نوزادان نارس هدف اسرائیل در بیمارستان‌های غزه

منابع بهداشتی در نوار غزه با اشاره به وضعیت فوق بحرانی آخرین بیمارستان‌های فعال این منطقه، اعلام کردند که در نتیجه قطعی برق و اتمام سوخت، جان شمار زیادی از بیماران و مجروحان در خطر بوده و تعداد زیادی نوزاد نارس در معرض ایست قلبی قرار دارند.
تصویر نوزادان نارس هدف اسرائیل در بیمارستان‌های غزه

به گزارش سایت خبری پرسون، در حالی که رژیم صهیونیستی از ابتدای جنگ غزه با حملات سیستماتیک خود، به دنبال فروپاشی بخش بهداشت این باریکه بود، با گذشت نزدیک به 11 ماه از جنگ، تقریبا همه بیمارستان‌های غزه از کار افتاده‌اند و چند بیمارستان محدود هم که توانستند خود را فعال نگه دارند، قادر به خدمت رسانی موثر به مجروحان و بیماران نیستند.

قطعی کامل برق در بیمارستان کمال عدوان

بیمارستان «کمال عدوان» در بیت لاهیا در شمال نوار غزه، یکی از همین بیمارستان‌هاست که مسئولان آن گزارش دادند: برق این بیمارستان به طور کامل قطع شده و پرسنل پزشکی، تنها با نورهای ضعیف تلفن همراه خود سعی می‌کنند به بیماران و مجروحان خدمت رسانی کنند.

«آیمن زقوت» یکی از شهروندان فلسطینی در نوار غزه که از بیماری کلیوی رنج می‌برد، در این زمینه گفت که بعد از مراجعه به بیمارستان کمال عدوان متوجه شده، پزشکان و کادر پزشکی مجبور به استفاده از نور تلفن همراه خود برای نوشتن گزارش‌های پزشکی و خدمت رسانی به مجروحان و بیماران هستند.

وی اظهار داشت: من به سختی توانستم خودم را به بیمارستان برسانم، اما همانطور که می‌بینید، در اینجا نه برق است و نه چیز دیگری. من نمی‌دانم که چگونه قرار است در این شرایط درمان شوم و تنها از خدا می‌خواهیم که کمکمان کند.

منابع بهداشتی در نوار غزه نیز گزارش دادند، تاسیسات پزشکی در این منطقه که در نتیجه تجاوزات وحشیانه دشمن صهیونیستی کاملاً نابود شده‌اند، به دلیل قطعی برق و کمبود شدید سوخت با خطر توقف کامل ارائه خدمات بهداشتی مواجه هستند. این وضعیت، نگرانی‌ها را درباره جان حدود دو و نیم میلیون فلسطینی که در نوار غزه زندگی می‌کنند و از یک بحران انسانی وحشتناک رنج می‌برند، افزایش می‌دهد.

نوزادان نارس در بیمارستان‌های غزه در معرض خطر مرگ هستند

در همین راستا دکتر «محمود ابوعمشه» که در بیمارستان کمال عدوان کار می‌کند، اعلام کرد که در نتیجه کمبود سوخت و قطعی برق، این بیمارستان دیگر قادر به ارائه هیچ خدماتی نیست و ایستگاه اکسیژن هم کاملاً از کار افتاده است.

به گزارش منابع بهداشتی در نوار غزه، تنها ایستگاه تولید برق در غزه نیز از کار افتاده و کامیون‌های حامل سوخت در مقادیر بسیار کم وارد این منطقه می‌شوند؛ همانند سایر کمک‌های بشردوستانه. سازمان‌های بین‌المللی بارها درباره کمبود سوخت در غزه هشدار داده و اعلام کردند که سوخت‌های وارد شده به غزه پاسخگوی 10 درصد نیاز این منطقه نیز نیست.

دکتر ابوعمشه گفت: بیمارستان کمال عدوان آخرین امید بیماران و مجروحان در شمال نوار غزه است و با از کار افتادن کامل آن، بحران انسانی در این منطقه بیش از پیش تشدید می‌شود. ایستگاه اکسیژن در این بیمارستان از کار افتاده و ما در اینجا نوزادان نارس زیادی داریم که جانشان به شدت در خطر است. نوزادان در داخل انکوباتورها در معرض خطر ایست قلبی و مرگ قرار دارند و اگر سوخت کافی به بیمارستان نرسد، جان همه آنها از دست می‌رود.

همچنین سازمان‌ ملل گزارش داد که مردم غزه از کمبود شدید خدمات پزشکی رنج می‌برند.

وزارت بهداشت غزه هم گزارش داد که کمبود سوخت، علاوه بر از کار انداختن بیمارستان‌ها، مانع انجام ماموریت بسیاری از آمبولانس‌ها در طول جنگ نیز شده است.

همچنین منابع مربوطه در بیمارستان العوده در شمال شهر غزه هم از کمبود شدید سوخت در این بیمارستان خبر دادند. محمد صلاح، سرپرست این بیمارستان اعلام کرد که ما دو روز پیش گفته بودیم به دلیل کمبود سوخت لازم برای فعالیت بیمارستان، ارائه خدمات به مجروحان و بیماران در حال متوقف شدن است که این مسئله جان آنها را به شدت تهدید می‌کند.

وی افزود: بیمارستان العوده تاکنون با قرض گرفتن سوخت از سایر بیمارستان‌ها توانسته بود، فعال بماند و هرچند به شکل محدود، به بیماران و مجروحان خدمات بدهد. سوخت بیمارستان اکنون در حال تمام شدن بوده و روزانه تعداد زیادی از بیماران و مجروحان به دلیل نبود امکانات، جان خود را از دست می‌دهند.

همچنین وزارت بهداشت غزه گزارشی درباره وضعیت بحرانی صدها بیمار در بیمارستان شهدای الاقصی در شهر دیرالبلح واقع در مرکز نوار غزه منتشر کرد و از موسسات بین المللی و سازمان ملل خواست تا اقدامات لازم را برای محافظت از بیمارستان، کادر درمانی و بیماران داخل آن انجام دهند.

از طرف دیگر دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه اعلام کرد که اشغالگران صهیونیست از 36 بیمارستان غزه 34 بیمارستان را به طور کامل از کار انداخته‌اند.

این نهاد دولتی غزه افزود: هدف قرار دادن بیمارستان‌ها به عنوان بخشی از یک طرح سیستماتیک دشمن اشغالگر برای نابودی کامل سیستم بهداشتی در نوار غزه است.

آخرین آمار منتشر شده توسط دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه نشان می‌دهد که رژیم اشغالگر، 161 مرکز بهداشتی را عامدانه در نوار غزه مورد هدف قرار داده و 65 مرکز بهداشتی از جمله 34 بیمارستان به طور کامل از کار افتاده‌اند.

در این زمینه سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه اعلام کرد که تخریب بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در نوار غزه توسط ارتش اسرائیل و از کار انداختن سایر بیمارستان‌هایی که تاکنون توانسته بودند فعال بمانند، به معنای تصمیم اسرائیل برای اعدام جمعی بیماران و مجروحان است.

منبع: تسنیم

752145