علی عبدالملکی صاحبنظر و از مدیران موفق کشوری نوشت:

پزشکیان را زود قضاوت نکنیم

علی عبدالملکی از مدیران موفق و از صاحبنظران و فعالان سیاسی کشور نوشت: مهم آن است که دولت دکتر مسعود پزشکیان با هرکابینه ای بر سر پیمان‌های که با مردم بسته‌ است، بماند. از آزادی‌های مردم و حقوق آنان در مقابل حاکمیت دفاع کند، کرامت ایرانیان، زنان، دختران و جوانان کشورمان را پاس بدارد، معیشت مناسب، رفاه و آسایش مردم را با اصلاح سیاست ها و جهت ‌گیری های اقتصادی به ارمغان آورد، سایه ی جنگ را از کشور دور کند و سیاست خارجی و تعامل سازنده با دنیا را بر پایه عزت ملت ایران احیا نماید. قاعدتا پایبندی وخدای ناکرده عدول از هرکدام از این معیار ها باید مبنای قضاوت ما از دولت چهاردهم باشد.
تصویر پزشکیان را زود قضاوت نکنیم

به گزارش سایت خبری پرسون،علی عبدالملکی از مدیران موفق و از صاحبنظران و فعالان سیاسی کشور همزمان با هجمه های بی سابقه به رئیس جمهور پزشکیان در پی معرفی وزاری پیشنهادی به مجلس، طی یادداشتی با عنوان "پزشکیان را زود قضاوت نکنیم" نوشت: معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی موجی از نارضایتی را در بین طرفداران دکتر پزشکیان به ویژه اصلاح طلبان ایجاد کرده است به گونه‌ای که حتی بعضی افراد، شخصیت ها و گروه‌ها از مشارکت خود در انتخابات اخیر اظهار پشیمانی و ندامت کرده‌اند و حتی برخی حضور پزشکیان را فریب حاکمیت برای به صحنه کشاندن مردم دانسته اند.

اگرچه دولت پزشکیان می‌توانست برای برخی وزارتخانه‌ها افراد کارآمد و شایسته ‌تری را معرفی کند اما درک شرایطی که دکتر پزشکیان در آن قرار گرفته است به دلایل زیر قابل اعتنا و درخور تامل جدی است.

۱- دکترمسعود پزشکیان به عنوان انسانی آزاد اندیش و صادق عمدتا منتقد حاکمیت بوده و همواره سمت مردم بوده است. اوهیچگاه در ارکان و لایه های پیچیده قدرت در این کشور نبوده است و هم اکنون نیز تا استقرار کامل کابینه جز حکمی کاغذی تنفیذ شده توسط رهبر معظم انقلاب در ساختار پیچیده و قدرتمند کشور حضور و نفوذی ندارد. عبارت صادقانه و از سر صدق و صفای اخیر او که فرمودند : " اصلا ما را بازی نمی دهند" بیانی تلخ از واقعیات لایه های پیدا و پنهان قدرت در جمهوری اسلامی است. لذا آقای رئیس جمهور برای ورود به این بازی قدرت، ابتدا باید اعتماد ارکان قدرتمند کشور را بیشتر از پیش به خود جلب نماید. او در همین مدت کوتاه به خوبی دریافته است که در چینش کابینه اش چاره ای ندارد تا بازی "برد برد" را بیشتر از گذشته تکرار و تمرین کند. یعنی امتیاز بدهد تا امتیازاتی را بگیرد.

۲- اگرچه علمای مدیریت معتقدند تغییر روش ها مقدم بر تغییر افراد است، مع الوصف به نظر نگارنده جز در دو الی سه مورد، اکثر وزرای پیشنهادی افرادی کارآمد، دارای صلاحیت علمی و با تجربه و تخصص های مرتبط هستند و هرگونه قضاوت و پیش داوری در مورد عملکرده آینده آنان ممکن است ‌کمی شتابزده باشد.

۳- از طرف دیگر وزرای پیشنهادی دکتر پزشکیان منطبق با شعارها و وعده های انتخاباتی ایشان انتخاب و معرفی شده اند. مگر نه اینکه تغییرات اتوبوسی و جابجایی صدر تا ذیل مدیران و حتی کارشناسان دستگاه های اجرایی و سازمانهای کشور توسط دولت های به اصطلاح اصولگرا را همواره مذمت کرده ایم. یادمان نرود که باید کار با همدیگر را تمرین کنیم و نگاهمان به افراد لایق و توانمندی که به ما رای نداده و در ستاد تبلیغاتی رقیب بوده اند را مثبت و اصلاح کنیم.

۴- نقش وتاثیر گذاری فراوان معاونین رئیس جمهوری، روسای سازمان ها، معاونین وزراء، استانداران، مدیران کل، فرمانداران و... در اجرای درست برنامه ها و سیاست های دولت چهاردهم از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که تحقیقا دکتر پزشکیان از این مهم غفلت نخواهد کرد.

۵- اینجا ایران است با ساختارهای درهم پیچده و مبهم قدرت. دکتر پزشکیان مایل است و باید تدبیر کند برای ایران و تحقق وعده هایش ، مجلس با ویژگی های منحصر به فردی که دارد، چوب لای چرخ دولتش نگذارد، او باید مدیریت کند تا دستگاهای نظارتی مختلف و متعدد وقت و انرژی دولتمردانش را مصروف پاسخگویی به گزارش‌های بعضا جهت دار نکند. او به شدت نیازمند حمایت رهبری معظم انقلاب در مقابل هجمه ها ی ناجوانمردانه و بی امان برخی تندرو های کشور است تا پایه های دولت نوپایش را متزلزل نکنند، لذا باید آقای رئیس جمهوری هم برخی توصیه ها را در معرفی کابینه و اداره کشور بپذیرد و این عین تدبیر، تعامل و مداراست.

مهم آن است که دولت دکتر مسعود پزشکیان با هرکابینه ای بر سر پیمان‌های که با مردم بسته‌ است، بماند. از آزادی‌های مردم و حقوق آنان در مقابل حاکمیت دفاع کند، کرامت ایرانیان، زنان، دختران و جوانان کشورمان را پاس بدارد، معیشت مناسب، رفاه و آسایش مردم را با اصلاح سیاست ها و جهت ‌گیری های اقتصادی به ارمغان آورد، سایه ی جنگ را از کشور دور کند و سیاست خارجی و تعامل سازنده با دنیا را بر پایه عزت ملت ایران احیا نماید. قاعدتا پایبندی وخدای ناکرده عدول از هرکدام از این معیار ها باید مبنای قضاوت ما از دولت چهاردهم باشد.

منبع: پُرسون

740725

مطالب مرتبط