یک پیشنهاد مهم به دولت پزشکیان

حال که دولت‌ها در ایران نه بر اساس برنامه‌های ارائه شده مدیریتی و چارچوب‌های حزبی، بلکه بر اساس کارنامه نامزد منتخب و با توکل بر جریان‌های روزانه و غیرقابل کنترل شروع به کار می‌کنند؛ خوب است دولت چهاردهم در اولین همکاری خود با مجلس به اصلی‌ترین مشکل موجود یعنی مسأله معیشت مردم توجه کند و بدیهی‌ترین دغدغه بخش بزرگی از طبقه متوسط و اقشار با درآمد ثابت را مبنای برنامه‌ریزی خود قرار دهد.
تصویر یک پیشنهاد مهم به دولت پزشکیان

به گزارش سایت خبری پرسون، ابوالقاسم قاسم‌زاده در یادداشتی نوشت: دولت جدید با اعلان رسمی ریاست جمهوری مسعود پزشکیان به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است تا نمایندگان ملت با بررسی برنامه‌های اعضاء دولت آینده در نهایت «صلاحیت» یا عدم آن را برای هر وزیر به صورت علنی اعلان کنند. در این زمینه، نکاتی در محک امروز یادآوری می‌شود.

۱ـ ما تنها کشوری نیستیم که براساس قانون اساسی مدوّن تشکیل دولت جدید می‌دهیم. در بسیاری از کشورها قبل از انجام انتخابات، احزاب با شناسنامه حزبی و تشکیلاتی «راست»، «چپ» یا «میانه» اعلان حضور می‌کنند. براین اساس هر نامزد انتخاباتی ابتداء در داخل حزب رسمی خود، برنامه‌هایش را معرفی و اعلان می‌کند. هر دولتی که با رأی اکثریت مردم انتخاب می‌شود، موظف به اجرای برنامه‌های انتخاباتی در وعده‌های داده شده‌اش است.

وظیفه مجلس نیز علاوه بر حراست از قانون اساسی کشور، نقد لوایح دولت‌ها در راستای برآوردن نیازهای مردم و جامعه است. در اغلب‌ کشورها احزاب اکثریت و اقلیت، چرخه قدرت دولت را تعریف می‌کنند، اما در کشور ما چون هنوز احزاب قوام یافته با ارائه برنامه‌های جامع و مشخص برای مدیریت کلان کشور نداریم، لاجرم به جای نقد برنامه‌ها براساس نیازهای مبرم جامعه و کشور، شخصیت محور هستیم.

۲ـ در دوران انتخابات، افراد به جای تشکل‌های حزبی شاخص می‌شوند تا در نهایت از مسیر تائید یا رد نهایی شورای نگهبان، احراز صلاحیت آنها اعلان شود. ارائه برنامه‌ها برای مدیریت بالاترین مسئول اجرایی کشور چندان نقشی در احراز صلاحیت او ندارد. این شیوه انتخاب فقط در صورتی موفق است که خزانه مالی کشور، قوی و قابل اتکاء باشد.

در تاریخ دولت‌ها چه قبل و بعد انقلاب، موفقیت نسبی آنها با درآمدهای نفتی سنجیده شده است. حال که دولت‌ها در ایران نه بر اساس برنامه‌های ارائه شده مدیریتی و چارچوب‌های حزبی، بلکه بر اساس کارنامه نامزد منتخب و با توکل بر جریان‌های روزانه و غیرقابل کنترل شروع به کار می‌کنند؛ خوب است دولت چهاردهم در اولین همکاری خود با مجلس به اصلی‌ترین مشکل موجود یعنی مسأله معیشت مردم توجه کند و بدیهی‌ترین دغدغه بخش بزرگی از طبقه متوسط و اقشار با درآمد ثابت را مبنای برنامه‌ریزی خود قرار دهد.

چنانکه می‌دانیم برای بسیاری از شهروندان و جامعه امروز، تعادل درآمدی و هزینه‌ها به هم ریخته، پرسش اصلی ملت این است: آیا در چهار سال آینده با اجرای برنامه‌های دولت جدید، به تعادل نسبی خواهیم رسید؟

اگر مردم احساس کنند فشار معیشتی‌شان کم خواهد شد، آغاز خوبی برای دولت چهاردهم رقم خواهد خورد.

منبع: اطلاعات

741374