ماجرای ماینرهای کشف شده در بورس به کجا رسید؟

چند دستگاه ماینر در زیرزمین ساختمان شرکت بورس تهران کشف شدند که در هفته های اخیر مجدد خبرساز شد.
تصویر ماجرای ماینرهای کشف شده در بورس به کجا رسید؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در سال ۱۴۰۰، چند دستگاه ماینر در زیرزمین ساختمان شرکت بورس تهران توسط حراست کشف شدند. این دستگاه‌ها متعلق به یک فرد خاص بودند و این موضوع باعث بروز هجمه‌ های بسیاری از سوی سهامداران و مسئولان حاضر در سازمان بورس شد.

توضیحات اولیه سازمان بورس درباره ماینرهای کشف شده

محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار وقت در سال ۱۴۰۰، در پی گزارشی اعلام کرد: بر اساس مستندات موجود و بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که در ماه‌های پایانی سال ۹۸، یک کمیته تشکیل شده است. این کمیته شامل دو عضو از هیئت مدیره شرکت بورس تهران به همراه مدیرعامل و چند نفر از مدیران شرکت بورس بوده است. تصمیم گرفته شد که تعدادی دستگاه ماینر خریداری و بهره‌برداری شود. این تصمیم با هماهنگی و توافق اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت بورس انجام شد.

همچنین دهقان دهنوی در آن سال گفته بود: در اوایل سال ۹۹، دستگاه‌های ماینر خریداری شده و بهره‌برداری شدند. آن زمان، استفاده از این دستگاه‌ها به شکل امروز، به عنوان یک فعالیت مشکوک تلقی نمی‌شد و افراد می‌توانستند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند. به همین دلیل، تا ماه شهریور حدود سه و نیم بیت کوین (تا لحظه تنظیم خبر به واحد پولی ما حدود ۸ میلیارد و ۲۹۵ میلیون تومان) را استخراج کردند. اما پس از آن، فعالیت ماینینگ را متوقف کردند.

توضیحات اخیر مدیرعامل بورس درباره ماینرها

مدیرعامل بورس تهران، محمود گودرزی، درباره وضعیت اخیر پرونده کشف دستگاه‌های ماینر ارز دیجیتال در سال ۱۴۰۰ در بورس تهران، توضیحاتی ارائه داد.

گودرزی درباره ماینرها گفت: این دستگاه‌ها در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته‌اند. هیئت مدیره قبلی بورس در کمیته ساختمان شکایت کرده‌اند و یک رای در دستگاه‌های قضایی صادر شده است. این ماینرها در حال حاضر در اختیار سازمان اموال تملیکی ثبت شده‌اند تا اقدامات قانونی انجام شود. تعداد بیت‌کوین‌هایی که استخراج شده بود، نیز در اختیار بورس تهران قرار دارد.

ماینرهای کشف شده در مزایده به فروش می رسد

سعید غلامی باغی، معاون بهره‌برداری و فروش سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، درباره تکلیف دستگاه‌های ماینر موجود در انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، اظهاراتی داشت. او اعلام کرد که یکی از کالاهایی که در سال‌های گذشته توسط دستگاه‌های کاشف به سازمان اموال تملیکی تحویل داده شده است، دستگاه‌های استخراج رمزارز (ماینر) هستند. به علت نگرانی‌ها درباره مصرف برق این دستگاه‌ها و تأثیر آن بر شبکه برق کشور، تعیین تکلیف دستگاه‌های ماینر به اخذ مجوز از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا موکول شده است.

جالب است بدانید که در سال‌های گذشته، تقریباً ۱۲۰ هزار دستگاه ماینر در انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در سراسر کشور نگهداری شده‌اند و تعیین تکلیف آنها براساس مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز شده است. برای تعیین تکلیف ماینرها، برخی ملاحظات اجرایی مانند اخذ گواهی انطباق استاندارد، دریافت کد شناسه و کد رهگیری کالا وجود دارد که در حال اجرا است.

غلامی همچنین بیان کرد که سایر دستگاه‌های ماینر کشف شده باید توسط دستگاه‌های کاشف مطابق قانون به انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تحویل داده شوند، از جمله دستگاه‌های ماینر شرکت بورس تهران.

در پایان، معاون بهره‌برداری و فروش سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ابراز کرد که پرونده ماینرهای موجود در انبارهای سازمان به همراه سایر پرونده‌ها در مراجع رسیدگی‌کننده بررسی می‌شود. در صورت صدور رأی بر برائت این پرونده، دستگاه‌ها با اخذ شناسه کالا و کد رهگیری به صاحبان کالا مسترد می‌شوند. اما در صورت صدور حکم به محکومیت، دستگاه‌ها با اخذ گواهی انطباق استاندارد توسط سازمان اموال تملیکی و اخذ شناسه کالا و کد رهگیری، در مزایده‌های سراسری سازمان به افرادی که مجوز بهره‌برداری و یا مجوز دارای پیشرفت از مراجع ذی‌صلاح دارند، فروخته می‌شوند.

منبع: گسترش نیوز

585887