متحد سابق اسرائیل در جبهه فلسطین

رئیس‌جمهور کلمبیا با اشاره به فجایع انسانی غزه که در پی حملات مداوم رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، در اقدامی کم‌سابقه فرمانی را امضا کرد که صادرات زغال سنگ به اسرائیل را ممنوع می‌کند.
تصویر متحد سابق اسرائیل در جبهه فلسطین

به گزارش سایت خبری پرسون، گوستاو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا، با اشاره به فجایع انسانی غزه که در پی حملات مداوم رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، در اقدامی کم‌سابقه فرمانی را امضا کرد که صادرات زغال سنگ به اسرائیل را ممنوع می‌کند.

این کشور آمریکای لاتین پیش از این بزرگترین تامین‌کننده سوخت فسیلی اسرائیل بود و تجارت بین دو طرف در سال 2023 به 450 میلیون دلار رسیده بود.

انجمن معدنچیان کلمبیا نسبت به این اقدام که برای اولین بار در ماه ژوئن اعلام شد، هشدار داده بود و به توافق تجاری بین بوگوتا تل‌آویو و همچنین مخالفت تولیدکنندگان زغال سنگ اشاره کرده بود.

سندی که روز یکشنبه در وب سایت ریاست جمهوری کلمبیا منتشر شد، حاکی از آن است که این تصمیم بر اساس "وخامت بحران انسانی که پس از عملیات نظامی اسرائیل پس از 7 اکتبر 2023 در فلسطین ایجاد شده" اتخاذ شده است.

این سند به گزارش اخیر دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اشاره کرد که مشخص کرد از آغاز درگیری‌ها "32333 فلسطینی کشته شده‌اند که 9000 نفر زن و 13000 نفر کودک بوده‌اند؛ 1.1 میلیون نفر با ناامنی غذایی مواجه هستند و 1.7 میلیون نفر نیز آواره شده‌اند."

این فرمان پنج روز پس از انتشار اجرایی می‌شود و تا زمانی که "دستور اقدامات موقت صادر شده توسط دیوان بین‌المللی دادگستری در روند اجرای کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرم نسل‌کشی در نوار غزه (شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل) به طور کامل رعایت نشده است" در دستور کار باقی خواهد ماند.

پترو این فرمان را در حساب رسمی خود در ایکس (توییتر سابق) به اشتراک گذاشت و توضیح داد که این اقدام به دلیل "استفاده از زغال سنگ کلمبیا برای ساخت بمب برای کشتن کودکان فلسطینی" انجام شده است.

کلمبیا یکی از نزدیک‌ترین شرکای اسرائیل در آمریکای لاتین بوده است. با این حال، روابط بین دو کشور از آغاز عملیات نظامی اسرائیل در غزه به شدت تیره شده است.

منبع: تسنیم

741861