یک‌سوم شعب دادگاه به دلیل کمبود قاضی غیرفعال است

رئیس‌کل دادگستری استان تهران گفت: در حال حاضر تعداد شعب فعال محاکم تجدیدنظر استان تهران ۱۰۳ شعبه است و این در حالی است که بر اساس ساختار تشکیلات محاکم تجدیدنظر تعداد ۱۵۰ شعبه برای تهران پیش‌بینی شده و در واقع یک‌سوم شعب به دلیل کمبود قاضی غیرفعال است.
تصویر یک‌سوم شعب دادگاه به دلیل کمبود قاضی غیرفعال است

به گزارش سایت خبری پرسون، علی القاصی مهر در دیدار معاون اول قوه قضائیه با قضات دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران طی سخنانی ضمن اشاره به اهمیت پرونده‌های مطرح در محاکم تجدیدنظر استان تهران و اصحاب این پرونده‌ها اظهار کرد: مهم‌ترین، کلان‌ترین و حساس‌ترین پرونده‌های قضائی از جهات مختلف و در حوزه‌های کیفری، اقتصادی و امنیتی در این مجموعه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

رئیس‌کل دادگستری استان تهران گفت: مرجع تجدیدنظر در استان تهران مرجعی برای ممیزی رسیدگی‌ها در دادسراها و دادگاه‌های بدوی، خالص‌سازی و متقن‌سازی تصمیمات و صدور احکام عادلانه بر اساس قواعد حقوقی و موازین شرعی است، احکام دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران به تعبیری برون‌داد عملکرد دستگاه قضا محسوب می‌شود و آرایی که در این مرجع صادر می‌شود برای سایر همکاران در بخش‌های دیگر موردتوجه است.

وی افزود: عدم وجود تناسب میان حجم کار ارجاعی به محاکم تجدیدنظر استان تهران با عِده و عُده موجود مورد توجه است، پرونده‌هایی که به شعب تجدیدنظر وارد می‌شود قابل‌توجه و از میانگین کشوری بیشتر است و شاید یکی از دلایل انباشت پرونده‌ها در سنوات قبل عدم وجود تناسب میان دو مقوله باشد.

رئیس‌کل دادگستری استان تهران گفت: تعدیل وضعیت محاکم تجدیدنظر جز با تعیین تکلیف پرونده‌های معوق و مسن ممکن نیست، در حال حاضر تلاش‌های قابل‌توجهی برای تعیین تکلیف پرونده‌های محاکم تجدیدنظر استان تهران از سوی قضات جهادی این مرجع قضائی صورت‌گرفته و در همین راستا، دو شعبه ویژه صرفاً برای رسیدگی به پرونده‌های مسن و قدیمی اختصاص پیدا کرده و برای تمامی پرونده‌های مسن و قدیمی و علل ماندگاری آن‌ها شناسنامه تشکیل شده است.

وی از تعیین تکلیف بخش عمده‌ای از پرونده‌های با ماندگاری بیش از سه سال در محاکم تجدیدنظر استان تهران طی دو ماه گذشته خبر داد و گفت: قریب به ۴۰ شعبه از شعب محاکم تجدیدنظر استان تهران از حیث وضعیت موجودی در وضعیت نامتعارف قرار داشتند و موجودی آن‌ها بیش از ۵۰۰ پرونده قضائی بود که باتوجه به اقدامات و تلاش‌های صورت‌گرفته تعداد این شعب به ۱۱ شعبه رسیده و در آینده نزدیک این شعب نیز به وضعیت متعارف خواهد رسید و تا پایان سال شعبه غیرمتعارف در محاکم تجدیدنظر استان تهران نخواهیم داشت.

القاصی مهر گفت: کاهش اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی‌های قضائی دو هدف اساسی و بنیادین دادگستری کل استان تهران است، با توجه‌ به ریل‌گذاری‌های انجام شده و ایجاد حساسیت در همکاران در دادسراها، محاکم بدوی و تجدیدنظر ان‌شاءالله وضعیت اطاله دادرسی با تقویت کادر قضائی به یک وضعیت قابل‌قبولی خواهد رسید.

رئیس‌کل دادگستری استان تهران افزود: ماهانه ۲۵ هزار پرونده به‌ طور میانگین به محاکم تجدیدنظر استان تهران ارجاع داده می‌شود، در حال حاضر تعداد شعب فعال محاکم تجدیدنظر استان تهران ۱۰۳ شعبه است و این در حالی است که بر اساس ساختار تشکیلات محاکم تجدیدنظر تعداد ۱۵۰ شعبه برای تهران پیش‌بینی شده و در واقع یک‌سوم شعب به دلیل کمبود قاضی غیرفعال است.

منبع: مهر

729574