صندوق بین‌المللی پول:

افزایش ۸۵ درصدی مالیات برق ماینرهای ارز دیجیتال

صندوق بین‌المللی پول برای ماینرهای ارزهای دیجیتال مالیات بیشتری را مطرح و توصیه کرد که میانگین هزینه برق جهانی آنها تا ۸۵ درصد افزایش یابد.
تصویر افزایش ۸۵ درصدی مالیات برق ماینرهای ارز دیجیتال

به گزارش سایت خبری پرسون، این پیشنهاد در واقع خواستار افزایش شدید مالیات بر برق پرداختی توسط ماینرهاست تا به شدت انتشار کربن حاصل از استخراج چنین ارزهای رمزنگاری که در حال افزایش بوده و تهدیدی برای محیط زیست محسوب می‌شوند، کاهش دهد.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید مالیات ۰.۰۴۷ دلاری به ازای هر کیلووات ساعت، سالانه حدود ۵.۲ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کند و انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای را حدود ۱۰۰ میلیون تن کاهش می‌دهد که معادل انتشار فعلی بلژیک است. البته کاهش واقعی گازهای گلخانه‌ای ناشی از چنین مالیاتی قابل بحث است، زیرا ماینرها تمایل دارند عملیات خود را به کشورهایی که برق ارزان دارند تغییر دهند.

مدیران صندوق بین‌المللی پول، شفیق هبوس و نیت ورنون لین، از رقمی شگفت‌انگیز برای مصرف انرژی مورد استفاده در معاملات ارزهای دیجیتال استفاده کرده‌اند. به گفته آنان، تراکنش در بیت‌کوین به همان اندازه برق مصرف می‌کند که یک فرد متوسط ‌در پاکستان در طول سه سال برق مصرف خواهد کرد.

مراکز داده استخراج رمزارز نیز به این موارد اضافه شده و کل مصرف انرژی برای هوش مصنوعی تا سه سال دیگر به سطحی قابل مقایسه با برق ژاپن خواهد رسید.

اگرچه مالیات پیشنهادی ممکن است مشوق هایی را برای ماینرها ایجاد کند تا از نظر انرژی کارآمدتر شوند، صندوق بین‌المللی پول اذعان کرد برای جلوگیری از جابجایی ماینرها به کشورها و حوزه‌های قضایی با استانداردهای پایین‌تر، به هماهنگی جهانی نیاز است. این پیچیدگی تصمیمات دشواری که باید برای اعمال مقررات زیست‌محیطی موثر در یک چشم‌انداز ارزهای دیجیتال در حال تغییر به سرعت اجرا شود، برجسته می‌کند.

تاثیر زیست‌محیطی استخراج رمزارزها

تصمیم صندوق بین‌المللی پول نشان‌دهنده آگاهی فزاینده در مورد نیاز به مداخله در آلاینده به سرعت در حال گسترش است. یافتن راه‌حل‌ها ضروری است، زیرا مراکز داده‌های استخراج رمزارزها و هوش مصنوعی تقریبا یک درصد از انتشار کربن جهانی و ۲ درصد از مصرف جهانی برق را تشکیل می‌دهند. این مالیات می‌تواند ماینرها را به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های سبز تر تشویق و این بخش را پایدارتر کند.

ملاحظات اقتصادی

در حالی که بازده مالیات این پیشنهاد بسیار زیاد است اما مسیر دیگری بر روی دوام اقتصادی عملیات استخراج رمارزها باز می‌کند. ماینرهای کوچک که در حال حاضر به شدت از کاهش سود پس از هاوینگ بیت‌کوین در ماه آوریل آسیب دیده‌اند اگر هزینه برق بیشتر شود، ممکن است به پایان فعالیت خود نزدیک شوند و فقط ماینرهای بزرگ و کارآمدتر که قادر به ادامه حیات هستند، این کار را انجام می‌دهند. تحلیل صندوق بین‌المللی پول تخمین می‌زند که این مالیات ممکن است نوآوری‌های بیشتری در فناوری‌های استخراج انرژی کارآمد ایجاد کند، اما تاثیر فوری آن بر بازیگران کوچک‌تر می‌تواند کاملا مخرب باشد.

نیاز به هماهنگی بین‌المللی

صندوق بین‌المللی پول به این نکته اشاره کرد در غیاب هماهنگی جهانی، این نوع اقدامات می‌تواند شامل مواردی باشد و ماینرها به کشورهایی با مقررات سخت‌گیرانه‌تر نقل مکان می‌کنند. این مورد می‌تواند منافع زیست‌محیطی مورد نظر چنین مالیاتی را تضعیف کند. بنابراین، ایجاد رویکرد یکپارچه برای مالیات بر برق استخراج رمزارزها، کلید کاهش معنی‌دار انتشار کربن است. پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول در مسیر درستی است، اما موفقیت این طرح در همکاری بین‌المللی و تعهد به شیوه‌های پایدار در صنعت رمزارزها نهفته شده است.

منبع: ایسنا

741151