واگذاری مسئولیت در سازمان محیط زیست

از زمانی که لیست ۱۵ نفره کمیته محیط زیست منتشر شده است؛ نگرانی‌هایی در میان فعالان و پرسنل محیط زیست ایجاد کرده است.این نگرانی‌ها از این جهت که ممکن است باز هم مانند سالیان گذشته فردی خارج از سازمان یا فردی که تخصص محیط زیستی ندارد مسئولیت محیط زیست کشور را بر عهده بگیرد؛ قابل بررسی است.
تصویر واگذاری مسئولیت در سازمان محیط زیست

به گزارش سایت خبری پرسون، پوریا شایان‌مهر کارشناس ارشد حوزه کشاورزی و محیط‌زیست نوشت: یکی دیگر از نگرانی‌ها درباره ترکیب این لیست ۱۵ نفره است که از نوعی مهندسی برای جهت دادن به روند انتخاب ۵ نفر نهایی حکایت دارد. ترکیبی که انتقاد بسیاری از رسانه‌ها را به دنبال داشته است. این ترکیب به صورت سه گروه ۵ نفره تفکیک شده که در ادامه به آن می‌پردازیم. از سوی دیگر کمیته‌ای که قرار است این افراد را بررسی نماید شامل ۱۹ نفر بوده که از این میان ۹ نفر کاملا وابسته به خانم معصومه ابتکار بوده و منتخب ایشان هستند. از این رو این نگرانی تشدید می‌شود که شاید ترکیب کمیته محیط‌زیست بیش از آنکه بر انتخاب و توصیه رئیس جدید این سازمان با توجه به معیار‌های بیان شده از آقای ظریف و رئیس جمهور منتخب متمرکز باشد، به جهت رفع تکلیف و یا حتی جوسازی تبلیغاتی سیاسی یا همان پروپاگاند شکل گرفته باشد.

۵ نفر هیچ سابقه‌ای در محیط زیست ندارند!

از میان این ۱۵ نفر ۵ نفر شامل اسکندر زند، بنفشه زهرایی، هادی کیادلیری، محسنی بندپی و اطهره نژادی هیچ سابقه قبلی در سازمان حفاظت محیط زیست ندارند. این افراد بدون سابقه و تخصص در محیط زیست به قیمت حذف متخصصینی، چون سعید محمودی، دکتر جلیل بادام‌فیروز، دکتر مرجان شاکری و دکتر ایرج حشمتی که همگی سابقه مدیریت در سازمان و استان‌های متعددی را در کارنامه داشته و در حوزه محیط زیست تخصص دارند در لیست ۱۵ نفره قرار گرفته‌اند!

قرار گرفتن این ۵ نفر در لیست ۱۵ نفره کمیته محیط زیست صرفاً به دلیل ارتباط نزدیک با رئیس این کمیته، هیچ همخوانی با شعار تخصص‌گرایی رئیس جمهوری منتخب ندارد. البته موضوع فقط به همین ختم نمی‌شود و جالب است بدانید که چهره‌هایی، چون محمودی، بادام‌فیروز، شاکری و حشمتی هم به دلیل اختلاف نظر با رئیس کمیته از روند انتخاب حذف شده‌اند! این یعنی افراد غیرمتخصص با رابطه وارد لیست شده و افرادی متخصص با تصمیم شخصی رئیس کمیته از لیست حذف شده‎‌اند!

۵ نفر سابقه کوتاه، ولی ناامیدکننده داشته‌اند!

۵ نفر نفر دیگری که در این لیست جا گرفته‌اند اگرچه در سازمان سابقه دارند، اما این سابقه کوتاه و ناکارآمد بوده است. البته ذکر اینکه سابقه همه آن‌ها هم به زمان معصومه ابتکار باز می‌گردد خالی از لطف نیست! مثلاً زهرا صدراعظم نوری فقط ۹ ماه مدیر اداره محیط زیست شهر تهران بوده و در نهایت هم برکنار شده است. یوسف حجت هم دوره‌ای بسیار کوتاه در سازمان مسئولیت داشته و اکنون هم به دلیل کهولت سن گزینه مناسبی برای محیط زیست به نظر نمی‌رسد. احمدعلی کیخا هم در یک بازه بسیار کوتاه در سازمان معاون بوده و قطعاً نیرو‌های متخصص باسابقه‌تری بوده‌اند که بر وی ارجحت داشته‌اند، اما مشخص نیست به چه دلیل او در این لیست قرار گرفته است! شینا انصاری و سیدمحمد مجابی هم جزو همین پنج نفری هستند که سابقه مدیریتی کوتاهی در سازمان داشته، اما عملرد خوبی از خود بر جا نگذاشته‌اند.

تا اینجا مشخص می‌شود که ۱۰ نفر از لیست ۱۵ نفره یا محیط زیستی نیستند و تخصصی در این حوزه ندارند یا اینکه سابقه امیدوارکننده‌ای در این نهاد نداشته‌اند و البته همه آن‌ها ارتباط نزدیکی با معصومه ابتکار به عنوان رئیس کمیته محیط زیست دارند! همین مسأله انتقاد بسیاری از رسانه‌ها و این نگرانی را به دنبال داشته که در نهایت قرار است تصمیم فردی در کمیته جایگزین تصمیم جمعی شود.

سهم کم مدیران باسابقه در محیط زیست در لیست ۱۵ نفره!

۵ نفر دیگری که در لیست ۱۵ نفره کمیته محیط زیست قرار گرفته‌اند شامل حسینعلی ابراهیمی کارنامی، نیّره پورملایی، حمید ظهرابی، احمدرضا لاهیجان‌زاده (باسابقه‌ترین مدیر سازمان حفاظت محیط زیست) و سعید یوسف‌پور هستند. اگرچه همه این افراد مدیران متخصص و باسابقه سازمان هستند، اما ترکیب و چینش افراد به صورتی است که ممکن است سمت و سوی انتخاب به طرف یکی از آن ۱۰ نفر بچرخد تا این ۵ نفر.

فعالان، دلسوزان و پرسنل محیط زیست حق دارند نگران انتخاب کمیته محیط زیست از میان ترکیبی که ۷۰ درصد آن مدیران خارج از سازمان، فاقد تخصص محیط زیستی و مدیرانی با سابقه کوتاه در محیط زیست هستند؛ باشند و از شورای راهبری بپرسند چرا فقط ۳۰ درصد این لیست به سرمایه‌های این نهاد اختصاص یافته و بخواهند که در چنین شرایطی به تصمیم کمیته محیط زیست دقت نظر بیشتری داشته باشد.

در آخر با توجه به اینکه در نیم قرن اخیر هیچکدام از روسای سازمان حفاظت محیط زیست از داخل این سازمان نبوده‌اند؛ انتظار می‌رود برای اولین بار در دولت چهاردهم به سرمایه انسانی این نهاد اعتماد شود و رئیسی از میان مدیران پرورش یافته خودِ سازمان انتخاب شود، چون همانقدر که انتخاب روسا از بیرون منجر به بی انگیزگی پرسنل این نهاد شده؛ انتخاب رئیس از داخل سازمان انگیزه و امید مضاعفی میان آنان ایجاد خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

729481