چشم طمع آمریکا به استرالیا برای مقابله با چین

یک جزیره دورافتاده استرالیا و در نزدیکی یک نقطه توقف محموله‌های نفت چین در اقیانوس هند، در فهرست مکان‌های احتمالی برای ساخت‌وساز نظامی آمریکا با هدف ایجاد بازدارندگی علیه چین قرار دارد.

تصویر چشم طمع آمریکا به استرالیا برای مقابله با چین

به گزارش سایت خبری پرسون، جزایر «کوکوس» استرالیا به همراه «فیلیپین»، «تیمور لسته» و «پاپوآ گینه نو» در فهرست آمریکا برای پروژه‌های ساخت‌وساز پیش‌بینی‌شده تحت طرح «بازدارندگی اقیانوس آرام» که برای تقویت وضعیت نیروی نظامی آمریکا و زیرساخت‌های لازم برای مقابله با چین طراحی شده‌اند، قرار دارند.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، جزایر کوکوس با ۶۰۰ نفر جمعیت در ۳۰۰۰ کیلومتری غرب سرزمین اصلی استرالیا قرار دارد و توسط ارتش استرالیا به عنوان کلید عملیات نظارت دریایی خود در اقیانوس هند توصیف شده است. چین در این منطقه درحال افزایش فعالیت زیردریایی‌های خود است.

مناقصه ساخت نیروی دریایی آمریکا که در ماه ژوئن برای زیرساخت‌های مختلف پایگاه در اقیانوس آرام هند منتشر شد، جزایر کوکوس را به عنوان محل پروژه احتمالی معرفی کرده و در این مناقصه نشان داده شده که ارتش آمریکا همچنین به دنبال دسترسی به قلمرو اقیانوس هند است.

سخنگوی نیروی مهندسی ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی آمریکا در پاسخی ایمیلی به رویترز گفت: «این پروژه‌ها ممکن است از نیروی چرخشی تفنگداران دریایی داروین پشتیبانی کنند».

حدود ۲۰۰۰ تفنگدار دریایی آمریکا به مدت ۶ ماه از سال در شهر داروین در شمال استرالیا مستقر شده‌اند.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشته است که تاکنون واکنشی از سوی وزارت امور خارجه چین پیرامون لیست مناقصه نیروی دریایی ایالات متحده و جزایر کوکوس دریافت نکرده است.

جزایر کوکوس به تنگه مالاکا، محل توقف نیمی از محموله‌های نفتی چین نزدیک‌تر است.

سخنگوی ارتش استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که «در حال حاضر هیچ سرمایه گذاری از سوی آمریکا در جزیره کوکوس (کیلینگ) صورت نگرفته است».

اما در بخش دیگر این بیانیه آمده است: «استرالیا و آمریکا از نزدیک با یکدیگر همکاری می‌کنند تا همکاری‌های خود را در موقعیت نیروها در نقاط مختلف استرالیا افزایش دهند».

از طرفی، ارتش ایالات متحده آمریکا در حال ساخت باند و تأسیسات بمب‌افکن در ۲ پایگاه هوایی کلیدی وقاع شمال استرالیاست.

در هفته گذشته نیز، رویترز در گزارشی نوشت: «در حالی که شمال استرالیا به‌عنوان یک مکان استراتژیک حیاتی در اقیانوس آرام در میان تنش‌های فزاینده با چین ظاهر می‌شود، ایالات متحده بی سر و صدا شروع به ساخت تاسیساتی در آنجا به ارزش صدها میلیون دلار برای پشتیبانی از بمب‌افکن‌های بی-۵۲، جنگنده‌های رادارگریز اف-۲۲ و هواپیماهای سوخت‌رسان و ترابری کرده است که همگی بخشی از تلاش بزرگ‌تر واشنگتن برای توزیع نیروهای آمریکایی در سراسر منطقه و آسیب‌پذیری کمتر آن‌هاست.»

«رایان مولوی‌هیل» یک افسر تفنگداران دریایی ایالات متحده گفت: «وقتی به موقعیت شمال استرالیا، به ویژه داروین در رابطه با منطقه نگاه می‌کنید، خوب است که همیشه گزینه‌های متعددی برای قرار دادن نیروهای خود در هر نوع بحرانی داشته باشید».

اسنادی که رویترز به آن‌ها دست یافته، نشان می‌دهد که اتاق‌های توجیهی اطلاعاتی، باندهای پرواز ارتقا یافته برای بمب‌افکن‌ها، انبارها، مراکز داده و آشیانه‌های تعمیر و نگهداری در حال ساخت هستند. همچنین مقامات در یک بازدید نادر از ۲ پایگاه شمالی به رویترز گفتند که تأسیسات ذخیره سوخت بزرژ در حال حاضر ساخته شده است.

این پروژه‌ها که برای ساخت در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده‌اند، شمال استرالیا را به برترین مکان خارج از کشور برای صرف هزینه‌های ساخت نیروی هوایی و نیروی دریایی ایالات متحده تبدیل می‌کند و بیش از ۳۰۰ میلیون دلار تحت مجوزهای دفاعی کنگره آمریکا برای آن سال‌ها کنار گذاشته شده است.

در آن دوران، مقامات نظامی استرالیا و ایالات متحده که درباره این موضوع صحبت کردند، گفتند که تأسیسات جدید نباید به عنوان پایگاه‌های ایالات متحده شناخته شوند، زیرا پایگاه خارجی یک موضوع حساس سیاسی داخلی برای استرالیاست. دولت‌های متوالی، از جمله «آنتونی آلبانیز» نخست‌وزیر این کشور همواره گفته‌اند که هیچ پایگاه آمریکایی در خاک استرالیا وجود ندارد.

منبع: ایسنا

729704