آتش‌سوزی عمدی در منطقه حفاظتی قره‌داغ

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، گفت: آتش‌سوزی عمدی در منطقه حفاظتی قره‌داغ بیش از ۱۵ هکتار از مراتع و درخت‌های این منطقه را با خاکستر یکسان کرد.
تصویر آتش‌سوزی عمدی در منطقه حفاظتی قره‌داغ

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن قاسم‌پور، به مهار آتش‌سوزی در منطقه حفاظتی آق‌داغ خلخال اشاره کرد و اظهار داشت: این آتش‌‌سوزی بعد از گذشت ساعت‌ها با تلاش یگان حفاظت منابع طبیعی، مأموران یگان حفاظت محیط زیست و آتش‌نشانان منطقه هشتجین مهار شده و اطفای حریق به انجام رسید.

وی تصریح کرد: به محض اطلاع مأموران یگان حفاظت محیط زیست در کنار سایر عوامل در منطقه حاضر شده تا نسبت به مهار آتش‌سوزی اقدام کنند که کمک و همکاری اهالی در این زمینه قابل ستایش و قدردانی بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: این آتش‌سوزی عمدی بوده و به نظر می‌رسد به خاطر آتش برافروخته گردشگران و یا اهالی سرایت آتش‌سوزی در منطقه مرتعی اتفاق افتاده و به بیش از 15 هکتار مرتع، گون، درختان و درختچه‌ها آسیب کلی رسیده است.

قاسم‌پور افزود: از طریق مراجع انتظامی و قضایی موضوع در حال پیگیری است تا عوامل دخیل در این آتش‌سوزی عمدی دستگیر شده و به مراجع قانونی تحویل داده شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این آتش‌سوزی خسارتی به حیات وحش وارد نشده اما گونه‌های گیاهی و مرتعی بسیار زیادی از بین رفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل وسعت این منطقه را 93 هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: در منطقه حفاظتی آق‌داغ خلخال سه باب پاسگاه محیط‌بانی با تلاش و کوشش محیط بانان فعالیت می‌کنند که به صورت شبانه‌روزی ارائه خدمات به عموم مردم را شاهد هستیم.

قاسم‌پور اضافه کرد: در محدوده مراتع هرگونه آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها با مراقبت منابع طبیعی و ممانعت از هرگونه حریق مواجه می‌شود و محیط زیست تنها یاریگر آنها در این مجموعه برای ارائه خدمات بیشتر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از اهالی خواست تا از روشن نگه داشتن آتش و حریق در این محدوده جلوگیری کنند تا خسارتی به منطقه حفاظتی، گونه‌های جانوری و گیاهی وارد نشود.

منبع: تسنیم

752395