دارد. طبقه اول که به لطف پنجره مرکزی غرق نور است، به اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری اختصاص داده شده و در نهایت، در طبقه سوم یک انبار کوچک است که اتاق کودکان در آن قرار دارد.

مساحت زمین: ۶۹ متر مربع

مساحت ساخت: ۳۸ متر مربع

مساحت نشیمن: ۷۷ متر مربع

خانه آجری سلولی

اثری دیگر از آتلیه تکوتو، خانه آجر سلولی در توکیو است که برای یک زن و دو فرزندش ساخته شده است. مشتری که او نیز یک طراح است، خواهان یک اقامتگاه استثنایی بوده است. مفهوم این خانه روی هم چیدن جعبه‌های فولادی است.

با در نظر گرفتن آب و هوا، عمق جعبه‌ها در ۳۰۰ میلیمتری متوقف شد: در تابستان، آجر‌ها نور خورشید را کاهش می‌دهند و در زمستان، آن را به خوبی پخش می‌کنند. جعبه‌های فولادی که با جلای تزریق شده با سرامیک پوشانده شده‌اند، به طور خودکار گرمای تابستان را تنظیم می‌کنند.

دغدغه اصلی معماران ایجاد عمق فضایی بود. برای جلوگیری از صاف به نظر رسیدن فضای داخلی، دیوار‌های داخلی در چند لایه ساخته شدند. افزودن پانل‌های نیمه‌شفاف، شفاف و مات بین جعبه‌ها، ساکنان را آزاد می‌گذارد تا نحوه ورود نور به ساختار را تنظیم کنند.

در زیرزمین یک انباری وجود دارد. ورودی طبقه همکف به نشیمن و پذیرایی منتهی می‌شود. بیشتر در پایین اتاق نشیمن اولین اتاق خواب است. یک راه‌پله مارپیچ به طبقه دوم منتهی می‌شود، جایی که حمام پشت اتاقی بدون کارکرد خاصی پنهان شده است. نزدیک حمام، بالکن کوچکی مشرف به نما است. طبقه سوم به دو اتاق کودک و یک انبار کوچک اختصاص دارد.

مساحت زمین: ۸۶ متر مربع

مساحت ساخت: ۳۳ متر مربع

مساحت نشیمن: ۸۵ متر مربع

منبع: فرادید

752657