حمایت پاکستان از چین مقابل آمریکا

نخست وزیر پاکستان با اذعان به تداوم پیچیدگی در روابط با آمریکا و تاکید بر لزوم ترمیم این مناسبات پر فراز و نشیب، خطاب به واشنگتن گفت: روابط پاکستان با چین را هرگز فدای روابط با دیگران نمی‌کنیم.

تصویر حمایت پاکستان از چین مقابل آمریکا

به گزارش سایت خبری پرسون، شهباز شریف طی دیدار هیاتی از شخصیت‌های رسانه‌ای این کشور در شهر لاهور ‌که به تازگی به چین سفر کرده بودند، اظهار داشت: کاری که چینی‌ها برای پاکستان انجام می دهند هیچ کشور دیگری نمی تواند انجام دهد.

وی که کشورش به دلیل روابط نزدیک و سنتی با چین همواره مورد سرزنش آمریکا قرار دارد، اذعان داشت که اسلام‌آباد خواهان ترمیم روابط با واشنگتن است اما این گزینه هرگز به قیمت روابط پاکستان با چین نخواهد بود.

شریف روابط پاکستان با هر دو کشور چین و آمریکا را حائز اهمیت ارزیابی و اضافه کرد: ما این را به صراحت به آمریکایی‌ها منتقل کرده ایم که روابط با چین را به هیچ قیمتی فدای روابط با دیگران نمی کنیم.

نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که روابط راهبردی و قوی ما با چین هرگز فدای سیاسی بازی نخواهد شد چرا که آنچه چینی ها برای ما انجام می دهند هیچ کشور دیگری شامل آمریکا نمی تواند انجام دهد.

براساس این گزارش، اسلام‌آباد به خاطر روابط نزدیک و راهبردی خود با پکن، با فشارهای آشکار و پنهان آمریکا به عنوان رقیب چین مواجه است. دولتمردان پاکستانی از طرفی از روابط راهبردی واشنگتن با دهلی‌نو نیز خرسند نیستند.

پاکستان و هند دو رقیب سنتی و اتمی جنوب آسیا به ترتیب روابط قوی با چین و آمریکا دارند و همزمان با گسترش این تعاملات، قدرت خود را به رخ یکدیگر می‌کشند.

رهبران سیاسی و نظامی پاکستان با تشدید جنگ سرد بین پکن و واشنگتن، بارها به طور تلویحی از فشار واشنگتن بر اسلام‌آباد برای کاهش روابط با پکن به ویژه توقف مشارکت‌های راهبردی دو کشور از جمله کریدور مشترک اقتصادی پاکستان و چین (CPEC) سخن گفته‌اند.

هند نیز با توجه به اختلافات سیاسی و مرزی خود با چین، با طرح کریدور اقتصادی پکن با اسلام‌آباد مخالفت می‌کند.

منبع: ایرنا

729686