دکتر مجید مرادیان روزنامه نگار و کارشناس روابط عمومی در یادداشتی نوشت:

سخنی مهم با رئیس جمهور/ استرس زایی وجه مشترک شغل خبرنگاری و روابط عمومی

هرچند تصویب طرح طبقه بندی مشاغل در حوزه روابط عمومی برای دستگاه‌های اجرایی، نقطه عطفی در حرفه روابط عمومی است که برای اولین بار در سازمان اداری و استخدامی کشور و با عنایت به سیاست‌های دولت اتفاق افتاده و مبنای رتبه‌بندی داخلی مشاغل به حساب می‌آید، اما ادامه و اجرای صحیح و دقیق آن بطور قطع، حمایت و دستور ویژه دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم را می طلبد.
تصویر سخنی مهم با رئیس جمهور/ استرس زایی وجه مشترک شغل خبرنگاری و روابط عمومی

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر مجید مرادیان روزنامه نگار و کارشناس روابط عمومی در یادداشتی به مناسبت روز خبرنگار نوشت: بحث ارتباطات، رسانه و خبر در همه جوامع بشری از دیرباز تاکنون، با شکل های مختلف، باعث حیات و پویایی زندگی شخصی و اجتماعی بوده است و در حقیقت نقطه اتصال مهم و اساسی برای موفقیت در سایر عرصه های زندگی و جوامع بشری است. بطوری که هیچ فرد و یا سازمانی بدون بهره گیری از ارتباطات و رسانه نمی تواند به اهداف مورد نظر دست یابد و زندگی بدون آنها نیز، باعث انزوا، حذف و نابودی است. با گذشت زمان و تحولات شگرف در جهان معاصر و پیچیدگی های موجود در این زمینه، اهمیت و حساسیت ارتباطات و رسانه و نقش مهم آنها در تمامی تحولات، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و صنعتی و همچنین سیاسی و نظامی بیش از گذشته نمایان شده است. گرچه سخن و مطالب در این زمینه بسیار زیاد، اما در مطلب پیش رو به چند نکته مهم اشاره می شود :

* پیوست روابط عمومی و رسانه

همانطور که در کتب و دروس علوم ارتباطات مطرح شده، نقطه آغازین فعالیت روابط عمومی به شکل امروزی از یک اتاق خبر شروع شده و تا کنون نیز وابستگی و پیوستگی بین روابط عمومی و رسانه، نقش تعالی بخش و ارزنده ای را در تعامل دوسویه به همراه داشته و خواهد داشت. گرچه در عصر کنونی نیز در شرح شغل و وظایف و همچنین ارتباط با ذی نفعان(درون و برون سازمانی)، موضوعات و فعالیت های متعدد و مهمی همچون، امور فرهنگی و اجتماعی، تبلیغات و برندینگ و افکارسنجی، مستند سازی، شیکه های اجتماعی و... در حوزه روابط عمومی ساری و جاریست.

اینجانب براساس شاگردی و تجربه بیش از سی سال فعالیت در این دو حوزه، طی سال‌های گذشته مطالبی را بصورت یادداشت در این زمینه مطرح نموده ام. اما وجود بعضی از آسیب ها و چالش ها، مانع ارتباط استاندارد و منطقی دوسویه بین روابط عمومی و رسانه شده است . نبود ساختار استاندارد و اصولی در روابط عمومی، دخالت مستقیم برخی مدیران عالی سازمان و اعمال نظر حتی در مباحث فرعی، همچنین نبود شایسته سالاری لازم بر اساس تجربه، تخصص و تعهد در انتخاب مدیران و کارشناسان این حوزه و.... باعث شده ارتباط و پیوست دو سویه صحیح و مستمر بین روابط عمومی و رسانه برقرار نشود. در بسیاری از موارد نیز پیوند ارتباطی، تنها به مباحث مالی و تأمین هزینه ختم می گردد.

ارتباط و پیوست منطقی دوسویه باید مبتنی بر اصولی باشد که ضمن استمرار، با تغییر و جابجایی های نفرات، پایدار بماند و بستری را برای رسانه فراهم نماید تا بتوان از نقد و تحلیل های سازنده نیز بهره گرفت.

* سخنی مهم با رئیس جمهور محترم و کارگزارانش برای حوزه روابط عمومی

یکی از خبرهای نوید بخش، در دولت شهید خدمت دکتر رئیسی، اهتمام ویژه به تصویب طرح طبقه بندی مشاغل در حوزه روابط عمومی بود. با نظر و تأکید این شهید عزیز نسبت به اهمیت جایگاه روابط عمومی، خوشبختانه طرح مذکور به تصویب رسیده است. هرچند تصویب این طرح برای دستگاه‌های اجرایی، نقطه عطفی در حرفه روابط عمومی است که برای اولین بار در سازمان اداری و استخدامی کشور و با عنایت به سیاست‌های دولت اتفاق افتاده و مبنای رتبه‌بندی داخلی مشاغل به حساب می‌آید، اما ادامه و اجرای صحیح و دقیق آن بطور قطع، حمایت و دستور ویژه دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم را می طلبد.

در طرح مذکور بخاطر اطلاع رسانی ناقص، نقاط ابهامی وجود دارد که باید درست و کامل همه ابعاد آن اطلاع رسانی شود تا صاحب نظران، متخصصین و کارشناسان این حوزه در جریان کامل آن قرار گیرند. در این طرح اشاره به دستگاه های اجرایی(ظاهرا دولتی!) شده در حالیکه اجرای طرح مذکور در شرکت‌های خصولتی و شرکت های خصوصی هم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. اهتمام به اجرایی شدن طرح مذکور، باعث ثبات و پایداری مناسبی در پیوست های رسانه ای خواهد شد.

*استرس زایی وجه مشترک شغل خبرنگاری و روابط عمومی

استرس زایی و زیان آور بودن مشاغل در حوزه خبرنگاری و روابط عمومی از جمله مواردی است که باید بصورت جدی به آن توجه شود.

بسیاری از همکارانی که در این دو حوزه، بویژه حوزه خبرنگاری فعالیت می کنند، باید در هر زمان و شرایطی تلاش کنند و پاسخگو هم باشند!

این تلاشگران خط مقدم اطلاع رسانی و آگاهی به خاطر نوع کار و فعالیت( به غیر از وجود مشکلات زیاد مالی در تأمین هزینه های جاری زندگی)، دائم در معرض خطرها و استرس های مختلفی قرار دارند. نتایج این فشارها، پیری زود رس، مشکلات روحی، گوارشی، قلبی و از طرفی سلب آسایش و آرامش در محیط خانواده را نیز به همراه دارد. بنابراین ضروریست که جهت توجه ویژه به این موارد مهم، توسط مراجع ذی ربط( هیأت دولت و مجلس شورای اسلامی) قوانین لازم و پایدار تدوین و مصوب گردد تا شاهد کاهش نگرانی های موجود در این مشاغل حساس باشیم.

منبع: پرسون

729645